Installera Arch Linux [LÖST]
Installera Arch Linux [LÖST]
Vad jag förstått så är det en del här på forumet som använder Arch Linux.
Jag har snart en partition ledig där jag tänkte installera Arch Linux.
Tänkte bara höra era erfarenheter av Arch Linux, både positiva och negativa.
Jag har snart en partition ledig där jag tänkte installera Arch Linux.
Tänkte bara höra era erfarenheter av Arch Linux, både positiva och negativa.
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 27 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Installera Arch Linux
Jag har bara kört det lite på test, i virtuell miljö, så ta det jag skriver för vad det är.
Mina intryck:
Mina intryck:
- Lätt att installera
- Snabbt
- Resurssnålt
- Trevlig pakethanterare
- Inte lika stabilt som Ubuntu
Men det låter bra!
Jag har det också i en virtuell maskin under windows 7,
Inte använt det så mycket, la in LXDE...
Men nu tänker jag köra skarpt!
Uppdatera behöver man inta göra varje dag.
Hör av mej om jag behöver chroota någon gång.
Jag har det också i en virtuell maskin under windows 7,
Inte använt det så mycket, la in LXDE...
Men nu tänker jag köra skarpt!
Uppdatera behöver man inta göra varje dag.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Intressant.
Du kan väll summera dina intryck eller allt eftersom.
Det skulle vara roligt att provaa någon gång.
Du kan väll summera dina intryck eller allt eftersom.
Det skulle vara roligt att provaa någon gång.

-
Självklart inte. Det händer bara de gånger då du verkligen inte har tid med extraarbeteRune.K skrev:Uppdatera behöver man inta göra varje dag.

Jag tyckte att retro-installationen var skitsvår att ta sig igenom och installerade Ubuntu igen halvvägs 

-
Hur menar du med "retro-installationen"?upnorth skrev:Jag tyckte att retro-installationen var skitsvår att ta sig igenom och installerade Ubuntu igen halvvägs
Förklara gärna vad en retro-installation är!upnorth skrev:Jag tyckte att retro-installationen var skitsvår att ta sig igenom och installerade Ubuntu igen halvvägs
Den utan dagismamman som pekar på vad man ska göra.djkmmo skrev:Hur menar du med "retro-installationen"?upnorth skrev:Jag tyckte att retro-installationen var skitsvår att ta sig igenom och installerade Ubuntu igen halvvägs
Som jag sagt tidigare är det inte så lätt att se hur man får en separat home-partition, är väl bara root och temp man får välja i första läget?
Tacksam för länken till retro-installationen (den utan dagmamma)upnorth skrev:Den utan dagismamman som pekar på vad man ska göra.djkmmo skrev:Hur menar du med "retro-installationen"?upnorth skrev:Jag tyckte att retro-installationen var skitsvår att ta sig igenom och installerade Ubuntu igen halvvägs
Som jag sagt tidigare är det inte så lätt att se hur man får en separat home-partition, är väl bara root och temp man får välja i första läget?
Jag kör Arch både på desktop och en dedikerad server och jag har enbart goda vitsord.
Du installerar det du behöver, ingenting annat. Du har full kontroll över systemet, du får den troligen snabbaste pakethanteraren som erbjuds idag.
Ingen instabilitet här inte; det gäller bara att läsa ordentligt vad pakethanteraren spottar ur sig för information.
Du installerar det du behöver, ingenting annat. Du har full kontroll över systemet, du får den troligen snabbaste pakethanteraren som erbjuds idag.
Ingen instabilitet här inte; det gäller bara att läsa ordentligt vad pakethanteraren spottar ur sig för information.

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Läsa innan gör bara fegisardmz skrev:Jag kör Arch både på desktop och en dedikerad server och jag har enbart goda vitsord.
[...] det gäller bara att läsa ordentligt vad pakethanteraren spottar ur sig för information.

Läsa innandjkmmo skrev:Läsa innan gör bara fegisardmz skrev:Jag kör Arch både på desktop och en dedikerad server och jag har enbart goda vitsord.
[...] det gäller bara att läsa ordentligt vad pakethanteraren spottar ur sig för information..

