Hjälp med NFS instälningar. Kan inte se undermappar

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Hjälp med NFS instälningar. Kan inte se undermappar

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Jag har två servrar igång, en ftp och en annan där några polare kan logga in med eget användarnamn och hemkatalog.

Jag försöker sätta upp en NFS utdelning mellan maskinerna och har nästan lyckats.

Första steget var att i varje användares hemkatalog skapa en mapp "Upload" och peka den mot en Upload map på ftp servern som alla har skrivrättigheter till. Detta funkar fint.

Men sen så skulle jag vilja skapa en delning till mappen "ftp" i användarens katalog som bara har läs rättigheter. skrev såhär i min exports på ftp maskinen

Kod: Markera allt

/hdd/ftp/Upload 192.168.0.0/24(rw,no_root_squash,async)
/hdd/ftp 192.168.0.0/24(ro,no_root_squash,async)
Och i min fstab på användar servern ser det ut såhär.

Kod: Markera allt

192.168.0.1:/hdd/ftp/Upload /home/****/Upload nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr 0 0
192.168.0.1:/hdd/ftp /home/****/ftp nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr 0 0
"/etc/fstab" 18L, 874C
Detta funkar fint nästan hela vägen. I Upload mappen har användarna skrivrättigheter, men jag var tvungen att sätta chmod 777 på /home/****/Upload först innan det funkade men efter det så funka det fint. (var det rätt sätt att lösa det på?)

Men nu till problemet, i ftp mappen kan dom bara se huvudmapparna. Dom kan inte se några undermappar eller filer. Hur ska jag kuna rätta till det här?

Mvh K-G
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hjälp med NFS instälningar. Kan inte se undermappar

Inlägg av webaake »

Såvitt jag förstår kan du inte ha 'Upload' utdelat samtidigt med 'ftp', eftersom den ligger i 'ftp'.
En lösning skulle då vara att lägga 'Upload' separat, högre upp i mapphierarkin.

En annan lösning kan vara att montera '../ftp/Upload' som en egen disk i fstab, för att sedan dela ut den via nfs.

Tips; googla på "nfs no subdirs"
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"