Går inte att ansluta till nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
KruxaN

Går inte att ansluta till nätverk

Inlägg av KruxaN »

Snälla kan någon hjälpa mig.
Hittat trådlösa anslutningar (inklusive min) men när jag ska skriva in pass så blir connect "avmarkerat" ..
Dvs går inte trycka på connect, vad är fel?

Och går inte installera wifi-radar den säger att den inte hittar något ..
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Går inte att ansluta till nätverk

Inlägg av Cadryc »

Spontant skulle jag säga att du inte fyller i rätt nyckel. När jag ansluter till ett nytt nätverk så är "Anslut" grått tills jag fyllt i rätt antal tecken.

Vad är det för nätverkskort? Om du inte vet så Program → Tillbehör → Terminal → högerklicka → klistra in lshw -C network så kommer det fram en massa text, markera med musen → högerklicka → kopiera och klistra in här.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
KruxaN

Inlägg av KruxaN »

Okej men syrran kör med laptop och ansluter trådlöst och hon skriver in exakt samma lösen jag skrev in och hon kommer in ..

Ehm, hur ska jag klistra in det här om jag inte kommer ut på nätet på laptopen? -.-

Edit: hittar ca 10 anslutningar men alla har nyckel, en är vår.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om lösenordet är rätt så är väl nåt annat fel, men nämnde det bara för att jag vet själv hur lätt det är att missa de uppenbara grejerna ;)

Högerklicka på skrivbordet, eller i en mapp → Skapa dokument → Tom fil ge den ett namn tex output.txt. Om den ska gå att öppna i Windows så behövs nog .txt men i Ubuntu så behövs det inte. Dubbelklicka sen på filen och klistra in det där, spara och ta med filen till datorn med internetuppkoppling tex med usbminne.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"