Ett LoCo's organisation - min uppfattning...

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Ett LoCo's organisation - min uppfattning...

Inlägg av farmfield »

Jag vill beskriva hur jag uppfattar hur detta forum sköts och/eller skall skötas, detta enligt vad jag läst hos Canonical/Ubuntu... Idén till denna tråd kom under en fika med Ulsak igår där vi bl.a. pratade om 'organisationen' som ju egentligen inte är organiserad enligt trappstegshierarki utan mer á la 'nattväktarstat' - men detta verkar ju också tanken vara... Så,
  • Team Leaders är inte så mycket 'ledare' som representanter för LoCo't. Deras uppgift är representera LoCo't 'utåt' (som t.ex. Urbans blogg eller svara för Ubuntu inför press) snarare än att 'styra' LoCo't... Sett till ledarskapet 'inåt' så skall deras uppgift mer vara åt att bolla idéer med administratorerna och moderatorerna än att 'styra' dessa.
  • Administratörer skall vara självgående. Deras uppgift är att sköta det praktiska på ett lämpligt sätt och dessa kan bolla idéer om förändringar med andra funktionärer och/eller med LoCo'ts TeamLeaders.
  • Moderatorer skall följa CoC och LoCo'ts regelverk och/eller prejudicerande 'domar' från Förtroenderådet. Denna grupp kan såklart även dessa bolla idéer med Admin's och/eller Team Leaders men i grunden så skall dom vara självgående utifrån regelverken.
  • Förtroenderådet har lokalt 'sista ordet' i allt. Rådet kan dock inte initiera frågeställningar utan endast besluta utifrån en anmälan till rådet.
  • Problem som inte kan/bör lösas av rådet eller en överklagan till ett rådsbeslut görs hos LoCo-ansvarig hos Canonical/Ubuntu - Jono Bacon.
Sen skall vi väl så långt som möjligt vara en demokrati, frågor som påverkar 'alla' brukar vi iaf avgöra i allmänna val. Sedan - även om jag inte hittat riktlinjer för detta - så antar jag att även missförtroendeomröstningar är en möjlighet.

Detta är alltså hur jag uppfattar det och tanken med att posta detta är att vi måste komma överens om just det här för att kunna komma vidare med frågeställningarna om t.ex. ledarskapet... Hur kan vi t.ex. kritisera Urban för det ena eller det andra utan att vara överens om vilket ansvar han har?

Jag har också skapat en systertråd till denna om LoCo'ts syfte och prioritet här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ett LoCo's organisation - min uppfattning...

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Team Leaders är inte så mycket 'ledare' som representanter för LoCo't. Deras uppgift är representera LoCo't 'utåt' (som t.ex. Urbans blogg eller svara för Ubuntu inför press) snarare än att 'styra' LoCo't.
Jag tycker att du förväxlar Teamledare (LoCoTeamLeader) med kontaktperson (LoCoTeamContact). Urban och Vulfgar är valda till LoCots kontaktpersoner inte till LoCo-teamledare.
farmfield skrev:Administratörer skall vara självgående. Deras uppgift är att sköta det praktiska på ett lämpligt sätt och dessa kan bolla idéer om förändringar med andra funktionärer och/eller med LoCo'ts TeamLeaders.
Om du med administratörer menar forumadmin., portaladmin., serveradmin. och wikiadmin. så menar jag att i var och en av dessa grupper finns det en teamledare.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Team Leaders är inte så mycket 'ledare' som representanter för LoCo't. Deras uppgift är representera LoCo't 'utåt' (som t.ex. Urbans blogg eller svara för Ubuntu inför press) snarare än att 'styra' LoCo't.
Jag tycker att du förväxlar Teamledare (LoCoTeamLeader) med kontaktperson (LoCoTeamContact). Urban och Vulfgar är valda till LoCots kontaktpersoner inte till LoCo-teamledare.
farmfield skrev:Administratörer skall vara självgående. Deras uppgift är att sköta det praktiska på ett lämpligt sätt och dessa kan bolla idéer om förändringar med andra funktionärer och/eller med LoCo'ts TeamLeaders.
Om du med administratörer menar forumadmin., portaladmin., serveradmin. och wikiadmin. så menar jag att i var och en av dessa grupper finns det en teamledare.
Ok, men han menar samma sak med uppgiften; att vara synliga och tillgängliga. Representera Local Community åt osv.
Men det jag missat är vilka som är teamledare ( eller lagledare som vi som översätter skulle vilja ha det till)?
Det finns så himla många duktiga admins och moderatorer ( som du Håkan t ex) men vem är det som håller i respektive taktpinne?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
Jo, precis, och då kan man inte heller ställa LoCo-ledarskaps-krav på dessa två. Detta innebär ju att ett LoCo inte har en ledare på det sättet som Urban och Wulfgar tros vara - så att kritisera dessa för hur forumet sköts är då helt felaktigt eftersom det inte är deras ansvar.
HakanS skrev:
Och dessa grupper skall väl vara självgående? Er 'chef' är er TeamLeader och denna har ingen egentlig 'chef' själv, eller?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:
HakanS skrev:
Och dessa grupper skall väl vara självgående? Er 'chef' är er TeamLeader och denna har ingen egentlig 'chef' själv, eller?
Ja, så ser jag det. LoCots olika team snackar ihop sig och kommer överens, alternativt skapar en omröstning så att medlemmarna bestämmer.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:
HakanS skrev:
Ja, så ser jag det. LoCots olika team snackar ihop sig och kommer överens, alternativt skapar en omröstning så att medlemmarna bestämmer.
Bra, det är så jag har uppfattat det. Och så hoppas vi på att fler funktionärer lägger sin synpunkt i detta.

Att fastställa hur detta fungerar tror jag alltså är väldigt viktigt. En tanke kan vara att, efter vi fått klarhet i hur det faktiskt fungerar, kan skriva denna information på lämpligt ställe för att klargöra att ubuntu-se.org inte har en organisatorisk hierarki á la trappstegsmodellen och då förenkla frågeställningar om forumets 'ledning' genom att beskriva hur forumet faktiskt inte har en dylik på det sätt som kan uppfattas.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"