Lång procedur för att starta GE [LÖST]

Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lång procedur för att starta GE [LÖST]

Inlägg av brattham »

Efter mycket om och men och om igen har jag lyckats få igång Google Earth 4.3 (GE). Jag har använt programhanteraren Synaptic för att utföra installationen (men har prövt ett antal andra sätt också).

Då jag startar programmet (GE) dyker det upp ett popupfönster som säger:

"
Det gick inte att skapa mappen
Det gick inte att skapa katalogen: /root/googleearth
"

Sedan är det bara att bekräfta genom att klicka OK. Samma procedur upprepas då en gång till, fast efter denna gång kommer ett nytt popupfönster upp som säger:

"
MEDDELANDE
Det gick inte att skriva till aktuell cache eller till Mina platser. Värdena anges enligt följande:

Sökväg till Mina platser: "/home/per/.googleearth"
Chachkatalog: "/home/per/.googleearth/Cache"
"

Efter att jag åter igen bekräftat meddelandet så startar programmet, men dessa extamanövrar känns rätt så irriterande. Om däremot jag startar programmet som root så inträffar det ju självfallet inte, men det har man ju lust med - inte alltså!

Kanske antar GE att rooten är min hemmakatalog eftersom jag använder mig av sudo vid installationen eller om Synaptic installerar programmen som root, men jag tycker ändå att det rätt så märkligt; vem vill köra sina applikationen som root? Så vad göra? Hur kan man åtgärda problemet?

/Mvh Per

P.S kör Ubuntu 8.10, 64-bit.
Senast redigerad av 2 brattham, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lång procedur för att starta GE

Inlägg av mcNisse »

Jag känner inte alls igen dina problem... En installation från förråden är allt jag har gjort.

Jag tycker att der låter som root äger kataloger i din hemkatalog.
testa det här kommandot:

Kod: Markera allt

sudo chown -R $(id -nu):$(id -gn) ~$(id -nu)
Kommandot sätter om användarens hemkatalog till rätt ägare och grupp.
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lång procedur för att starta GE

Inlägg av brattham »

Jag vet inte varför ägarförhållandena för mina filer skulle ha ändrats, men jag prövade iallefall med ditt tips. Tilde (~) vekade dock inte funka i koden så jag fick byta ut den mot /home/ av någon anledning. Hur som helst lyckades jag med att installera Google Earth 4.3. :)
/ Mvh Per
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"