Xubuntu på server med Alphaprocessor?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Morfar68

Inlägg av Morfar68 »

Hej på er.

Jag befinner mig kanske i fel forumdel men, men...

Jag har införskaffat en Digital Alpha 500au Personal Workstation som jag ska ha som webserver/router. Vill lära mig Linux och har fastnat för Ubuntu/Xubuntu.
Xubuntu, eftersom den kräver mindre av datorn och min Alpha är utrustad med 500 Mhz processor (nåt slags 64bitsprocessor) och 256 Mb ECC minne.

Så till min fråga; stöds Alphaprocessor av Ubuntu/Xubuntu? Vad jag har hittat hittills så verkar det göra det men vilken version ska jag då ha? Den till "vanliga" Intelprocessorer eller nån av de andra två som jag hittat på <a class="postlink" href="http://www.ubuntu.org">http://www.ubuntu.org</a>?

Vad jag vet så är det en kille som har installerat Gentoo på sin Alpha men det verkar kräva lite mer Linuxkunskaper från början. Hoppas ni kan ge mig lite klarhet, har sökt lite här och var men utan resultat.

Mvh
Peter
Nöffa till Emanuel och Simon! NULLUS ANXIETAS
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Testa att boota den med en vanlig 32bits skiva, för INTEL/AMD.
Fungerar det vet du att den kan klara av att köra med ubuntu64.

Annars skulle jag kolla på rent debiansystem, tänk bara på att debian är som förval under installationen försedd med 2.4.33.3 kernel. Säker och stabil, med vädigt mycket stöd för allt.
Dock är det att rekommendera att använda en 2.6.8.xx kärna, då den har mer stöd.
Bild
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

ubuntu finns inte till Alpha Debian finns dock
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Där ser man.
Bild
Användarvisningsbild
Morfar68

Inlägg av Morfar68 »

Debian verkar intressant, fanns tom svensk installationsanvisning just för Alphaprocessorn! Det får nog bli den, tack för hjälpen. Synd dock att inte Ubuntu hanterar Alphan...

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Du kan bygga det som ubuntu är byggt, men tänk på att alla program som ubuntu har, inte finns i alphasmak.
Om du enbart skall ha sertver, kommer du inte att märka så mycket skillnad.
Bild
Användarvisningsbild
Morfar68

Inlägg av Morfar68 »

Nu blir jag lite förvirrad... Finns det nåt slags stöd för Alphan alltså? Jag ska använda den som server, har inte ens tänkt använda nåt grafiskt gränssnit utan fjärrstyra den via SSH/Putty i konsolstil. Men om det inte finns nåt officiellt stöd så är det nog inte så många som använder Ubuntu till Alpha och därmed kan det ju bli lite svårt om jag stöter på problem (vilket jag räknar med att göra)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"