Annonym fildelning med OneSwarm

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Annonym fildelning med OneSwarm

Inlägg av farmfield »

IDG skriver om detta idag;

http://www.idg.se/2.1085/1.214247/anony ... washington

Och projektets sida;

http://oneswarm.cs.washington.edu/index.html

Och programmet är såklart F/OSS... Det skall vara fritt att få allt gratis... ::)
Användarvisningsbild
blackfoxie
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Annonym fildelning med OneSwarm

Inlägg av blackfoxie »

Är detta "för alla" eller krävs det något speciellt?
Allt för att "undkomma" IPRED och FRA känns ju bra ::)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det står inget om det är snabbare eller långsammare än ex. TPB.. ???
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Harlekin33 skrev:Det står inget om det är snabbare eller långsammare än ex. TPB.. ???
TPB är varken snabbt eller långsamt, eftersom du överför filer direkt mellan dig och andra användare (båden med sedvanlig torrentteknik och oneswarm) antar jag att uppkopplingshastigehten mellan dig och de andra klienterna är avgörande, inte själva protokollet eller för den delen klienten.

/Micke
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Det var inget vidare faktiskt. Möjligen för fåtalet filer.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Så regeln att desto fler seeders desto snabbare leech stämmer inte med oneswarm?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:Så regeln att desto fler seeders desto snabbare leech stämmer inte med oneswarm?
Nu blandar du äpplen och päroncider igen...

Jodå, fler 'seeders' kan/bör ge snabbare d/l men samtidigt kan du få hur snabb d/l som helst från en enskild 'seeder' om denna har t.ex. bra up-hastighet eller ligger inom ditt halvlokala nät... Hemma hos mina föräldrar t.ex, där har dom 10Mbit ner (och 1Mbit upp) från nätet men tiodubbelt (100 ner, 10 upp) inom deras egna nät - och dom har ett eget glasfibernät via förening då...
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Här http://forum.oneswarm.org/ delar de med sig nycklar, men är inte det lite riskabelt i fall nu dom sitter på nåt olagligt. Om jag vore en som vill sätta dit fildelare vore det då inte bara att ta en nyckeln där och lägga till dom som vän och se om de har nåt olagligt? Har de det så kan man ta dem för den olagliga fildelningen? Eller kanske till och med att jag skulle ha lagt ut min nyckel där och låtit de som vill fildela komma till mig helt enkelt...

EDIT:
Såg att man kan sätta limited friends, vänner som inte kan browsa ens filer utan bara söka på filerna och då vet de nog inte vem filerna kom ifrån. Men jag kan ju ha missat nåt ;) men det borde ju vara så de gör för annars så vore det ju dumt...
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

farmfield skrev:
Harlekin33 skrev:Så regeln att desto fler seeders desto snabbare leech stämmer inte med oneswarm?

Jodå, fler 'seeders' kan/bör ge snabbare d/l men samtidigt kan du få hur snabb d/l som helst från en enskild 'seeder' om denna har t.ex. bra up-hastighet eller ligger inom ditt halvlokala nät... Hemma hos mina föräldrar t.ex, där har dom 10Mbit ner (och 1Mbit upp) från nätet men tiodubbelt (100 ner, 10 upp) inom deras egna nät - och dom har ett eget glasfibernät via förening då...
dmz svarade på frågan.

Och nej jag har inte blandat i hop något. Jag är fullständigt medveten om vad du pratar om.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Harlekin33

Var gjorde han det? Innan du skrev din fråga, hehe?

Och det jag skrev - och/eller så som vi ser på det - det är förmodligen en väldigt förenklad syn på hur bittorrent-systemet fungerar. Jag anar att det är en jäkla massa andra grejer som påverkar överföringshastigheterna utöver basgrejerna... Bara en sån grej som att för hög uppladdningshastighet ger sämre nedladdningshastighet - jag glömmer ofta att ställa in/om bittorrent-klientens uppladdningshastighet mellan mitt bredband och mobilen, och då säckar systemet ihop direkt...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Harlekin33 skrev:
farmfield skrev:

dmz svarade på frågan.

Och nej jag har inte blandat i hop något. Jag är fullständigt medveten om vad du pratar om.
Blanda inte in mig i detta tack; jag syftade på att projektet Oneswarm inte var något vidare än så länge.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Ett nätverk är som bekant inte mer användbart än kvadraten på antalet personer som är anslutna. ;)

Jag har inte kollat specifikt på detta systemet, men det är ju alltid problematiskt när man på ett säkert
sätt måste dela med sig av krypteringsnycklar till personer man inte känner för att det är alldeles för få
anslutna i nätverket. Det är oftast svårt att inte utsätta sig för en risk i de fallen. Du har ju ingen
garanti för att personen i fråga inte kommer att hänga ut dig och det du gör till allmän beskådan.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Gillar man anonymiteten lär väl en krypterad tracker vara enklast.
farmfield skrev:[...] Bara en sån grej som att för hög uppladdningshastighet ger sämre nedladdningshastighet - jag glömmer ofta att ställa in/om bittorrent-klientens uppladdningshastighet mellan mitt bredband och mobilen, och då säckar systemet ihop direkt...
Mjae.. Inte helt rätt. :P Det är ADSL som inte har full duplex. Sitter man på fiber som mig går det väldigt bra att maxa linan åt båda hållen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Oneswarm verkar vara för en begränsad bekantskapskrets..eller?

Jag tror mera på att rätt partis röstsedel i rätt låda är mera effektivt.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Harlekin33 skrev:Oneswarm verkar vara för en begränsad bekantskapskrets..eller?

Jag tror mera på att rätt partis röstsedel i rätt låda är mera effektivt.
Det är inte tänkt till en begränsad bekantskapskrets. Den söker filer bland vänners vänners vänner osv. och du kommer bara att se dina närmaste vänners ip. Filerna dras via dina vänners ip till dig därför vet inte du varifrån du hämtar filen och den som skickar filen vet inte vart den skickas då det ser ut som det går till en på vännerlistan.
Jag testade med en kompis som satt på trådlöst nätverk och vi kom upp i hastigheter på 20 - 40 Mbps så det gick då fort mellan oss :)

Överföringarna är också krypterade, citat från deras hemsida:
"Open: OneSwarm is freely available and built on existing standards. OneSwarm can operate as a fully backwards compatible BitTorrent client, and its friend-to-friend data sharing features are built on cryptographic standards, e.g., X.509 certificates and SSL encryption."
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Gillar man anonymiteten lär väl en krypterad tracker vara enklast.
farmfield skrev:[...] Bara en sån grej som att för hög uppladdningshastighet ger sämre nedladdningshastighet - jag glömmer ofta att ställa in/om bittorrent-klientens uppladdningshastighet mellan mitt bredband och mobilen, och då säckar systemet ihop direkt...
Mjae.. Inte helt rätt. :P Det är ADSL som inte har full duplex. Sitter man på fiber som mig går det väldigt bra att maxa linan åt båda hållen.
Det förtydligar ännu mer min tanke, det är en massa annat än bara leachers/seeders och den egna maxhastigheten som spelar in. :)

Utanför ämnet: 'Full duplex' - gud, känner mig som jag är tillbaka på V90-modems-tiden, hehe... ::)
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Hund skrev:Gillar man anonymiteten lär väl en krypterad tracker vara enklast.
Om du använder en krypterad tracker så kam man väll fortfarande se vem man laddar från och även vem som laddar från en själv och då är det inte så anonymt tycker jag...
Användarvisningsbild
utforskarn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av utforskarn »

hur installerar men de ??? hjälp
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Harlekin33