Nu är nooben på g igen med Mythtv

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mickebo
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Nu är nooben på g igen med Mythtv

Inlägg av mickebo »

!Hej!

Nu har jag kollat på lite olika "mediacenter" program och beatämt mig för att testa Mythtv.
Min plan är att bygga ett system med en server där backenden är och 2 visningsställen med frontends.
Tänkte testa på min vanliga dator först, så jag har laddat ner front, back och mysql, gjort config på mysql.

Så långt allt väl. Men när jag försöker starta Mythtv back eller front, testat lite hit å dit, så blir det bara ett blått blurr på skärmen.
Läste på engelska sidan att ATI grafikkort kanske inte funkar. Har ett sånt här Asus Radeon AH3650 SILENT/HTDI 512MB.

Tacksam för tips /m
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nu är nooben på g igen med Mythtv

Inlägg av HenrikAn »

Jag har ingen som helst koll på ATI-grafikkort, men kolla den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 8&p=287844
Det verkar som det ska funka?

Ska du installera tre datorer som ska köra MythTV skulle i alla fall jag som är lat titta närmare på Mythbuntu.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ingen lösning på ditt problem tyvärr. Men du har tydligen inte kikat på XBMC eftersom du inte valde det. ;)

www.xbmc.nu
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Hund skrev:Ingen lösning på ditt problem tyvärr. Men du har tydligen inte kikat på XBMC eftersom du inte valde det. ;)

http://www.xbmc.nu
Utanför ämnet: Jag blir kanske uttråkad lätt, men jag hittade inte någon sammanställning av funktioner på deras sida...
Kan man spela in tv-program med XBMC?
- John Gilmore
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

HenrikAn skrev:Jag har ingen som helst koll på ATI-grafikkort, men kolla den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 8&p=287844
Det verkar som det ska funka?

Ska du installera tre datorer som ska köra MythTV skulle i alla fall jag som är lat titta närmare på Mythbuntu.
Jag har kört mythtv på en dator medati grafikkort, vilket funkade förutom att jag inte hittade var man skulle ställa in rätt kodek för ljudet. Jag såg bild men inget ljud alltså. Detta resulterade i sin tur att jag skrev egna skript för att titta på och spela in från tv (du kan få dessa sedan om du är intresserad). Om du vill felsöka kan du testa att titta på tv direkt via mplayer eller vlc, vad har du för tvkort förövrigt?

/Micke
nosscire

Inlägg av nosscire »

HenrikAn skrev:
Hund skrev:Ingen lösning på ditt problem tyvärr. Men du har tydligen inte kikat på XBMC eftersom du inte valde det. ;)

Utanför ämnet: Jag blir kanske uttråkad lätt, men jag hittade inte någon sammanställning av funktioner på deras sida...

Nej, XBMC har inget stöd för TV-kort eller liknande, utan endast för media på en hårddisk, så det passar sig inte för dina behov.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

HenrikAn skrev:

Stöd för TV-tuner kommer i version 9.04 (Samma releasecykel som Ubuntu).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Min plan är att bygga ett system med en server där backenden är och 2 visningsställen med frontends
Det blir genast mycket mer komplicerat när du skall köra server/klient modell, speciellt som n00b ;)
Berätta hur du tänker? (jag har aldrig använt just mythtv). Ska du se på tv, eller bara filmer?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

MythTV är nog det du ska köra om du ska ha en backend och flera frontends. Jag såg att man till och med kan köra klienterna disk-less.

/Micke
mickebo

Inlägg av mickebo »

hej

Min väldigt förändringsbara plan:
Bakända med tvkort, diskar för filmer, kort, musik m.m, en kraftig grej med mycket diskar odyl, högljudd välkyld.
2st framändor som kan spela upp allt på tv/skärm, dvs 2 enklare tystare "slavar"

Har testat, tittat på, pillat med:
Mediaportal för windows.
XBMC på ubuntu och windows
Mythtv, utan framgång

Har inte kollat:
Mythbuntu men det verkar intressant. Ska jag kolla.
LinuxMCE, verkar oxå intressant men kräver ominstallation idagsläget då den bygger på KDE.

Sen ycker jag det är konstigt att inte mitt garfikkort funkar med Mythtv när det går great till ubuntu.

Det är härligt med ett levande forum fullt av kunniga och intresserade männskor!
/micke
mickebo

Inlägg av mickebo »

Mythbuntu beter sig precis likadant som mythtv.
Kan man justera på grafikkortet? nånstans?

Kan skönja i bluddret at det verkar som det funkar

/m
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

mickebo skrev:Mythbuntu beter sig precis likadant som mythtv.
Kan man justera på grafikkortet? nånstans?

Kan skönja i bluddret at det verkar som det funkar

/m
Skumt! Grafiken funderar alltså om du kör datorn som vanlig desktop men den går sönder när du startar MythTV-frontenden?
Föresten, manualen här är ingen dålig läsning om man funderar på att bygga mediadator: http://www.mythbuntu.org/installation_manual
- John Gilmore
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Har du effekter på i nuläget? Om du startat mythtv från en terminal, får du något meddelande?
Har du kollat logfilen (om det nu finns en) för din back-end. Såna här grejer brukar inte fungera out of the box direkt, så jag skulle kunna gissa på att det är därför.
Du kanske ska gå igenom en hel guide eller så (kanske redan har gjort det)?
Det "blåa blurret", kan du posta ett screenshot, eller finns det absolut inget *alls* att se i det?

