XDialog - utseende

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

XDialog - utseende

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Förmodligen har väl jag missuppfattat, men jag har efter mycket googlande fått för mig att de dialogrutor man skapar med Xdialog får ett utseende som matchar de inställningar man för närvarande har. Detta verkar dock inte stämma i mitt fall. Har ändrat inställningarna till lite av varje, men det verkar inte påverka mina Xdialog-rutor det minsta.

För att ändra inställningarna använder jag Gtk-ChTheme men vad jag än väljer där så händer inget med Xdialog-fönstret, däremot med andra GTK-fönster, som Emacs-gtk.

Bifogar lite skärmdumpar. Dels hur ett simpelt Xdialog-fönster ser ut på min skärm, dels två dumpar som visar hur Emacs-gtk respektive Emacs-X11 ser ut på samma maskin. Nog tycker jag att Xdialogfönstret är betydligt mer likt Emacs-X11 än Emacs-gtk. Vad har jag missat?
Emacs-gtk
Emacs-gtk
Emacs-gtk.png (13.54 KiB) Visad 897 gånger
Emacs-X11
Emacs-X11
Emacs-X11.png (11.33 KiB) Visad 897 gånger
Xdialog
Xdialog
Xdialog-test.png (6.53 KiB) Visad 896 gånger
Behöver jag tillägga att jag tycker att Xdialogfönstret är extremt fult? Särskilt teckensnittet.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
David Andersson

Re: XDialog - utseende

Inlägg av David Andersson »

När du säger det så, det är ju ganska fult. Har inte tänkt på det.

Installera paketen dialog, xdialog och gtkdialog.

Jämför (skriv i en terminal):

Kod: Markera allt

dialog --yesno "Är månen av ost?" 0 0

Xdialog --yesno "Är månen av ost?" 0 0

gtkdialog --stdin <<<"<vbox><text><label>Är månen av ost?</label></text><hbox><button yes></button><button no></button></hbox></vbox>"
Det ser ut som "dialog" -> "Xdialog" -> "gtkdialog" blir successivt snyggare. Men det är bara på ytan. Den som ser snyggast ut (gtkdialog) är inte kompatibel med de övriga och använder pratig och svårläst xml. När man vet det är den faktiskt inte snyggast längre. (In the eye of the beholder) :)

Om du är beredd att smutsa ner dina fingrar med xml så lär gtkdialog i alla fall följa valt gtk-tema.

Kan du tänka dej att skriva python-program i stället för bash-script? Vad finns det mer för alternativ?
David Andersson

Hur det ser ut med exemplena i föregående inlägg, för er som inte orkar installera och prova själva:
xdialog-dialog.gif
xdialog-dialog.gif (1.96 KiB) Visad 827 gånger
xdialog-xdialog.gif
xdialog-xdialog.gif (6.95 KiB) Visad 823 gånger
xdialog-gtkdialog.gif
xdialog-gtkdialog.gif (6.76 KiB) Visad 823 gånger
(Gktdialog respekterar inte språk-inställningen av nån anledning. Men det är ett annat problem...)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kan inte i skrivande stund ge en länk, men någonstans har jag läst att Xdialogerna ska se ut som det för tillfället valda gtk-temat, men det verkar alltså inte stämma med verkligheten. Att det går att lösa genom att installera gtkdialog istället, och på köpet få nya fräscha problem (som språkdefekten du nämnde) känns onödigt när det SKA fungera med Xdialog.

Men svaret är väl då att det i alla fall inte bara är jag som får fula dialogrutor. Återstår bara att försöka få reda på om det är en bugg eller om jag är felinformerad. Ska söka mer info om det senare.

Tack för svar i alla fall.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
David Andersson

Har ju glömt ännu ett alternativ som redan omnämnts några gånger i gamla trådar: zenity

zenity --question --text="Är månen av ost?"
Utseende
xdialog-zenity.gif
xdialog-zenity.gif (12.16 KiB) Visad 738 gånger
David Andersson

David Andersson skrev: (Gktdialog respekterar inte språk-inställningen av nån anledning. Men det är ett annat problem...)
Språkproblemet är nog normalt inget problem. Om man loggar in med ett språk så följer den det. Det är när jag tilllfälligt ändra språk i terminalen som gtkdialog, och även zenity, inte verkar vilja lyssna.
Lars

Inlägg av Lars »

För mig fungerar det med t.ex. LANG=en_GB.utf8
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"