Upstart
Upstart
Nja.. det finns väl nåt som heter Upstart som är nytt i edgy?! Trodde det var till för att redigera vilka tjänster som skulle starta och vilka som inte skulle starta.
Men tror jag har hittat ett sätt att redigera dom tjänsterna.
Tack ändå
Tack ändå
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Upstart
Brukar vara sessioner som man använder vid uppstarten. Vet inte riktigt vad det kan vara för annat roligt du tänker på 
Föresten vad är det med uppstarten som rör skrivbordet eftersom det ligger i skrivbordsforumet.

Föresten vad är det med uppstarten som rör skrivbordet eftersom det ligger i skrivbordsforumet.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Upstart
[quote="Arendagan"]Nja.. det finns väl nåt som heter Upstart som är nytt i edgy?! Trodde det var till för att redigera vilka tjänster som skulle starta och vilka som inte skulle starta.
Tack ändå[/quote]
Upstart är en ersättning av Init som har några år på nacken. Som sagt är den till för att styra start och stopp av demoner/processer/tjänster. Mer här: http://upstart.ubuntu.com/wiki/
Tack ändå[/quote]
Upstart är en ersättning av Init som har några år på nacken. Som sagt är den till för att styra start och stopp av demoner/processer/tjänster. Mer här: http://upstart.ubuntu.com/wiki/
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Upstart
med andra ord, din dator kommer boota mkt snabbare med Upstart.
Så sessions e fortfarande de som gäller.'om du vill starta övriga program mm.
Så sessions e fortfarande de som gäller.'om du vill starta övriga program mm.
Abusus non tollit usum
Upstart
[quote="zero gravity"]med andra ord, din dator kommer boota mkt snabbare med Upstart.
Så sessions e fortfarande de som gäller.'om du vill starta övriga program mm.[/quote]
Hur kommer upstart att snabba upp bootningen om den endå ska starta upp alla deamons och modprobe'a alla moduler osv? Den kommer ju att behöva utföra samma mängd arbete som init gör nu...
Sessions startar väl programmen efter att X är startat ?
Så sessions e fortfarande de som gäller.'om du vill starta övriga program mm.[/quote]
Hur kommer upstart att snabba upp bootningen om den endå ska starta upp alla deamons och modprobe'a alla moduler osv? Den kommer ju att behöva utföra samma mängd arbete som init gör nu...
Sessions startar väl programmen efter att X är startat ?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Upstart
[quote="gasol"][quote="zero gravity"]med andra ord, din dator kommer boota mkt snabbare med Upstart.
Sessions startar väl programmen efter att X är startat ?[/quote]
Ja som jag förstår det startar session efter x har startat.
Och på den första frågan så vet jag faktiskt inte. Samma arbete men på olika sätt (mer effektivt)??
När jag installerade edgy så fick jag runt 10 sec snabbare laddning.
Du kan kolla in denna tråden för o få lite info http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2116
Sessions startar väl programmen efter att X är startat ?[/quote]
Ja som jag förstår det startar session efter x har startat.
Och på den första frågan så vet jag faktiskt inte. Samma arbete men på olika sätt (mer effektivt)??
När jag installerade edgy så fick jag runt 10 sec snabbare laddning.
Du kan kolla in denna tråden för o få lite info http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2116
Abusus non tollit usum
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Upstart
I stort sett så funkar init så att den kör igång sak efter sak i en lång lista. Upstart startar grundbulten, sedan alla saker som bara behöver grundbulten, och när var och en av dem är färdiga så startas de saker som var beroende på den. Eftersom b sitter och väntar ett par sekunder på att hårdvara ska svara så står systemet helt still under den tiden med init, med upstart så kör c & d samtidigt och hela systemet behöver inte vänta. Det är iofs inte enda fördelen med upstart.
Just nu så ligger alla startskript till upstart på samma ställe och vis som för init (dvs i /etc/rcX.d, där X är 0-7 och S). I fiesty+1 så ska alla initskript vara borta och ersatta med upstart-skripts. fiesty kommer antagligen ha båda. och edgy verkar bara ha upstart som startar skript som är gjorda för init.
Just nu så ligger alla startskript till upstart på samma ställe och vis som för init (dvs i /etc/rcX.d, där X är 0-7 och S). I fiesty+1 så ska alla initskript vara borta och ersatta med upstart-skripts. fiesty kommer antagligen ha båda. och edgy verkar bara ha upstart som startar skript som är gjorda för init.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Upstart
[quote="Quartus"]Upstart är en ersättning av Init som har några år på nacken. Som sagt är den till för att styra start och stopp av demoner/processer/tjänster. Mer här: http://upstart.ubuntu.com/wiki/[/quote]
Tack.. det var just det jag menade. Ska kolla närmare på länken du skickade.
Tack.. det var just det jag menade. Ska kolla närmare på länken du skickade.
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Upstart
Något skumt har hänt med uppstarts programmet på min dator. Tidigare har jag kunna lägga till program som gaim och gdesklets där så att de startats automatiskt när jag startar om datorn. Nu när jag provar att lägga dit något så är det borta när jag öppnar "sessioner" igen.
Finns det någon textfil som jag manuellt kan redigera som utför samma sak?
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

