Halloj!
Relativt ny 'Ubuntuare' (om det är ett ord), är inne på andra veckan nu som nykter (från Windows ; ) och jag undrar en sak.
Har ett icke trådlöst nätverk hemma nu, bestående av router, 2 datorer och en sisådär 126 km damm-samlande nätkabel.. så jag tänkte skaffa trådlös istället. Router + USB-nätkort. Detta har ju visat sig vara rena rama djungeln.
Någon som har tips på ett 'bra/billigt' USB-nätverkskort från tex Komplett eller Dustinhome som fungerar 'out of the box', eller med så lite handpåläggning som möjligt? (Så en nybörjare kan förstå vad han ska göra för att få det att funka).
Annat jag bör tänka på...osv?
Sitter med Ubuntu 8.04 och 24Mbit-Internet-uppkoppling om det skulle vara någon skillnad (kan inte köra 8.10 pga av att mitt förbenade ATI 4870HD helt enkelt inte går att få till i 8.10...nej, inte ens med senaste drivisen).
// Not guru
Tips på USB-nätverkskort?
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Tips på USB-nätverkskort?
jag köpte något billigt skräp på siba (har jag för mig), fungerar utmärkt. använder moschip 7830/7730-drivern till det (enligt lshw). 

Jag har ett CNET CWD-854 och det funkar utan något arbete alls... bara att plugga in...
EDIT: det finns en lista på kort med samma kretsat på http://ralink.rapla.net/ alla dom korten bör fungera direkt ur lådan.
EDIT: det finns en lista på kort med samma kretsat på http://ralink.rapla.net/ alla dom korten bör fungera direkt ur lådan.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
D-link DWL-122 funkar rätt av. Dom har till och med en tux ( linuxpingvin) jämte MacOS och Windowsloggorna..
Tackar å bockar för tipsen. Cnet-dongle och en Netgear-router beställt. Blir äntligen av med en massa kabel som ligger och skräpar 
Återkommer med rapport om hur det gick...

Återkommer med rapport om hur det gick...