Tja !
Nu skall jag börja installera postfix Så frågar den vilket typ av e-postkonfiguration jag skall använda mig av och det undrar jag med ?
Gissar att det är internetsystem men jag frågar ändå. Skall ha mail formulär på min hemsida som skall gå via mailservern med men det är internetsystem jag skall köra på eller ?
*edit
En fråga till:
När jag skall återställa postfix konfig filer med detta kommandot sudo dpkg-reconfigure postfix så står det:
Sudo: unable to resolve host <burk>.forcevision.se
sendmail: warning: valid_hostname: invalid character 60(decimal): <burk>.forcevision.se
sendmail: fatal: file /etc/postfix/main.cf: parameter myhostname: bad parameter value: <burk>.forcevision.se
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: postfixär trasig eller inte helt installerat
Först vet jag inte vad <burk> kommer ifrån?
Sedan Vad är det andra för fel ?
/Force
Postfix dovecot frågor.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Postfix dovecot frågor.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Postfix dovecot frågor.
Hej
Jag ska försöka hjälpa dig med ditt problem.
Fråga 1:
Ska du installera postfix på egen server hostad hos ISP eller hemma?
Om mail ska skickas/tas emot av annan mailserver t.ex ISP, då skall du använda dig av "Satellite System" eller "Internet with smarthost".
Hjälp mig med lite mer info här
Fråga 2:
Postfix använder sig av serverns hostname och även DNS för att kontrollera att allt är rätt.
Kolla i filen /etc/postfix/main.cf vad det står i fältet "myhostname". Där ska servern namn stå eller DNS namnet för ett A record för servern.
Det finns bra information på http://www.postfix.org/documentation.html om hur man sätter upp både avancerade mailservrar och även enklare servrar. För att verkligen se vad som är fel på din konfig behövs tyvärr yterligare lite mer info; Skicka upp din main.cf fil så kan jag kolla på den.
//Jörgen
Jag ska försöka hjälpa dig med ditt problem.
Fråga 1:
Ska du installera postfix på egen server hostad hos ISP eller hemma?
Om mail ska skickas/tas emot av annan mailserver t.ex ISP, då skall du använda dig av "Satellite System" eller "Internet with smarthost".
Hjälp mig med lite mer info här

Fråga 2:
Postfix använder sig av serverns hostname och även DNS för att kontrollera att allt är rätt.
Kolla i filen /etc/postfix/main.cf vad det står i fältet "myhostname". Där ska servern namn stå eller DNS namnet för ett A record för servern.
Det finns bra information på http://www.postfix.org/documentation.html om hur man sätter upp både avancerade mailservrar och även enklare servrar. För att verkligen se vad som är fel på din konfig behövs tyvärr yterligare lite mer info; Skicka upp din main.cf fil så kan jag kolla på den.
//Jörgen
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably the day they start making vacuum cleaners." -Ernst Jan Plugge
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Tackar för ditt svar. Jag har kollat lite på ehcp och syscp skall prova dessa syscp nu och se om det fungerar klockrent. För om jag fattade detta rätt så installerade man bara syscp så fungerade mailservern samt webbservern direkt eller ?
Lite frågor under installationen man svara på bara så skall det fungera sedan. Vet du hur det fungerar eller jag kanske är helt fel ute ?
Lite frågor under installationen man svara på bara så skall det fungera sedan. Vet du hur det fungerar eller jag kanske är helt fel ute ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag har tyvärr aldrig använt mig av dessa så jag vet inte om det kommer att gå felfritt, men det är ju bara att testa.
Men det är samtidigt vädigt bra om du läser på om hur Postfix fungerar ifall något blir fel, det samma gäller alla serverapps iofs
Jag hoppas det löser sig för dig och lycka till.
//Jörgen
Men det är samtidigt vädigt bra om du läser på om hur Postfix fungerar ifall något blir fel, det samma gäller alla serverapps iofs

Jag hoppas det löser sig för dig och lycka till.
//Jörgen
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably the day they start making vacuum cleaners." -Ernst Jan Plugge