Busybox?
Re: Busybox?
När du stängde av Windows sist, blev något fel vilket gjorde att det blev en ful avstängning? Testa att starta Windows och gör en snygg avstängning. Det kan vara något sådant som är problemet.
// rancor
// rancor
Nej det blev inte fel när jag starta om. Har provat flera gånger men får bara fram samma sak. 

Kolla även c:\casper.log om det finns någon sådan
Hur kollar jag det? Är nybörjare..
Jag har delat min hårddisk och gort en separat del för ubuntu K:/
Ursäkta, skrev fel. Den syns i Busybox.IZCH skrev:Hur kollar jag det? Är nybörjare..
Skriv: "less /casper.log" så får du en log, förhoppningsvis står det något där som du kan ge oss som ledtråd varför det inte fungerar.
// rancor
Vad jag förstår är det många som har problem med busyboxen.. ingen verkar veta hur man löser det riktigt.. jag kan inte heller köra det live från cd:n, det blir bara samm sak. Fedora-live funkade däremot me gic inte att installera
Fast fick du något "nyttigt" från loggen?IZCH skrev:Vad jag förstår är det många som har problem med busyboxen.. ingen verkar veta hur man löser det riktigt.. jag kan inte heller köra det live från cd:n, det blir bara samm sak. Fedora-live funkade däremot me gic inte att installera
Det fanns tyvärr ingen casper logg.. verkar som att jag får ge upp mina linux-drömmar... 

- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Och du kör avbilden som heter ubuntu-8.10-desktop-i386.iso, inte någon som heter ubuntu-8.10-alternate-i386.iso ?
Om du har 64-bitars-varianten heter de -amd64 istället för -i386.
Om du har 64-bitars-varianten heter de -amd64 istället för -i386.
a jag kör desktop ver. i386
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det hade varit intressant att få ta del av eventuella felmeddelanden under uppstart. Får du några felmeddelanden alls?
Har du testat att ladda ner Ubuntu 8.04.2 och kört den? Jag vet inte om det skulle hjälpa, men det kanske kan vara ett
alternativ värt att testa iaf. Det gär ju att uppgradera den sedan till 8.10 ... Omständig väg att gå, svar; ja.
Har du testat att ladda ner Ubuntu 8.04.2 och kört den? Jag vet inte om det skulle hjälpa, men det kanske kan vara ett
alternativ värt att testa iaf. Det gär ju att uppgradera den sedan till 8.10 ... Omständig väg att gå, svar; ja.

Nej, jag får inga felmeddelanden. Det står bara "Busybox" några siffror och bokstäver osv.
Jag har provat båda Ubuntu-versionerna men det blir bara samma sak. Jag får heller inte igång Ubuntu live från cd:n. På min gamla dator gick det hur bra som helst =S
Jag har provat båda Ubuntu-versionerna men det blir bara samma sak. Jag får heller inte igång Ubuntu live från cd:n. På min gamla dator gick det hur bra som helst =S
Har kollat runt på några olika forum och eventuellt funnit en lösning. någon sa att felet med busyboxen kunde åtgärdas på följande sätt;
Edit c:\ubuntu\disks\boot\grub\menu.lst.
You have to change all the lines "root (hdX,Y)/ubuntu/disks" to "root ()/ubuntu/disks".
Also edit the line that starts with "#groot=(hdX,Y)/ubuntu/disks" to "#groot=()/ubuntu/disks".
Also edit the line that starts with "#groot=(hdX,Y)/ubuntu/disks" to "#groot=()/ubuntu/disks".

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det betyder att du skall öppna filen menu.lst i en texteditor och ändra de linjer som tipset pekar på. Spara därefter filen och se om det fungerar.IZCH skrev:Har kollat runt på några olika forum och eventuellt funnit en lösning. någon sa att felet med busyboxen kunde åtgärdas på följande sätt;
Edit c:\ubuntu\disks\boot\grub\menu.lst.
You have to change all the lines "root (hdX,Y)/ubuntu/disks" to "root ()/ubuntu/disks".
Frö att kunna ge mer konkret hjälp måte vi veta det exakta felmeddelandet du får, annars är det omöjligt att hjälpa.
menu docet ligger inte där det står enligt länken och det men det som finns heter bara menu inte menu.lst.
kan det inverka?
kan det inverka?
BusyBox v1.1.3(Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of build-in commands.
Enter 'help' for a list of build-in commands.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Du har med andra ord ingen fil som heter menu.lst alls? Finns sökvägen "c:\ubuntu\disks\boot\grub\"?IZCH skrev:menu docet ligger inte där det står enligt länken och det men det som finns heter bara menu inte menu.lst.
kan det inverka?