Upstart
[quote="gurra72"]Något skumt har hänt med uppstarts programmet på min dator. Tidigare har jag kunna lägga till program som gaim och gdesklets där så att de startats automatiskt när jag startar om datorn. Nu när jag provar att lägga dit något så är det borta när jag öppnar "sessioner" igen.
Finns det någon textfil som jag manuellt kan redigera som utför samma sak?[/quote]
Samma sak har hänt för mig sedan jag installerat checkgmail via automatix, om nu det har med saken att göra.
Det verkar som om filen ~/.gnome2/session sparar sparade sessioner, men det är mycket mer information där än bara startprogram.
Men som sagt, jag har samma problem och ingen lösning...
Finns det någon textfil som jag manuellt kan redigera som utför samma sak?[/quote]
Samma sak har hänt för mig sedan jag installerat checkgmail via automatix, om nu det har med saken att göra.
Det verkar som om filen ~/.gnome2/session sparar sparade sessioner, men det är mycket mer information där än bara startprogram.
Men som sagt, jag har samma problem och ingen lösning...
Upstart
Jag vill bara tala om för alla som tror att upstart är till för att snabba upp bootprocessen att ni tyvärr har fel. Själva tanken med upstart (om jag inte minns fel) var att byta ut det existerande systemet och ersätta det med det smidigare upstart. Att det går fortare för ett flertal är bara en bieffekt, det finns de som har fått en slöare boot också!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Upstart
Du har antagligen kört automatix... Automatix är ett skräpprogram som antagligen ser till att din dator inte funkar som den ska igen. I ditt fall så har automatix sett till att katalogen ~/.config/autostart eller några filer däri inte ägs av dig längre utan av någon systemanvändare. kör "sudo chown -R (ditt användarnamn):(ditt användarnamn) ~/.config/" (utan "- och ()-tecken) och den skadan har iaf rättats till. Därefter ska du kunna mixtra med startup i gnome igen (vilket dock inte ska förväxlas med upstart, det "program" som kör och letar reda på all hårdvara och liknande långt innan man loggar in, vilket diskuterades tidigare i tråden.)Gunnar skrev: Något skumt har hänt med uppstarts programmet på min dator. Tidigare har jag kunna lägga till program som gaim och gdesklets där så att de startats automatiskt när jag startar om datorn. Nu när jag provar att lägga dit något så är det borta när jag öppnar "sessioner" igen.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
SV: Upstart
Ja.. har kört Automatix.. Jag får väl skämmas lite 
Hur som helst har jag ominstallerat hela systemet efter incidenten och allt är återställt igen.
"katalogen ~/.config/autostart"
Bra information. Då vet jag var jag skall ändra nästa gång om jag får samma fel.
Man tackar

Hur som helst har jag ominstallerat hela systemet efter incidenten och allt är återställt igen.
"katalogen ~/.config/autostart"
Bra information. Då vet jag var jag skall ändra nästa gång om jag får samma fel.
Man tackar

Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware