Kör ubuntu 8.10 och har problem med sidor som youtube.
När jag titat på en video går det väldigt långsamt.
Trodde det berodde på mitt trådlösa nätverkförst men om jag sparar ner en flv fil och spelar upp den med totem så går det fortfarande segt.
Testade att spela flv filer i vlc och då fungerar det.
Nån som har nån ide?
/Jimmy
flv filer spelas upp långsamt i totem
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: flv filer spelas upp långsamt i totem
Jo, jag hade problem med att vissa filer spelades upp i annan hastighet när jag hade alla ljud inställda att spelas upp med pulseaudio.
Jag satte allt att spelas med ALSA istället för Autodetect (vilket nog var pulseaudio) (PANEL)>System>Preferences>Sound.
Du måste förmodligen starta om ubuntu innan det börjar gälla.
Värt att pröva iaf. Kanske ska installera ubuntu-restricted-extras också. Kanske det finns något bättre codec där?
Jag satte allt att spelas med ALSA istället för Autodetect (vilket nog var pulseaudio) (PANEL)>System>Preferences>Sound.
Du måste förmodligen starta om ubuntu innan det börjar gälla.
Värt att pröva iaf. Kanske ska installera ubuntu-restricted-extras också. Kanske det finns något bättre codec där?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
Visuella effekter (compiz el composition manager) kan påverka grafikprestanda med vissa grafik-kort. T.ex NVidia 5200 o 6200. Har du provat att gå till Inställningar > Utseende > Visuella effekter, välja Inga och se om det blir bättre?
Om det är på gränsen att funka bra kan du prova att gå till System? > NVidia X Server Settings, gå till OpenGL Settings och dra reglaget från Quality till Performance. Det kanske inte gör så stor skillnad men med lite tur kanske det räcker. Det är inte säkert att längst till höger är bäst. För mej blev det lite snabbare med "performance" än "high performance".
Om det är på gränsen att funka bra kan du prova att gå till System? > NVidia X Server Settings, gå till OpenGL Settings och dra reglaget från Quality till Performance. Det kanske inte gör så stor skillnad men med lite tur kanske det räcker. Det är inte säkert att längst till höger är bäst. För mej blev det lite snabbare med "performance" än "high performance".
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tackar!
Att ändra tilll ALSA funkade för mig, utan omstart dessutom. Skulle spela upp en flv-fil från youtube, det tog väl typ en minut per sekund att spela upp, men efter att jag ändrar till ALSA så funkar det normalt!
Vet nån föresten nåt sätt att konvertera flv-filer till annat format i ubuntu?
Att ändra tilll ALSA funkade för mig, utan omstart dessutom. Skulle spela upp en flv-fil från youtube, det tog väl typ en minut per sekund att spela upp, men efter att jag ändrar till ALSA så funkar det normalt!
Vet nån föresten nåt sätt att konvertera flv-filer till annat format i ubuntu?
-
Det går med t.ex vlc, med mencoder (i paketet mplayer) och ffmpeg. Några enkela kommandorader för att konvertera .flv till .mpg resp .mov är:Henrik Jansson skrev: Vet nån föresten nåt sätt att konvertera flv-filer till annat format i ubuntu?
Kod: Markera allt
ffmpeg -i Madonna-Frozen.flv Madonna-Frozen.mpg
Kod: Markera allt
ffmpeg -i Madonna-Frozen.flv Madonna-Frozen.mov
I VLC finns ett meny-alternativ Media > Convert. Det är grafisk, men så krångligt att jag vet inte hur man gör.
Det bästa är väl att behålla dem i flv-format. Då får du garanterat bäst kvalitet när du spelar dem.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Man kan ju alltid ladda en .flv i avidemux, ställa in encoder Video(menyn)>Encoder till MPEG-4 ASP (Xvid4) och sen bara File(Menyn)>Save>Save video, så får man är rätt fin xvid fil, om man nu tycker det är upphetsande 

MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!