Upnorth skriver om retro-installationen (den utan dagmamma) var hittar man den

Utanför ämnet:
+1
RTFM är för n00bs, riktiga män testar allt innan.
Ang Arch så är det en riktigt trevlig dist. Se bara till att ha manualen tillgänglig.
Utanför ämnet:djkmmo skrev:Utanför ämnet:dmz skrev:Utanför ämnet: Jag kör Arch både på desktop och en dedikerad server och jag har enbart goda vitsord.
[...] det gäller bara att läsa ordentligt vad pakethanteraren spottar ur sig för information.
Läsa innan gör bara fegisar.
+1
RTFM är för n00bs, riktiga män testar allt innan.

Ang Arch så är det en riktigt trevlig dist. Se bara till att ha manualen tillgänglig.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Alt-F2 är en bra vän i nöden.Ang Arch så är det en riktigt trevlig dist. Se bara till att ha manualen tillgänglig.
Med retro-installation menas i stort sett allt utom gränssnitt för tangentbord OCH muspekare. Där tenderar det vara aningen svårare att hitta alla alternativ och navigeringen kan vara allt annat än logiskt. Återställningsfunktionerna via Windows XP-CD är väl ett skräckexempel.Rune.K skrev:Tacksam för länken till retro-installationen (den utan dagmamma)upnorth skrev:Den utan dagismamman som pekar på vad man ska göra.djkmmo skrev:Hur menar du med "retro-installationen"?upnorth skrev:Jag tyckte att retro-installationen var skitsvår att ta sig igenom och installerade Ubuntu igen halvvägs
Retro har alltså inte så mycket att göra med muspekare, men när du kan använda den tenderar hela gränssnittet och valmöjligheterna vara bättre utformade och lättare att hitta/använda.
EDIT: Dessutom brukar det finnas rätt pedagogiska förklarings- och faktarutor i muspekarbaserade gränssnitt som verkar vara bortrationaliserade (eller motsvaras av en i min mening långt mindre nybörjarvänlig F2-manual där syntaxen gärna bör kunnas i förväg).
ar detta retrouname -a
Linux stardust 2.6.28-ARCH #1 SMP PREEMPT Sun Feb 8 10:13:45 UTC 2009 i686 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz GenuineIntel GNU/Linux

jag har ingen ordning pa tangentbordet.
det blir inga tecken med prick eller prickar.
i har faktiskt en prick.
vad betyder prick pa engelska?
hehe hittade fragetecknet ? ? ? ? ? ?
man far gora som gamla gamers dra fingret l'ngs tangentraderna...
Jag vet inte vad det är med dagens ungdomar men läsundervisningen kanske inte är vad den var en gång i tiden. http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide ; den finns även på CD'n.Rune.K skrev:ar detta retrouname -a
Linux stardust 2.6.28-ARCH #1 SMP PREEMPT Sun Feb 8 10:13:45 UTC 2009 i686 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz GenuineIntel GNU/Linux![]()
i har faktiskt en prick.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
Jo, problemet är att du måste plugga just en sån här manual i förväg eller skriva ut den för att den inte är integrerad i installationen på ett bra sätt.dmz skrev:Jag vet inte vad det är med dagens ungdomar men läsundervisningen kanske inte är vad den var en gång i tiden. http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide ; den finns även på CD'n.Rune.K skrev:ar detta retrouname -a
Linux stardust 2.6.28-ARCH #1 SMP PREEMPT Sun Feb 8 10:13:45 UTC 2009 i686 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz GenuineIntel GNU/Linux![]()
i har faktiskt en prick.
Jag skrev ovanstående alldeles nyss från en virtuell maskin där jag har Arch Linux installerat.upnorth skrev:Jo, problemet är att du måste plugga just en sån här manual i förväg eller skriva ut den för att den inte är integrerad i installationen på ett bra sätt.dmz skrev:Jag vet inte vad det är med dagens ungdomar men läsundervisningen kanske inte är vad den var en gång i tiden. http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide ; den finns även på CD'n.Rune.K skrev:ar detta retrouname -a
i har faktiskt en prick.
Fungerar utmärkt med LXDE som skrivbordsmiljö, jag har inte fixat svenskt tangentbord ännu som du kanske såg.