EEEPC-n en besvikelse !?
- WilhelmBerg
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
EEEPC-n en besvikelse !?
När Asus lanserade sin eeepc tog nästan ett litet glädje skutt.
Äntligen någon som vågar satsa på en en liten leptop med Linux förinstallerad.
Men.. vad blev det sedan av de hela ?? Konkurrenterna kom ut med sina mini loptop, men med den stora skillnaden att de alla var med Windows xp.
Var inne på PC-city innan jul där de sålde ut Asus burkarna. Jag frågade en säljare varför de hade sänkt priset med nära 500:- . Fick svaret att de var sådana som kunder hade lämnat tillbaka.
Varför då, frågade jag, är det för att kunderna inte klarade av Linux.
Jo.. så var det. De villa ha ett OP som de kände igen. De där med Linux var ju helkonstigt.
Jo tyvärr är det nog så det är. Windows konservatismen är tydligen mycket djupt rotad hos allmänheten..
Jag vet inte om valet av Xantos var så lyckat heller. Om någon överhuvudtaget har hör talas om Linux så är det väl mest troligt att det är Ubuntu de har stött på.
Och var får eeepc ägarna suport på Xantos ??
Är detta ett bakslag för Linux ? Eller ??
Äntligen någon som vågar satsa på en en liten leptop med Linux förinstallerad.
Men.. vad blev det sedan av de hela ?? Konkurrenterna kom ut med sina mini loptop, men med den stora skillnaden att de alla var med Windows xp.
Var inne på PC-city innan jul där de sålde ut Asus burkarna. Jag frågade en säljare varför de hade sänkt priset med nära 500:- . Fick svaret att de var sådana som kunder hade lämnat tillbaka.
Varför då, frågade jag, är det för att kunderna inte klarade av Linux.
Jo.. så var det. De villa ha ett OP som de kände igen. De där med Linux var ju helkonstigt.
Jo tyvärr är det nog så det är. Windows konservatismen är tydligen mycket djupt rotad hos allmänheten..
Jag vet inte om valet av Xantos var så lyckat heller. Om någon överhuvudtaget har hör talas om Linux så är det väl mest troligt att det är Ubuntu de har stött på.
Och var får eeepc ägarna suport på Xantos ??
Är detta ett bakslag för Linux ? Eller ??
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: EEEPC-n en besvikelse !?
Köpte en Aspire One med Linpus. Tanken var redan från början att dra in Ubuntu, men tänkte testa Linpus nån dag först. Efter en halvtimme tröttnade jag, kändes som att gå runt i en mobiltelefon eller nåt. Förstår om folk känner att det inte är ett "riktigt" operativsystem. Nu är det ju bara GUIt jag pratar om, men det är ju det som nya användare upplever.
Läste på IDG för ett tag sen att i asien så köpte kvinnor och datorovana eeepc med linux, medans de som var lagda mer åt datornördshållet ville ha xp.
Jag är övertygad om att om det hade varit ex Ubuntu med vanlig layout, inget netbookgränssnitt eller iaf med ett som är lätt att välja bort, så hade det varit många färre som föredrog xp.
Läste på IDG för ett tag sen att i asien så köpte kvinnor och datorovana eeepc med linux, medans de som var lagda mer åt datornördshållet ville ha xp.
Jag är övertygad om att om det hade varit ex Ubuntu med vanlig layout, inget netbookgränssnitt eller iaf med ett som är lätt att välja bort, så hade det varit många färre som föredrog xp.
Absolut.Cadryc skrev:Jag är övertygad om att om det hade varit ex Ubuntu med vanlig layout, inget netbookgränssnitt eller iaf med ett som är lätt att välja bort, så hade det varit många färre som föredrog xp.
-
+1tweeek skrev:Absolut.Cadryc skrev:Jag är övertygad om att om det hade varit ex Ubuntu med vanlig layout, inget netbookgränssnitt eller iaf med ett som är lätt att välja bort, så hade det varit många färre som föredrog xp.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
En tanke.......
Det har talats om "medlemsflykt" av erfarna.
