skivor slutar fungera

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Terranigma
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

skivor slutar fungera

Inlägg av Terranigma »

Vet inte om jag postar i rätt forum men men...

Gjorde en live cd med ubuntu 8.04.2 för några dagar sedan för att installera på ett usb minne. drog ut sladdarna till hårddisken och körde i gång.live cd'n startade utan problem men vid något tillfälle tog jag ut den ur cd läsaren för att prova en grej och när jag satte i den i gen så gick det inte längre boota från den, det stog bara REBOT AND SELECT PROPER BOOT DEVICE OR INCERT BOOT MEDIA IN SELECTED BOOT DEVICE AND PRESS A KEY. Inte kunde jag häller komma åt cd'n inne i ubuntu.
I dag så gjorde jag en live cd med Incognito på och det funkade också perfekt innan jag tog ut cd'n för att prova usb minnet jag installerat det på. När jag åter ska använda cd'n så kommer jag inte längre en till att välja vilket språk jag vill ha sen så vill den inet mera och efter några försök så kommer jag inte ens så långt utan får åter REBOT AND SELECT PROPER BOOT DEVICE OR INCERT BOOT MEDIA IN SELECTED BOOT DEVICE AND PRESS A KEY. Får inte heller kontakt med denna cd i ubuntus filhanterare.

Har hanterat skivorna efter konstens alla regler så kan det vara så att cdrom enheten förstör skivorna?

En till grej som kanske inte har med saken att göra men jag kan inte längre bota från cd om jag har hårddisken inkopplad vilket jag kunde förr i tiden och jag har cd'n prioriterad före hårddisken i BIOS

EDIT: Det var dvd jag brände på om det nu mot all förmodan spelar någon roll.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: skivor slutar fungera

Inlägg av JeyPeyy »

Det bör göras på en cd, jag tror inte det fungerar korrekt på en dvd. Jag vill även tillägga att på moderna datorer behöver man oftast inte dra ut sladdarna till hårddisken, utan det räcker med att trycka på en knapp i bios. För vissa är det F11, för vissa är det esc, osv. Det brukar stå nånting som "Press esc to enter boot menu".
Terranigma
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Terranigma »

Har ställt in i bios så att den ska bota från dvd'n och förr stog det något i stil med " press any key to boot from cd" under uppstarten, men det kanske också har att göra med att det är en dvd jag har och inte en cd. Ska prova senare i dag om det funkar med en cd istället.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Terranigma skrev:Har ställt in i bios så att den ska bota från dvd'n och förr stog det något i stil med " press any key to boot from cd" under uppstarten, men det kanske också har att göra med att det är en dvd jag har och inte en cd. Ska prova senare i dag om det funkar med en cd istället.
Det medelandet brukar man få om man botar från Windows installationscd.Sen tror jag att det spelar ingen roll om det är en dvd eller en cd om det är en dvdspelare du har.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"