Ändrade rättigheter i filsystemet, kan inte logga in.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Neonii
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ändrade rättigheter i filsystemet, kan inte logga in.

Inlägg av Neonii »

Hejsan!

Har nu gjort bort mig rejält när jag nödvändigtvis skulle pilla med saker jag inte har en aning om;
Jag behöver installera om min dator då jag ska dual-boota Ubuntu och Windows XP (har endast Ubuntu just nu). En kompis tipsade då om att man kan kopiera alla mappar i filsystemet (allt under /, dvs. /home, /usr, /bin etc.) för att slippa installera och konfigurera om allt igen efter installationen.

Då jag inte har USB 2.0 på min stationära dator tänkte jag att jag kunde koppla in min externa hårddisk på min bärbara dator och sedan föra över alla filerna över LAN in i den externa hårddisken via min bärbara dator.

Då jag inte kunde komma runt det faktum att jag inte tycktes ha de nödvändiga rättigheterna för att flytta mapparna, så bestämde jag mig för att byta rättigheter på dom. Det jag skrev var:

chmod 775 /usr /bin /home /tmp /sys .......... (och så vidare på alla mappar i /)

Nu när jag startade om datorn så kunde jag inte utföra några kommandon alls som root, den sa "sudo: must be setuid" eller någonting i den stilen. Jag startade om datorn, gick in i felsäker terminal, skrev in de här kommandona för att återställa det jag gjort, men nu när jag startar om datorn får jag upp:

"Din session varade i mindre än 10 sekunder. Om du inte loggade ut själv kan detta innebära att det finns ett problem med installationen eller att du kan ha slut på diskutrymme. Försök att logga in med en av de felsäkra sessionerna för attt se om du kan åtgärda detta problem."

Om jag väljer att se fler detaljer står det:
" /etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
Setting IM through im-switch for locale=sv_SE.
Start IM through /etc/X11/winit/winput.d/all_ALL linked to/etc/X11/xinit/xinput.d/default.
mkdtemp: private socket dir: Permission denied"

Det spelar ingen roll ifall jag loggar in i felsäkert läge, kommer ändå inte in och får samma felmeddelande.

Vad kan jag skriva för att ställa allt tillrätta igen? Vad har alla mappar i root ( / ) för rättigheter i normala fall?

Tacksam för alla svar, texten blev lite längre än jag tänkt mig ;)
/Kristoffer
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Ändrade rättigheter i filsystemet, kan inte logga in.

Inlägg av Osprey »

För att sätta SETUID så använder man "chmod u+s", men antagligen är det enklaste att installera om hela Ubuntu. Det finns massor av filer under /, /etc, /usr etc. med en väldig massa inställningar på rättigheterna. Visst går det att ställa tillbaka allt så att det står rätt, men då har du säkert att göra i någon månad eller två. Se till att ta en backup på /etc bara, det är där du har nästan alla inställningar och kör sedan en ominstallation.

Om du har egen data under /home och det ligger i samma partition som / (root) så måste du ta backup även på det...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 22 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Neonii
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Neonii »

Lyckligtvis så har jag min /home-mapp på en annan partition än mitt rotsystem, så att installera om kommer gå smärtfritt. Men okej, tack för hjälpen, det blir en ominstallation och en välförtjänt läxa om att inte pilla med saker jag inte vet någonting om ::)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Och om du tog en backup på /etc... så kopiera inte tillbaka hela den backupen till det nya /etc, för då riskerar du krångel igen...

De filer jag nu på rak arm kan komma på att du kan ha nytta av att lägga tillbaka är:
  • /etc/passwd
  • /etc/shadow
  • /etc/group
  • /etc/hosts
  • /etc/sudoers
  • /etc/X11/xorg.conf
  • /etc/apt/sources.list
  • /etc/samba/smb.conf
  • /etc/samba/smbusers
  • /etc/cups/printers.conf
Vilka av de här som eventuellt är meningsfulla att lägga tillbaka beror även på vad du har installerat och vad du har ändrat på. Det bästa du kan göra är att köra igång med de nya filerna och om du skulle märka att någon krånglig inställning saknas, så kan vi här hjälpa till med vilken fil det är...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"