Problem med Thunderbird

Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem med Thunderbird

Inlägg av Svento »

Det här är en Mozilla-fråga, ingen Ubuntu-fråga - jag vet - men på mozillaZine Forums är det tyvärr svårt att få svar. Folk där kan tyvärr inte lika mycket som folk här gör, eftersom dom liksom jag ofta verkar vara "vanliga användare" som bara vill att allt ska fungera.

Mitt problem är att jag inte kan ändra några kontoinställningar, för ändringarna sparas inte. OK-knappen fungerar helt enkelt inte. Normalt när man klickar på den så sparas ändringarna och fönstret stängs, men när jag gör det händer ingenting.

Är det nån som har en aning om ifall det här går att laga? E-postprogram hör till dom saker man inte gärna ominstallerar, eftersom dom innehåller en massa oersättlig information.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 23 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Problem med Thunderbird

Inlägg av Lars »

Kan det ha med filrättigheter att göra? Prova att köra följande och se om det hjälper:

Kod: Markera allt

chown -R $USER:$USER ~/.mozilla-thunderbird
chmod -R u+rw ~/.mozilla-thunderbird
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ingen skillnad tyvärr. För jag antar att du menade att jag bara skulle skriva kommandona i terminalen, först det ena, sen enter, sen det andra och enter igen.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jo, det var så jag tänkte. Synd att det inte hjälpte, hoppas att någon annan har bättre idéer.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det verkar ha med själva e-posten eller användarkontona att göra. Jag ominstallerade programmet, och då fungerade allting fram till att jag la in den backuppade e-posten.

Jag hade det här problemet redan i XP och har nu alltså importerat det hit till Ubuntu-installationen.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Fick ett tips på mozillaZine Forums:
Rod Whiteley skrev:One possible cause is that the junk settings have gone wrong. On the account's Junk Settings page, reselect the junk folder.

(The bug report about this is: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=368617 )
Magic...! Went to Account Settings for Standard Account, marked was Other Place: Junk folder for Standard Account and I changed to Junk Folder for: Standard Account. Now the problem is solved - thanks a lot for that!
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Så en annan lustig grej som jag är nyfiken på om nån har varit med om och kanske rentav hittat en lösning på: Jag hade problem med att Thb stängdes av direkt efter att den mottagit post och när man sen öppnade igen så hämtade den ytterligare en kopia, och så kunde den göra bortåt arton gånger. Högst irriterande och det tog ett tag att lista ut vad problemet var.

Jag hade ett tema installerat som hette Leopard Mail och som jag trivdes väldigt bra med - i övrigt, för det var helt och hållet det temats fel att jag hade problemet. Efter att jag bytte ut det mot ett annat upphörde problemet. Men det var synd att inte kunna använda temat, så jag undrar ändå om det kan finnas andra faktorer inblandade, saker som man skulle kunna ändra så att temat ändå kan användas.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"