Standardnyckelringen vid trådlöst nätverk
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Standardnyckelringen vid trådlöst nätverk
Hej
När jag ska ansluta till ett nätverk så förutom att rutan där jag skriver i lösenordet, kommer det upp en till ruta som ber om att jag ska skriva in en standardnyckelring. Om jag klickar på "Neka" två gånger så funkar det ändå.
Men jag vill inte att det här ska dyka upp hela tiden, inget lösenord funkar heller, så jag vet inte vad det är jag ska skriva in.
Vill bara att den ska logga in av sig själv utan att någon ruta poppar upp.
När jag ska ansluta till ett nätverk så förutom att rutan där jag skriver i lösenordet, kommer det upp en till ruta som ber om att jag ska skriva in en standardnyckelring. Om jag klickar på "Neka" två gånger så funkar det ändå.
Men jag vill inte att det här ska dyka upp hela tiden, inget lösenord funkar heller, så jag vet inte vad det är jag ska skriva in.
Vill bara att den ska logga in av sig själv utan att någon ruta poppar upp.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Standardnyckelringen vid trådlöst nätverk
Har du möjligtvis ändra lösenord sen du loggat in i det trådlösa sist.
Gör så att du kollar här:
Program -> Tillbehör -> Lösenord och Krypteringsnycklar
Gör så att du kollar här:
Program -> Tillbehör -> Lösenord och Krypteringsnycklar
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
finns det inget sätt få bort nyckeln, onödigt störande både vad gäller nätverket och när man ska läsa mail.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
- Ulsak
Micke Nordin, som förövrigt är en av de vassare killarna här har en skön blogg.
Här finns ett htpc-relaterat inlägg från hans blogg. Kanske den kan vara till hjälp?
http://mickenordin.se/blog/index.php/20 ... -i-ubuntu/
Här finns ett htpc-relaterat inlägg från hans blogg. Kanske den kan vara till hjälp?
http://mickenordin.se/blog/index.php/20 ... -i-ubuntu/
Jag hade inga krypteringsnycklar dit du hänvisade mig.
- Ulsak
nej, det syns inte så.
Men tittade du på fliken "Säkerhet" i System->Administration->Inloggningsfönster och bockade automatisk inloggning ( välj ditt användarnamn)?
Men tittade du på fliken "Säkerhet" i System->Administration->Inloggningsfönster och bockade automatisk inloggning ( välj ditt användarnamn)?
När jag gjorde det där som stod i bloggen, gjorde det bara att nätverksikonen som gör att jag kan logga in på det trådlösa nätverket hade försvunnit när jag hade startat om datorn och loggat in igen.
Jag hittade en guide som gjorde att jag fick tillbaka ikonen igen och det blev som förut.
Trots att jag nu kryssat i automatisk inloggning (vilket inte var ibockat förut)
så gör den fortfarande samma sak som förut, om igen.
Inget av detta löste alltså mitt problem.
Nästan så att jag funderar på att låta det vara som det är istället.
Jag hittade en guide som gjorde att jag fick tillbaka ikonen igen och det blev som förut.
Trots att jag nu kryssat i automatisk inloggning (vilket inte var ibockat förut)
så gör den fortfarande samma sak som förut, om igen.
Inget av detta löste alltså mitt problem.
Nästan så att jag funderar på att låta det vara som det är istället.
- Ulsak
ok, vi går den andra vägen. Och återvänder till ursprunget så att säga.
Vi antar att du fått upp nätverksikonen.
* Högerklicka
* då får du fram en liten meny där du kan välja bocka i aktivera nätverk och aktivera trådlöst, i tredje valet i dialogen finns anslutningsinformation , det fjärde valet, redigera anslutningar får upp en dialogruta med flikar.
* kolla om automatisk anslutning är ibockat.
skicka gärna ett skärmskott på hur det ser ut.
Vi antar att du fått upp nätverksikonen.
* Högerklicka
* då får du fram en liten meny där du kan välja bocka i aktivera nätverk och aktivera trådlöst, i tredje valet i dialogen finns anslutningsinformation , det fjärde valet, redigera anslutningar får upp en dialogruta med flikar.
* kolla om automatisk anslutning är ibockat.
skicka gärna ett skärmskott på hur det ser ut.

Här är skärmdumpen.
Det gick inte att få med din lilla rutan som kommer upp när man högerklickar på nätverksikonen
men båda två är ibockade där.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Testa det här: Öppna hemmappen, tryck ctrl+h för att visa dolda filer, öppna .gnome2 (observera punkten) och byt namn på mappen keyrings. Nu borde lösenordet för nyckelringen vara återställt. Nästa gång så frågar den efter ett nytt lösenord, lämna då fältet blankt. Har för mig att jag gjort på detta sätt nån gång.
Men nu när jag lämnar det där som frågar efter ett nytt lösenord blankt, kommer den upp istället varje gång jag startar igen. Yay! :/
Borde jag skriva i ett nytt lösenord där nu?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om du inaktiverar automatisk inloggning, och anger sen blankt lösenord? Om jag minns rätt så var det så jag hade nån gång, en jag kanske minns fel.
Äschdå. Jag blir nog inte av med det.
Men tack för att ni försökte hjälpa
Men tack för att ni försökte hjälpa