Två frågor om Ubuntu på min Asus eee

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Tetris

Två frågor om Ubuntu på min Asus eee

Inlägg av Tetris »

Jag har nyligen köpt en liten asus eee. Min brorsa installerade Ubuntu på den men kunde inte svara på två av mina frågor. Första e: Jag har ju inbyggt cam, men hur öppnar man den utan att använa aMSN eller nått, alltså bara för att fota för egen nånting?

Och det andra. När jag försöker överföra bilder direkt från kameran med usb sladd (en sony kamera) då reagerar inte ens datan, ännu mindre att jag faktiskt kan överföra.

Tack på förhand :)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Två frågor om Ubuntu på min Asus eee

Inlägg av Lars »

Hej och välkommen

Det finns ett program som heter Cheese som man kan ta bilder med. Om det inte redan ligger under Program->Grafik så kan du installera paketet cheese.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Tetris skrev: Och det andra. När jag försöker överföra bilder direkt från kameran med usb sladd (en sony kamera) då reagerar inte ens datan, ännu mindre att jag faktiskt kan överföra.
Se till att du har kameran i pc-läge eller motsvarande när du sätter i den och att den är påslagen. Om det ändå inte funkar kan du posta outputen du får i terminalen (Program → Tillbehör → Terminal i menyn) om du kör de två kommandona (var och ett för sig):

Kod: Markera allt

lsusb
dmesg | tail -n25
Starx efter (ca 30 sek) efter att du stoppat i kameran.

/Micke
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Har du SD kort i kameran och inte använder SD läsaren i datorn skulle jag starkt rekommendera den vägen istället.
USB anslutningarna i dom flesta kamerorna är knappt värda namnet och har bedrövliga överföringshastigheter i regel..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

För att spela in film eller ta kort med webbkameran rekommenderar jag programmet wxCam. Guide finns här: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... ogram.html
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Tetris skrev:... När jag försöker överföra bilder direkt från kameran med usb sladd (en sony kamera) då reagerar inte ens datan, ännu mindre att jag faktiskt kan överföra.

Vilken kameramodell är det? Jag har en Sonykamera (a700) som funkar fint med Ubuntu.

Det brukar finnas en inställning i kameran där man talar om ifall den ska identifieras som "Mass Storage", "PTP", eller "Remote PC". Jag använder "Mass Storage", vilket alltså funkar fint. Men jag har haft problem med en Canon pocketkamera som bara har "PTP".

En annan sak kan vara att det är nåt fel med just EeePCns förmåga att montera USBenheter. Jag hade det problemet när Intrepid släpptes, och var tvungen att manuellt ta bort en rad i /etc/fstab. Men med senare uppdateringar tror jag inte det behövs längre.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Tetris skrev:Jag har nyligen köpt en liten asus eee. Min brorsa installerade Ubuntu på den men kunde inte svara på två av mina frågor. Första e: Jag har ju inbyggt cam, men hur öppnar man den utan att använa aMSN eller nått, alltså bara för att fota för egen nånting?
Jag brukar använda något rit/bildprogram.
Ofta i de programmen så finns det ett alternativ i någon av dropdown-menyerna som heter "aquire" som du kan ta foto med.
Vet inte vad det heter på svenska, Det också kan stå något med TWAIN.
Det är bara att testa!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"