Säkerheten i servern jag skall starta upp..

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Säkerheten i servern jag skall starta upp..

Inlägg av Forcevision »

Tja !

Nu skall jag starta upp en ny webserver och en mailserver. Då undrar jag hur fungerar det nu med säkerheten?

Vad bör jag tänka på gärna guider på hur man fixar.

Har kört server i desktop i ubuntu nu ett tag men tänkte gå över till endast terminal med server ubuntu då.

Denna servern kommer att stå bakom en router med brandvägg i detta nätverk kommer det att finnas 4 st windows datorer.

Webservern och mail servern kommer att kopplas till mitt domän namn som jag köp eller hyrt vilket ni tycker.

Då vet ni lite hur mitt nätverk kommer att se ut och kanske ni då har tips på säkerheten vad jag bör tänka på om jag skall installera brandvägg på server eller virus skydd och kanske då vilken barndvägg eller vilket virus skydd jag bör installera, ja ni förstår nog hur jag menar.

Väldigt tacksam för tips och guider.

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Säkerheten i servern jag skall starta upp..

Inlägg av rancor »

Lite nyfiken bara. På vilken typ av förbindelse kommer du sätta din server som du sedan kommer koppla din domän mot?

Jag antar du har en fast IP annars blir det krångligare och du måste använda något form av dynamisk dns-tjänst vilket inte är så snyggt. DynDNS.org har betal-tjänster som fungerar väl just för att koppla egna domäner mot dynamisk IP men det är ändå inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Säkerheten i servern jag skall starta upp..

Inlägg av Forcevision »

Jag har ett fast ip nummer hit där jag är så det är inga problem. Hur menar du med förbindelse ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"