"Nergradera"?

Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

"Nergradera"?

Inlägg av Svento »

Jag har kört med Ubuntu i någon månad nu och jag får ingenting att fungera. Jag begriper rätt lite om datorer och det där med kommandon och sånt gör mig kallsvettig. Men jag försöker och jag har fått hjälp - och i dom flesta fall tror jag att jag har följt instruktionerna till punkt och pricka, men utan att få det att fungera. Jag är övertygad om att problemen som jag råkar ut för går att lösa men jag undrar om lösningarna finns inom praktikt räckhåll för mig, eftersom jag misstänker att det kräver en del pysslande och trial-and-error, och för att det ska fungera antar jag att man måste ha lite grundläggande koll på vad man gör, vilket jag tyvärr inte har.

Men nu har jag börjat fundera på om jag skulle slippa vissa problem om jag körde på en äldre utgåva av operativsystemet. Alltså, program och sånt borde vara mer ampassade till 8.04 än till 8.10 - kan det stämma? Min tanke är alltså att om jag bytte från 8.10 till 8.04 så kanske vissa saker skulle fungera mer direkt, utan att jag måste sitta och göra en massa ändringar som riskerar att ytterligare förvärra mina problem.

Åsikter om detta?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: "Nergradera"?

Inlägg av Ulsak »

Jag tycker att det kan vara värt att prova. Men för varje utgåva av Ubuntu som kommer medföljer ju utökade funktioner och mer hårdvarustöd.
Det är jättesvårt sätta fingret på vad som går snett för dig om man inte s a s ser hela bilden.
Kan inte du inte lista upp vad du har för hårdvara och vilka program du vill ska funka för dig?
( e-leg via telia kan jag tyvärr ej relatera till )
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag tror du nästan vet bättre än jag vilka program som jag har bett om hjälp med... Tyvärr har nästan allt krånglat. Vartefter det har varit olika situationer som har uppstått så har jag frågat om hjälp och fått tips om olika program, men jag får dom inte att fungera. Nu har jag gett upp ambitionen att mixtra med rent estetiska grejer, och bara satsa på att få dom saker jag verkligen behöver att fungera. Det där med Telias e-legg tror jag inte går att lösa, eftersom antagligen Telia har bestämt sig för att inte stödja Firefox. Därför började jag kolla upp det där med simulatorer, men det går inte heller. Wine begriper jag ingenting av. Nån har påstått att det finns ett inbyggt IE i Wine, men jag har inte hittat det. Nån tipsade om ies4linux och jag fick det visserligen att fungera men det får Wine att uppträda som Windows98 vilket e-legget inte stödjer. Så då började jag pröva virtualboxen utan framgång. Jag blev ju upplyst om att det fanns felaktigheter i instruktionerna, så jag ska pröva igen nu i natt.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag tror inte att du vinner något på att nedgradera. Generellt sett hade jag klart mer problem med program och kringutrustning när jag installerade 8.04 än när jag både nyinstallerad och uppgraderade till 8.10. Den känns helt enkelt stabilare och mer komplett.

Men, 8.04 som t.o.m är en LTS har givetvis uppgraderats och fixats också, sedan den släpptes...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Vad är LTS?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

LTS betyder long time support. Många som använder servrar tycker om LTS-versioner då de stöds en längre tid. Man brukar med andra ord främja stabilitet i LTS-versioner.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Vad innebär "att använda servrar"?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Att använda server innebär t.ex att man har en dator (server) där man har en stor databas liggande, som alla mindre "klientdatorer" jobbar mot. Det kan också vara så att diskarna finns på en server, vilket gör att man sedan kan gå in från vilken klientdator som helst och ändå komma åt samma diskar. Det har också stora fördelar när det gäller att ta backup och justera prestanda.

Datormiljön ute på företag är i allmänhet uppbyggd på detta sätt...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men om man nu ska nergradera, hur gör jag då? Jag har nämligen precis fått ett lite bättre grafikkort som jag skulle vilja pröva. Måste jag göra en helt ny installation eller går det att få systemet att liksom regregera?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det går att nergradera systemet, men det är inte lätt.
Gör en nyinstallation istället.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Okej. Nu laddade jag ner en installationsfil till 8.04 men vad gör jag sen? Jag prövade att bränna den på cd och sen boota datorn från den men det fungerade inte. Jag fick bara upp dom vanliga bootningsalternativen efter att datorn försökt starta från cd:n.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Okej. Nu laddade jag ner en installationsfil till 8.04 men vad gör jag sen? Jag prövade att bränna den på cd och sen boota datorn från den men det fungerade inte. Jag fick bara upp dom vanliga bootningsalternativen efter att datorn försökt starta från cd:n.
Om den försökte starta från CD:n och inte lyckades, så har du antagligen bränt CD:n med för hög hastighet så att den inte fungerar. Prova att bränna en ny med lägsta möjliga hastighet...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ingen skillnad. Det lustiga är att jag dessutom inte längre kan installera 8.10 från den disk som jag har använt typ åtta gånger när jag ominstallerat. Jag har alltså bara Windows och kan inte få nåt annat!

Funderar på att ntfs-formatera den andra hårddisken härifrån, så att jag får bort den gamla Ubuntu-installationen. Sen kanske det går att köra 8.10-skivan. Om inte annat så kan jag åtminstone använda den andra hårddisken som lagringsutrymme till XP.

Men alltså, det här känns helt overkligt. Varför fungerar inte 8.10-cd:n helt plötsligt? Normalt brukar jag välja manuell installation och får då ett förslag till partitionering som jag bara tackar ja till. Nu får jag besked om att inget rotfilsystem är definierat samt att jag ska kunna göra det från partitioneringsmenyn. Alternativet är automatisk installation. Detta innebär visserligen att jag inte får användning för hela disken, eftersom den gamla installationen inte skrivs över, men det är ju bättre än ingenting. Problemet är bara att inte det heller fungerar, för om jag väljer det alternativet så år installationen i bästa fall fram till 50%, för det mesta inte ens det, och så händer inget mer.

Jag prövade också att installera 8.10 på en usb-sticka, men det enda som hände var att jag förstörde stickan. Nu kan jag inte vare sig använda den för att härbärgera ett operativsystem eller som lagringsenhet. Jag hade också Wubi installerat i Windows men helt plötsligt slutade det att fungera, så att jag ombeds ange namn och lösenord men utan att jag loggas in eller kommer in i det grafiska.

Så dessutom detta mystiska att jag inte längre får upp Ubuntu på boot-menyn. Det är som en massiv sabotage-attack...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jadå!! Nu helt plötsligt fick jag till det! Jag har installerat 8.04 till sist. Lite besviken blev jag att utgåvan av Firefox var 3.0 - jag hade räknat med att det var 2.0 för då hade det kanske fungerat att installera Telias e-legg. Men ändå... Nu ska jag försöka låta bli att uppgradera. Jag körde med jävla xp i typ fem år, så det här borde duga åt mig.

Fortsättning följer.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"