Kan inte logga in på Kubuntu (Avklarad)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
DanLars
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kan inte logga in på Kubuntu (Avklarad)

Inlägg av DanLars »

Uppdaterade en av datorerna med Kubuntu i går kväll och stängde bara av den när det var färdigt.
Nu när jag skulle starta den på morgonen ville den för det första att jag skulle skriva in password, den automatiska inloggningen var borta, och vad värre är så verkar den inte komma ihåg mitt gamla password!
Det finns bara två konton i KDE, root och en användare och inget går att logga in på.
När jag googlade fann jag instruktioner om hur man kan kringgå passwordet i grub men eftersom det inte verkade vara identiskt med de bilder jag såg på webben och hur det ser ut på skärmen så vill jag kolla här först.
Tackar på förhand!
Senast redigerad av 1 DanLars, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på Kubuntu

Inlägg av Osprey »

Starta upp burken i "Recovery mode" och använd kommandot "sudo passwd ditt-användarnamn" och skriv in det lösenord du vill ha. Sedan är det bara att starta upp och logga in. Och när du väl har kommit in så kan du börja kika på varför den automatiska inloggningen inte funkar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
DanLars

Inlägg av DanLars »

Osprey skrev:Starta upp burken i "Recovery mode" och använd kommandot "sudo passwd ditt-användarnamn" och skriv in det lösenord du vill ha. Sedan är det bara att starta upp och logga in. Och när du väl har kommit in så kan du börja kika på varför den automatiska inloggningen inte funkar...
Nix, så lätt var det inte. Men jag kommer in i konsolläget där det gamla lösenordet funkar. Där använde jag passwd -u också men KDE släpper inte in mig ändå. Tycker det borde gå att fixa från konsol men jag vet inte hur.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Då är det uppenbarligen inget fel på lösenordet. Kan du lägga till en ny användare med "adduser"..? Alltså "adduser användare grupp", t.ex "adduser test admin". Prova isåfall sedan att logga in som "test" (eller vad du nu kallar användaren). Isåfall kan du kanske få igång en grafisk miljö för att ha tillgång till det i felsökandet.

Att det inte går att logga in som "root" beror sannolikt på andra helt naturliga orsaker, relaterade till säkerhet...
DanLars

Inlägg av DanLars »

adduser funkar så långt att det går att lägga till nya användare som också syns vid inloggningsskärmen. Men det nya kontot går inte att logga in på eftersom lösenordet inte accepteras!Testade med att skapa användaren "daniel" med lösenordet "daniel", då bör man se så att det inte är någon tangent som fastnat eller liknande eftersom man har sett texten alldeles nyss.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det finns ett par saker man kan testa i sådana här lägen.
1. Logga in i konsolen. Skriv startx och kolla vad du får för felmeddelande.

2. Testa att rensa din konfiguration av kde. Logga in i konsolen och skriv

Kod: Markera allt

mv ~/.kde ~/kde
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hmmmm... kan det vara så att det är rättigheterna på hemkatalogerna som strular? Det går ju att ställa in så att den bara tillåter inloggning om vissa säkerhets/rättighetskriteria uppfylls, fast det borde ju inte bli så för den nya användaren isåfall.

För att kolla detta, gå in i konsolen och kör:

Kod: Markera allt

cd /home
sudo chmod -R 755 ditt-vanliga-användarnamn
sudo chown -R ditt-vanliga-användarnamn:ditt-vanliga-användarnamn ditt-vanliga-användarnamn
Och starta sedan om burken och se om det gjorde någon skillnad...
DanLars

Inlägg av DanLars »

Har provat med att ta bort konfigurationsfilen och att ändra behörigheterna. Det som är skillnaden är att nu kommer jag inte in i "consolle mode" heller. Förut kom jag in på konsolen som root, endast root alltså, inget av de andra kontona funkade där heller.
Tyvärr glömde jag kolla med att kolla ev felmedelande vid "startx"

För tillfället kan jag inte arbeta med den datorn eftersom den är ute på job till i morgon kväll. Win XP ligger på samma maskin och det funkar. Var bara att plugga i USB-stickan med backuppen på dokumenten och fortsätta att jobba under win. Dualboot kan ha sina fördelar ibland...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ingenting av det du gjort kan rimligtvis påverka huruvida du kommer in som root i konsole det är liksom inga sådana saker du har ändrat. I värsta fall kan du alltid starta upp från Ubuntu-CD:n och komma åt att fixa på disken den vägen, men vi får se när du har tid att jobba med det igen...
DanLars

Inlägg av DanLars »

Tog ett snack med han som använder datorn och han ville hellre ha Gnome så jag installerade UBUNTU istället för KUBUNTU.
Fick inte reda på vad som krånglade men datorn funkar och användaren är nöjd.
MAO så kan vi lägga ner denna tråd.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Markera tråden som avklarad. Kolla i en av de klistrade trådarna.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"