ATI har slutat fungera !!! Hjälp tack. [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
ATI har slutat fungera !!! Hjälp tack. [LÖST]
Jag har haft Ubuntu 8.10 nu i en vecka, och har fungerat helt fel-fritt. Men nu när jag ändrade en inställning i ATI Catalyst Control Center, det var nånting om att den skulle cenrtera bilden på skärmen, så blev allting svart och datorn låste sig.
jag tröck av strömbrytaren och startade om, och efter Ubuntu-loggan så blev det likadant.
Jag valde då recovery mode i listan när man startar datorn, och valde att återställa X-nånting, minns inte helt vad det stod. Och då kom jag in, men A-C-C vägrade starta upp, och skärmupplösningen är mycke mindre + alla compiz effekterna har laggt av.
Hur gör jag för att återställa det som det var innan? Måste jag ominstallera drivrutiner på nått sätt?
Väldigt tacksam för svar.
/Tobbe
jag tröck av strömbrytaren och startade om, och efter Ubuntu-loggan så blev det likadant.
Jag valde då recovery mode i listan när man startar datorn, och valde att återställa X-nånting, minns inte helt vad det stod. Och då kom jag in, men A-C-C vägrade starta upp, och skärmupplösningen är mycke mindre + alla compiz effekterna har laggt av.
Hur gör jag för att återställa det som det var innan? Måste jag ominstallera drivrutiner på nått sätt?
Väldigt tacksam för svar.
/Tobbe
Senast redigerad av 1 TKEE, redigerad totalt 11 gånger.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: ATI har slutat fungera !!! Hjälp tack.
ok, prova att installera om drivrutinerna via System->Administration->Hårdvarudrivrutiner
ATI har slutat fungera !!! Hjälp tack.
När jag gick in på hårdvaradrivrutiner stod ATI som avaktiverad. Jag tröck på Aktivera, och blev ombedd att starta om datorn. När jag kom in i Ubuntu, blev skärmen svart... Vad kan ha hänt?
Du kan prova att installera den nya drivrutinen (9.1) direkt från deras hemsida. Jag bloggade lite som hastigast om det här: http://lathund.wordpress.com/2009/02/07 ... a-skarmar/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tackar, ska prova med det!
Tyvärr, men det blev samma resultat.
Kommer bara in genom att välja recovery mode.
måste jag ominstallera Ubuntu?
Kommer bara in genom att välja recovery mode.
måste jag ominstallera Ubuntu?
Vad har du för ATI-kort?
Du kan se det i svaret på kommandot
AMD/ATI har dragit tillbaks stödet för vissa kort, se ATI "fglrx" video support
För att återställa till den öppna versionen så du kommer in, kör
Kommer du fortfarande inte in så kör även
Kör du inte som root så behövs sudo framför alla kommandon.
Du kan se det i svaret på kommandot
Kod: Markera allt
lshw -C display
För att återställa till den öppna versionen så du kommer in, kör
apt-get remove --purge fglrx*
apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati
apt-get remove --purge xserver-xorg-video-radeon
apt-get install xserver-xorg-video-ati
tackar så mycket, fick det att fungera nu!