Från Xubuntu till Ubuntu? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
koala
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Från Xubuntu till Ubuntu? [LÖST]

Inlägg av koala »

Försökte installera Ubuntu på min nya dator igår men installationen stoppade vid partitioneringen (fick något felmeddelande som inte sa så mycket mer än att partitioneringen inte lyckades...). Eftersom jag hade en Xubuntuskiva också testade jag den istället, och då funkade det. Jag hittade sedan den här tråden och det är väl troligt att problemet med Ubuntuinstallationen var något liknande eftersom jag redan innan hade tre partitioner - en recovery, en för Vista och en säkerhetskopieringspartition (allt detta var inställningar som kom med datorn). Så om Ubuntu vill ha två partitioner som det stod i tråden blir det fem primära partitioner. Nu ska jag försöka ta bort säkerhetskopieringspartitionen via Windows (eftersom det stod att man kunde göra det) så kanske det funkar bättre, men jag tar gärna emot tips och idéer ändå. :-\

I alla fall: nu har jag Xubuntu men vill egentligen ha Ubuntu 8.10, hur kan jag smidigast installera? Går det att bara byta ut dem på något sätt? (Kan tillägga att jag inte fått wifin att funka med Xubuntu så jag kan inte ladda ner något just nu, men jag hoppas att det funkar att koppla upp sig med kabel - ska testa det om ett tag)
Senast redigerad av 2 koala, redigerad totalt 13 gång.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Från Xubuntu till Ubuntu?

Inlägg av SakJur »

koala skrev:Försökte installera Ubuntu på min nya dator igår men installationen stoppade vid partitioneringen (fick något felmeddelande som inte sa så mycket mer än att partitioneringen inte lyckades...). Eftersom jag hade en Xubuntuskiva också testade jag den istället, och då funkade det. Jag hittade sedan den här tråden och det är väl troligt att problemet med Ubuntuinstallationen var något liknande eftersom jag redan innan hade tre partitioner - en recovery, en för Vista och en säkerhetskopieringspartition (allt detta var inställningar som kom med datorn). Så om Ubuntu vill ha två partitioner som det stod i tråden blir det fem primära partitioner. Nu ska jag försöka ta bort säkerhetskopieringspartitionen via Windows (eftersom det stod att man kunde göra det) så kanske det funkar bättre, men jag tar gärna emot tips och idéer ändå. :-\

I alla fall: nu har jag Xubuntu men vill egentligen ha Ubuntu 8.10, hur kan jag smidigast installera? Går det att bara byta ut dem på något sätt? (Kan tillägga att jag inte fått wifin att funka med Xubuntu så jag kan inte ladda ner något just nu, men jag hoppas att det funkar att koppla upp sig med kabel - ska testa det om ett tag)
Om du inte har illa med HDD-uttryme, och kan låta 650 mb ligga på hårddisken, då kan du bara installera paketet ubuntu-desktop och sedan när du har startat om datorn klicka på "Sessions" och välja "GNOME". (Testa att bara klicka på min länk)
Det är nog det lättaste sättet, testa det!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

koala skrev:Försökte installera Ubuntu på min nya dator igår men installationen stoppade vid partitioneringen (fick något felmeddelande som inte sa så mycket mer än att partitioneringen inte lyckades...). Eftersom jag hade en Xubuntuskiva också testade jag den istället, och då funkade det. Jag hittade sedan den här tråden och det är väl troligt att problemet med Ubuntuinstallationen var något liknande eftersom jag redan innan hade tre partitioner - en recovery, en för Vista och en säkerhetskopieringspartition (allt detta var inställningar som kom med datorn). Så om Ubuntu vill ha två partitioner som det stod i tråden blir det fem primära partitioner. Nu ska jag försöka ta bort säkerhetskopieringspartitionen via Windows (eftersom det stod att man kunde göra det) så kanske det funkar bättre, men jag tar gärna emot tips och idéer ändå. :-\

Ett alternativ är att ladda ned SystemRescueCD och plocka bort säkerhetkopieringspartitionen via den, om du inte får bort den via Windows. GNU/Linux behöver inte installeras på en primär partition, så du kan göa allt övrigt utrymme till en utökad partition med logiska enheter och installera på någon av dem.

Den enda skillnaden mellan Xubuntu och Ubuntu (och Kubuntu också) är skrivbordsmiljön och vissa användarprobram. Du kan installera "Ubuntu" i Xubuntu genom att leta upp paketet ubuntu-desktop i paktethanteraren och installera det. Vill du även prova Kubuntu så letar du upp kubuntu-desktop. Man behöver alltså inte ha tre olika instalaltioner för att testa alla tre.

Avslutningsvis är det ingen dum idé att skapa en separat home-partition (sök på separat home på google eller forumet så ser du varför och hur man gör).
Användarvisningsbild
koala
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av koala »

Tack för snabb och bra hjälp! Nu har jag Ubuntu 8.10 och allt verkar funka bra. ;D Av någon anledning funkade det inte att klicka på länken som SakJur postade, men jag hittade rätt i Synaptic.

Ska fixa en separat home-partition också, tack för tipset!
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

koala skrev:Tack för snabb och bra hjälp! Nu har jag Ubuntu 8.10 och allt verkar funka bra. ;D Av någon anledning funkade det inte att klicka på länken som SakJur postade, men jag hittade rätt i Synaptic.

Ska fixa en separat home-partition också, tack för tipset!
Så bra att det fixade sig!
Jag tror att det kan ha med att Xubuntu inte klarar av apt:// länkar...

Guide till separat home:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"