Admin med domäninloggning

Bejje

Admin med domäninloggning

Inlägg av Bejje »

Jag har konfigurerat en dator på jobbet för domäninloggning med hjälp av denna enkla guide och det har fungerat fint. Dock så finns det ett stort problem som ni kanske kan hjälpa mig med.
http://www.ubuntugeek.com/how-to-ad...ory-domain.html

När jag är inloggad med domäninloggningen mot AD så har jag inte längre adminrättigheter för att t.ex. installera program. Loggar jag in lokalt så får jag i vanlig ordning en förfrågan om att ange lösenord för att få utföra sådana saker, men den förfrågan dyker inte upp när jag är inloggad på domänen. Hur löser jag det
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Admin med domäninloggning

Inlägg av Lars »

Du måste lägga in AD-användaren i Ubuntus admin-grupp. Kolla vad användaren heter med t.ex. kommandot whoami.
Bejje

Inlägg av Bejje »

Själva användarnamnet i sig har jag satt som admin, men det hjälper inte. Anledningen till det är att loginnamnet är "domännamn"\"användarnamn" och jag kan endast lägga till en användare med vanliga tecken. Går inte lägga till en användare som har "\" i sig. Detta är första gången jag försöker mig på domäner i linux så jag vet inte riktigt hur det är tänkt att fungera.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Kanske fungerar det bättre att modifiera /etc/sudoers istället. Kör sudo visudo och lägg till följande rad:
user\\domain ALL=(ALL) ALL
Observera att du måste använda dubbla \ här.
Bejje

Inlägg av Bejje »

Fungerar inte. Har även testat som jag läste på en annan sida, att lägga in nedan kod, men det har inte heller hjälpt

Kod: Markera allt

%YOURDOMAINNAME\\domain^admins ALL=(ALL) ALL
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"