Är det en utmaning att göra en skrivbordmiljö som är identisk med XP?
EDIT:
Jag flyttar det här till en egen tråd.
Det har talats om "medlemsflykt" av erfarna.
Är det en utmaning att göra en skrivbordmiljö som är identisk med XP?
EDIT:
Jag flyttar det här till en egen tråd.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Utanför ämnet: Först "Windows 7 - En flopp" och nu "EeePC - En besvikelse", hehe? Trådnamnen börjar mer och mer likna namnen på obskyra dokumentärer på TV8, hehe... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag tror dom helt enkelt försökte för hårt. Ungefär som med seniormobilerna. Nog för att inlärningströskeln var stor för farmor när hon fick en Nokia av mig men det var ju inget som hon inte klarade av. Vilken av den äldre generationen köper denna mobilen t.ex?

Man kan ju inte anpassa saker efter okunniga folk. Okunniga folk lär ju lära sig.

Man kan ju inte anpassa saker efter okunniga folk. Okunniga folk lär ju lära sig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag kör Debian på min EeePC. Det fungerar utmärkt. Det där skräpet som följde med var dock värdelöst. Det var som en windowsinstallation. Jag förstod ingenting av det.Hund skrev:Jag tror dom helt enkelt försökte för hårt. Ungefär som med seniormobilerna. Nog för att inlärningströskeln var stor för farmor när hon fick en Nokia av mig men det var ju inget som hon inte klarade av. Vilken av den äldre generationen köper denna mobilen t.ex?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Jag skulle aldrig valt Linux om GNOME såg ut som Xandros!Sid skrev:Jag kör Debian på min EeePC. Det fungerar utmärkt. Det där skräpet som följde med var dock värdelöst. Det var som en windowsinstallation. Jag förstod ingenting av det.
Jag förstår fullt ut vad du menar
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag tror inte det är ett bakslag för linux, men det hade ju inte skadat att göra OS:et lite intressantare, för att värva nya användare.
Jag kanske är ensam på forumet om att köra Splashtop på min Eeepc, men med flera web 2.0 applikationer som google dokuments, mail och kalender plus pixlr, hammerpdf m.fl så hankar jag mig fram ganska bra och relativt snabbt med det mesta - förutom direktutskrifter.
SplashTop på min Eeepc 900:
Direkt vid uppstart blir det stopp och skärmen blinkar mellan grått och vitt (trodde det var helstopp och omöjligt första gångerna) men Enter o pil upp ngr ggr, sedan fortsätter uppstarten av splashtop snabbt. Tyskt keyboard liknar Svenskt mest, men ändå tvunget med copy and past. Nätverket fungerar bara på ett fåtal modeller. Enkelt att uppdatera BIOS innan en avinstallation av xandros från Eeepc.
Edit: köra splashtop från ett usb minne: Uppstarten - man kommer först till en pre-screen (antagligen det dom kallar 5-8 sek start) där kan man klicka på några ikoner, men klart ute på nätet tar minst ca 35 sek... (från power on). (skärmblinkningarna på eeepc'n med hackade splashtop fanns beskrivna på internet redan i oktober har jag sett senare)
SplashTop på min Eeepc 900:
Direkt vid uppstart blir det stopp och skärmen blinkar mellan grått och vitt (trodde det var helstopp och omöjligt första gångerna) men Enter o pil upp ngr ggr, sedan fortsätter uppstarten av splashtop snabbt. Tyskt keyboard liknar Svenskt mest, men ändå tvunget med copy and past. Nätverket fungerar bara på ett fåtal modeller. Enkelt att uppdatera BIOS innan en avinstallation av xandros från Eeepc.
Edit: köra splashtop från ett usb minne: Uppstarten - man kommer först till en pre-screen (antagligen det dom kallar 5-8 sek start) där kan man klicka på några ikoner, men klart ute på nätet tar minst ca 35 sek... (från power on). (skärmblinkningarna på eeepc'n med hackade splashtop fanns beskrivna på internet redan i oktober har jag sett senare)