lösenord

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
håkan1
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

lösenord

Inlägg av håkan1 »

hur kan man få reda på lösenordet vid inlogginng glömt vid installationen

kan man starta upp och ändra på lösenordet

jag kör på en gammal p2 dator för att det ej gick och få nyare dator med xp och vista att tala om klart på vilken partion som linux skulle läggas och jag ej ville radera data

löst
Senast redigerad av 2 håkan1, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: lösenord

Inlägg av janne-5011 »

Debian är den klippa varpå 5011 vilar
håkan1

Inlägg av håkan1 »

hej
jag kom fram till grå sida och rätt rad men tar ej några nya lösenord

root@ubuntu:~#-
kommer fram
skriver passwd och nytt lösenord men detta tar ej dator
går att trycka return några gånger och få dator att skriva uppdatering lyckades men efter omstart så tar den ej nya lösenordet vid vanliga inloggningen

ska jag göra en nyinst.
hur gör jag i så fall för att lägga sig över den gamla inst. och ej begära nytt utryme på ny partion osv.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej och välkommen till oss.
Först och främst vill jag råda dig till att göra ytterligare något försök med att komma till rätta med ditt första lösenord.
Jag har dock inte heller några bättre förslag till lösning, än det du redan har fått i föregående svar.

När du däremot talar om
. . en nyinst.
hur gör jag i så fall för att lägga sig över den gamla inst. och ej begära nytt utryme på ny partion osv.
så får du hjälp med det om du väljer "manuellt" (sista, givna, alternativet) när du kommer fram till partitioneringen, under installa-
tionsfasen.

Förvissa dig bara om, att du verkligen vet vilken partition du använde för Ubuntu, första gången. Då kan det inte bli fel.
Är du det minsta osäker, avvakta och återkom med frågor ang det. Innan du börjar med att installera, ta dig tid till att
titta på din hårddisk, så att du är helt säker innan du startar. Du vill ju inte förstöra något annat.

Du har förmodligen en live-cd som du skall installera ifrån. I Ubuntu 8.10 har du ett program som heter Partitionsredigerare.
Det programmet hittar du under System => Administration. Starta upp live-cd:n, välj första alternativet vid
uppstarten av skivan. Alternativet: prova på Ubuntu, eller hur det nu står.

Skulle programmet saknas där, kan du istället klicka på Program -> Lägg till/Ta bort och i sökfältet, uppe till
höger, skriver du in GParted. Bocka i valrutan framför det funna alternativet, välj längst ner till höger verkställ ändringar.

När den installationen är klar, stäng ner och gå tillbaks till System, Administration, nu finns partitionsredigeraren där.
Det är den som är GParted.

Bestäm dig också i förväg för ett vettigt användarnamn och lösenord, något som du sedan inte glömmer bort.

När skivan har startats, sök partitionsredigeraren enligt ovan, klicka på det och du får en grafisk bild av dina diskar,
med partitioner. Bekanta dig med din disk/diskar. Har du flera hårddiskar, finns dessa som "bläddringsalternativ" uppe
till höger. Notera vilken disk som kan tänkas vara Ubuntudisken. Förmodligen en disk med ext2 eller ext3 i beskrivningen.

Delade du inte upp din Ubuntudel med en partition för rooten och en för din Homekatalog, kan det vara skäl att fundera
på om du ändå inte skall göra det, denna gång. Flera trådar här inne beskriver fördelarna med sådant.

Nåväl, är du helt bergis på vilken partition som är den du har Ubuntu på, kan det vara läge för att gå över till
nyinstallation. Antingen vid ett senare tillfälle, eller direkt, via att du klickar på skrivbordsikonen installera. Då
skall du veta vilken partition du vill installera på. Du väljer med andra ord manuellt när du har
kommit till valsituationen i installationen.

Du markerar rätt partition och väljer alternativet redigera, formattera, används som journalförande (notera bara, att Ubuntu föreslår ext2 för filsystemet. Ext3 vill du nog ha. Glöm inte bort att korrigera det).
Monteringspunkt = / = (tecknet för root)

FÖR DET SOM SKALL BLI DIN NYA ROTPARTITION, (systemfilerna) Har du gjort allt rätt, är det också denna partition som var den som du hade tidigare. Din fråga är besvarad. Du kan installera över den befintliga, tidigare partitionen. Utan andra men.

ingen annan partition skall formatteras. Swappen (växlingsfiler) kan du iofs markera också, men gör inte du det, så gör systemet det själv.

Har du varit förståndig nog att ha separat partition för /Home (dina användarfiler, så skall du enbart markera den
för redigering denna gång och där,monteringspunkt --> /Home. Möjligen också att du skall ange journalförande ext3 strax före, minns inte riktigt så här på rak arm. MEN utan bock i rutan för formattering. Annars blir det kört . . . .

Ha nu inte för bråttom iväg. Genväg här, blir förmodligen senväg där, senare.

Är du oklar över någonting, avbryt och återkom hellre hit med de nya frågor som dyker upp.

Lycka till!
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
håkan1

Inlägg av håkan1 »

kan man ej göra en istallation utan lösenord lika vindows med bara return som svar
jag skrev upp lösen ord och anv namn vid första inst. men de fungerar ej vet ejvarför

finns en fil på you tube ej kollat på den än men är det en gämförelse mellan vistas och linux
hade tänkt lägga in linux på en bärbar om jag nu får det att fungera på p2 maskinen jag har xp på denna med sempron 3300 2mhz men bara 0,8mhz utan ständig fläkt av och på och ev få en snabb bärbar utan nyköp av 2kärne som jag har på den nyaste stationära med wista (Very interesting system test approach)kör man windows och ej köper värsting maskiner får man ju alltid en långsam dator pga de nya operativen alltid blir större och kräver mer internminne och snabbare processor

vad är det som gör att en dator blir långsamare när man installerat många program även om man ej har de igång vid vid uppstart av dator vid test i affär är de ju väldigt snabba med bara operativ system
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

håkan1 skrev:kan man ej göra en istallation utan lösenord lika vindows med bara return som svar
jag skrev upp lösen ord och anv namn vid första inst. men de fungerar ej vet ejvarför
I motsats till Windows så är Linux/Unix känsligt för om du använder stora eller små bokstäver (versaler/gemena), kan det vara något sådant som gör att dina lösenord inte funkar?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
håkan1

Inlägg av håkan1 »

jag har nu gjort en ominstallation

om man ej har något sparat eller dyligt går det ju fortare att bara stoppa in skivan på nytt utan att försöka reparera gamla install.
nu har nya problem uppkommit
1-mobilt bredband via usb hittar ju ej datorn
men att koppla upp sig via oskyddat nätverk fungerar utan några inställningar varför ?
2-dvd läsaren vill ej läsa vissa skivor som fungerar i windows
3-när man trycker på ejekt matar den bara ut och sedan in igen endast om man ställer in unmout kan man ta ut skivan
4-ocra skärmläsare hur stöller man in språk tar ej return på något förslag
5-var tvungen at ändra skärm upplösning väljer ubuntu rekomenderade inställningar och uppdaterings frekvens automatiskt
6-tangentbords inställningar tex vid tangent hantering verkar ej likna windows tex om man håller kvar tangent upprepas tecken snabbt
7- fungerar några program skrivna för windows i linux börjar packa upp vissa andra hittar den ej är det bara och låta den packa upp hela filen och installera eller kan datorn hänga sig vid omstart

tacksam för svar
håkan
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
1-mobilt bredband via usb hittar ju ej datorn
men att koppla upp sig via oskyddat nätverk fungerar utan några inställningar varför ?
Du kommer troligen att få snabbare och mer precisa svar om du talar om vilken hårdvara du har och operatör som du är knuten till. Med stor sannolikhet finns det någon medlem som använder sig av motsvarande och kanske kan ge dig mer riktade svar/förslag till lösning.

Komplettera med det.

Under tiden du avvaktar svar på dina frågor, skall jag ge dig några länkar till trådar där liknande problem diskuteras. Kanske kan det ge dig bra information.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sb#p279991
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sb#p280267
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sb#p283285
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sb#p286865
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sb#p287847
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sb#p292659
http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... t=S%C3%B6k

Dessa länkar har jag fått fram via vår fina sökfunktion i forumet. Den har du högst upp på sidorna, till höger. Jag sökte på +mobilt +bredband +usb och fick ett antal träffar. Plussa på en sökning med namnet på dongeln och ev. leverantörens namn, så får du en "smalare" sökbild, men en mer exakt träffbild.

Jag hoppas på att fler kommer in och hjälper till med att svara på dina frågor.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
håkan1

Inlägg av håkan1 »

tele2 mobilt bredband huawei 220
jag laddade ner lite uppdateringar till ubuntu med hjälp av fritt nätverk
men efter detta så hittar den ej några nätverk
håkan1

Inlägg av håkan1 »

kan man spara ett dokument från windows eller en hemsida på en usb pinne och sedan se detta i ubuntu
om de ej hittar usb dongel hittar de usb pinne utan ny programvara
J0henz

Inlägg av J0henz »

Om jag inte minns fel så finns det en låda "Automatisk inloggning" att kryssa i vid installation.
Om man vill aktivera funktionen efter installation finns den under System => Administration => Inloggningsfönster, under fliken "Säkerhet".
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"