Fjärrkontroll till Linux sökes...
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Fjärrkontroll till Linux sökes...
Jag har presentationer i OO Impress och har då kopplat min bärbara till en projektor. Problemet är att jag inte vill stå bredvid min bärbara hela tiden utan kunna röra mig fritt i rummet, samtidigt som jag vill kunna byta till nästa avsnitt i presentationen, vilket man i Impress fall kan göra antingen genom valfritt tangenttryck på keyboarden eller ett musklick.
Undrar om det finns någon liten smidig "fjärrkontroll" som man kan koppla in via t.ex. USB och som låter mig åstadkomma just detta? Och som givetvis fungerar i Ubuntu.
Notera: Jag är ej intresserad av fulelösningar som att springa omkring med en trådlös mus i handen, även om jag antar att det skulle vara ett alternativ. Är ej heller intresserad av att köra Impress inbyggda timer.
Edit: Sett att det finns en del LIRC-grejer, men är inte bluetooth eller vad som at föredra framför infrarött?
Undrar om det finns någon liten smidig "fjärrkontroll" som man kan koppla in via t.ex. USB och som låter mig åstadkomma just detta? Och som givetvis fungerar i Ubuntu.
Notera: Jag är ej intresserad av fulelösningar som att springa omkring med en trådlös mus i handen, även om jag antar att det skulle vara ett alternativ. Är ej heller intresserad av att köra Impress inbyggda timer.
Edit: Sett att det finns en del LIRC-grejer, men är inte bluetooth eller vad som at föredra framför infrarött?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Fjärrkontroll till Linux sökes...
Jag använder en fjärrkontroll som följde med mitt tv-kort (Hauppauge pvr-350) som funkar väldigt bra via lirc, med hjälp av irexec och irxevent (delar av lirc) kan man styra nästan vad som helst på datorn med fjärrkontrollen och jag är mycket nöjd med det.
Du kan även kolla på detta som jag inte testat, en bluetooth (eller wifi, eller ir) lösning som förvandlar din mobil till fjärrkontroll:
http://anyremote.sourceforge.net/
/Micke
Du kan även kolla på detta som jag inte testat, en bluetooth (eller wifi, eller ir) lösning som förvandlar din mobil till fjärrkontroll:
http://anyremote.sourceforge.net/
/Micke

-
- Kontakt:
Tack. Tror jag ska kika vidare på just mobilteelfonerna då man slipper skaffa nytt i så fall. Hittade även http://stefans.datenbruch.de/k750i/remote.shtml ...men anyremote ser riktigt lockande ut.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Den här är väl antagligen inte så liten och smidig: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14380 men å andra sidan är den billig och du kan styra allt.
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Även om det låter spännande att testa mobiltelefon->blåtand så är den här lösningen enklare:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=54744
Vad jag förstår är det en mus så det bör inte vara några problem.
(Ska testa på måndag)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=54744
Vad jag förstår är det en mus så det bör inte vara några problem.
(Ska testa på måndag)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
jag använder microsofts MCE-fjärrkontroll, fungerar utmärkt 
går säkert att få den att funka med OO, själv använder jag den dock tillsammans med XBMC

går säkert att få den att funka med OO, själv använder jag den dock tillsammans med XBMC
Någon som vet varför dom slutade med den?tann skrev:jag använder microsofts MCE-fjärrkontroll, fungerar utmärkt
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Får man mobilen med bluetooth att fungera är det rätt bra för då har du alltid prylarna med dig,eyerouge skrev:Tack. Tror jag ska kika vidare på just mobilteelfonerna då man slipper skaffa nytt i så fall. Hittade även http://stefans.datenbruch.de/k750i/remote.shtml ...men anyremote ser riktigt lockande ut.
men dessvärre är min känsla av bluetooth att det strular ibland.
En "special-fjärr" som beter sig som en mus är förmodligen det enklaste valet,
och det verkar finnas en del att välja bland.
Klickade bara lite på dustin och hittade denna lista med prylar
* http://www.dustin.se/lp_5365_2779.aspx#UHJpY2U=
Men har något provat någon av dessa prylar under Ubuntu?
/Johan
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
ingen aning faktiskt. fick köpa den av en arbetskamrat som inte använde den längreHund skrev:Någon som vet varför dom slutade med den?tann skrev:jag använder microsofts MCE-fjärrkontroll, fungerar utmärkt

Hej,
Jag bumpar tråden för jag är intresserad av hur det gått för trådskaparen och andra som pratade fjärrkontroller.
Jag behöver också en bluetooth-fjärrkontroll för att kontrollera Open Office-presentationer. DESSUTOM har jag kravet att jag vill ha en sådan där smidig fjärrkontroll som har samma format som ett pcmcia-kort, då jag har en sådan ledig slot i min dator (Dell XPS M1210).
Någon som har erfarenhet av en sådan fjärrkontroll och fått den att funka?
Mvh,
Richard
Edit: Två saker bara:
* En dylik fjärrkontroll med inbyggd laserpekare vore drömmen.
* Positivt överraskad av att min Sony-Ericsson V800 kunde fjärrstyra Ubuntu direkt, utan extra installationer och inställningar.
Jag bumpar tråden för jag är intresserad av hur det gått för trådskaparen och andra som pratade fjärrkontroller.
Jag behöver också en bluetooth-fjärrkontroll för att kontrollera Open Office-presentationer. DESSUTOM har jag kravet att jag vill ha en sådan där smidig fjärrkontroll som har samma format som ett pcmcia-kort, då jag har en sådan ledig slot i min dator (Dell XPS M1210).
Någon som har erfarenhet av en sådan fjärrkontroll och fått den att funka?
Mvh,
Richard
Edit: Två saker bara:
* En dylik fjärrkontroll med inbyggd laserpekare vore drömmen.
* Positivt överraskad av att min Sony-Ericsson V800 kunde fjärrstyra Ubuntu direkt, utan extra installationer och inställningar.
-
- Kontakt:
För min del blev det en Logitech V450 Nano Cordless istället för riktig fjärrkontroll. Det är förvisso en trådlös mus, men den är i perfekt storlek (för mig) och det visade sig fungera utmärkt för Impress-presentationer. Fördelen är även att usb-mottagaren man pluggar i är liten, samt att man slipper köra både fjärrkontroll och mus kopplat samtidigt (och jag vägrar använda styrplattan på bärbara). För min del har det fungerat jättebra. Skälet till att jag aldrig provade på någon mer sofistikerad lösning är dels att detta visade sig funka bättre än väntat, samt att jag inte vågade köpa en fjärrkontroll som jag inte var säker skulle fungera. Ytterligare en fördel med musen är att det är lätt att byta program osv utan att behöva gå ända fram till datorn, fast det är kanske bara intressant om man rör på sig mycket under presentationen och växlar program under den emellanåt.RichardA skrev:Jag bumpar tråden för jag är intresserad av hur det gått för trådskaparen och andra som pratade fjärrkontroller.