Det brukar krävas en hel del tålamod, och vana administrera saker och ting ifrån terminalen när det gäller många såna här server/klient lösningar. Men du verkar envis, så det kanske går till slut!
mickebo

Inlägg av mickebo »

Menar du skrivbordseffekter alltså gelé rutor, dem har jag avaktiverat och har minsta enklaste funktionen.

Bluddret kommer så fort jag startar Mythtv eller samma i Mythbuntu (det gillade jag inte)
Med lite "esc" "enter" och pilande har jag lärt mig hur man stänger Mythtv och en liten stund, sekunder, så försvinner bluddret.
Det ser ut som störningar på digitaltv dvs fyrkanter men väldigt många i mitt fall.

Jag har installerat mythtv, avinstallerat och intasllerat Mythbunte och avinstallerat så nu får jag upp att nån mythbuntu exec filsaknas....
Sen blir det nåt säkert läge för gnome skrivbordet. tur att det är en testdator, hehe

När jag kör XBMC (avinstallerat nu) så går filmerna fort, men inte om jag kör dom i filmvisaren.

Har hitta, tror jag, uppdateringar på driven till grafikkortet, ska tetsa det oxå men först måste jag ha rätt på exec-grejen.

har provat att starta myth i terminalen, ingen skillnad, logfiler? vad är det? nä så illa är det inte men kan det finnas några kvar efter allt hit o dit installerande?

Annars harjag hittat receptet på disklös framsida till Mythtv, med verifierad funktion.
Jag har ett simpelt grafik kort liggande, det funkar i datorn så jag kanske ska testa det? har inbyggd garik på moderkortet oxå.

Visst är det spännande med projekt!
/m
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Problemet är alltså att det blir "bludder" så snart du startar MythTV, det är inte bara när du tittar på film alltså?

Har du aktiverat den proprietära drivrutinen för ATI kortet (fglrx)? Du kan också prova med den fria varianten "radeon".

/Micke
mickebo

Inlägg av mickebo »

Riktigt bara bludder när jag startar mythtv.
Prop drivis är på. ska kolla radeon.

Nån som vill kolla dessa instruktioner för byte av drivis. https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/ ... 1-inst.pdf
Kommer från denna sida http://ati.amd.com/support/drivers/linu ... adeon.html

Men, hjälp!, hur fixar jag det felsäkra läget? nån typ av ominstallation?

/m
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Men, hjälp!, hur fixar jag det felsäkra läget? nån typ av ominstallation?
Har det hänt nåt?
Du kan ju testa det som rekommenderas i /etc/X11/xorg.conf (config för xorg, komponenten som visar all grafik);

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
om du vill ändra till t.ex. "radeon" eller "radeonhd" så ändrar du bara

Driver "fglrx"
till t.ex.

Driver "radeon"
Och startar om Xorg (logga ut och in)

Givetvis ska du testa att köra på det interna grafikkortet om du har ett sånt. slit ut ditt ATI.
Tanken med tunna klienter är väl dessutom att man inte ska behöva dyr extra hårdvara. (nu förstår jag att din egen testmaskin inte ska vara en tunn klient, men vi testar bara en teori...)
mickebo

Inlägg av mickebo »

Så här säger min dator vid uppstart efter att jag har installerat Mythbuntu och sedan avinstallerat det.

Ruta 1

Ingen Exec-rad i sessionsfilen: mythbuntu. Kör den felsäkra GNOME sessionen istället.
Ruta2

Detta är den felsäkra GNOME sessionen. Du kommer att loggas in i GNOMEś "standardsession" utan att några uppstartskript körs. Detta är till för att problem i din installation ska kunna åtgärdas.
Jag trycker "ok" i bägge rutorna och ubuntu startar och jag kan inte se någon skillnad.
Men jag vill ju inte ha det så.

Fick igång grafikkortet och TV-ut i windows, XBMC är faktiskt rätt coolt. Så jag installerade Mythtv igen, NU FUNKAR DET! kan det va så att inte drivrutinerna startar till grafikkortet? har fortfarande Radeonkortet.

Men Mythtv är ju riktigt fräckt! vilka möjligheter, man kan ändra på allt, förmodligen så mycket att man aldrig hittar rätt igen......
Ska pilla mer med Mythtv nu, så kan väl nån vänlig själ berätta vad som jag kan göra åt mina fel rutor.

/m
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Du måste nog bara ändra tillbaka till GNOME i GDM (log in programmet). Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men du kan ju alltså välja andra skrivbordsmiljöer än gnome, t.ex. KDE eller XFCE (eller mythbuntu antar jag). Den försöker fortfarande logga in i "mythbuntu" som du avinstallerat, så det är bara att ändra...
mickebo

Inlägg av mickebo »

Jag när man väl tog tid på sig att titta på hur det fungerar så var det ju hur lätt som helst att ändra till gnome......
Så det funkar nu, men när det funkar, funkar inte Mythtv. Testade de andra valbara inloggningarna typ kde och xcfe men ingen funk där heller.

Sedan inaktiverade jag den propitiära drivrutinen till grafikkortet och så funkade Mythtv. Ska testa att uppgradera till senaste, annars får det vara ubuntus och inte ati drivis.

Jag har riktigt kul! hoppas ni har roligt åt mig oxå! hehe
/m
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"