kompiz fusion + emerald efter omstart [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
kompiz fusion + emerald efter omstart [LÖST]
Hur får man temat att starta upp efter man stängt av datorn och satt på den igen. Just nu måste jag starta compiz fusion icon och emerald själv och fippla. Ganska jobbigt. Vore skönt om temat låg där man startar datorn ich inte måste fippla 

Senast redigerad av 2 xtr3m3, redigerad totalt 10 gång.

- xtr3m3
Re: kompiz fusion + emerald efter omstart. Tema ligger inte kvar
Ok. Tackar. Nu funkar det. Använde "ALT+F2, compiz --replace" 
en liten fråga bara. Varför går det inte att byta skrivbord efter man lagt in temat?

en liten fråga bara. Varför går det inte att byta skrivbord efter man lagt in temat?

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
När jag använde compiz (två år sedan) var jag tvungen att ställa in antalet skrivbord i kde till 1 och använda compiz virtuella skrivbord istället.
- xtr3m3
ok. datorn krånglade så med kubuntu. hängde sig titt som tätt. lägger tyvärr i windows igen
kommer dock att köra kubuntu på min stationära. där funkar allt hyffsat.

- mcNisse
Kde 4 är relativt nytt, så det finns en hel del lusar. Uppgraderade du till kde4.2? 4.2 är den version som har fungerat bäst hittils och jag har tyckt det har varit värt att ligga på den allra senaste versionen. Jag tom installerat betorna så fort de kom...
- xtr3m3
Hur använder man det då?mcNisse skrev:När jag använde compiz (två år sedan) var jag tvungen att ställa in antalet skrivbord i kde till 1 och använda compiz virtuella skrivbord istället.
Tror att jag redan använder 4.2.

- mcNisse
Det fanns en kontrollpanel för compiz under settings och det går att högerlklicka på pager (den prylen där du kan välja vilken desktop du använder)
- xtr3m3
Jag hittar ingen kontrollpanel. Det som finns att välja på när man klickar på compiz ikonen är:mcNisse skrev:Det fanns en kontrollpanel för compiz under settings och det går att högerlklicka på pager (den prylen där du kan välja vilken desktop du använder)
Emerald Theme Manager
Reload Window Manager
Select Window Manager -> Compiz, KWin
Compiz Options -> Loose Binding, Indirect Rendering
Select Window Decorator -> Emerald
Quit
Det är det som finns.
Högerklickar jag på där man väljer skrivbord får jag upp följande: http://img18.imageshack.us/my.php?image=skrmdump2.png

- mcNisse
Som sagt var var det två är sedan som jag använde compiz. Jag har kvar installationen i källaren, jag stängde av compiz för att det slöade ner mer än vad det gav nytta. Jag kanske hinner kolla i morgon...
- xtr3m3
Tänkte ta bort emerald och compiz. Nått gör att det segar ner lite och tänkte om det var det.
När man sätter dit compiz som som temaväljare så gör man: "ALT+F2, compiz --replace" men hur ställer man tillbaka det?
När man sätter dit compiz som som temaväljare så gör man: "ALT+F2, compiz --replace" men hur ställer man tillbaka det?

- mcNisse
På nästan samma sätt som du satte igång det.
alt-f2 kwin --replace
alt-f2 kwin --replace