Extern skärm

Problem med att spela musik, film osv.
Lucia
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Extern skärm

Inlägg av Lucia »

Har försökt lista ut med besvarade frågor hur jag ska göra men inte lyckats. Inte bra på och lite rädd för att köra terminalfönster, ändra i xorg och sådant (inte ens säker på att det behövs - såg någonstans att man inte gör det i 8.10 längre).
Vill som många med mig arbeta på en extern skärm då och då, och att det ska fungera smidigt att växla mellan laptopens skärm och externa skärmen. Någon som kan hjälpa mig ta det sista steget från Windows med en hyfsat enkel lösning?

Har en HP Compaq 6715b med Ati Radeon X1250, lcd med upplösning 1680x1050 och Ubuntu 8.10. En extern skärm, Samsung 204B med upplösningen 1600x1200. Kör "Proprietär FGLRX-grafikdrivrutin för ATI/AMD". Alltså widescreen laptop och fyrkantig extern skärm.

Finns det enkla tilläggsprogram av den typen som finns i Windows (som även finns i System > Inställningar > Skärmupplösning, men som jag inte fått att fungera)
eller
en hyfsat enkel instruktion för hur man hackar ihop något utan att riskera att allt slutar fungera?
eller
en kombination av de båda ovan?
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Extern skärm

Inlägg av bbauto »

Nu har jag inte möjlighet att pröva själv, men kan rekommendera denna guide, se kapitel 2 sid 23.

http://www.ubuntupocketguide.com/download.html

PS! Dina olika inställningar sparas under /etc/X11/xorg.conf Gör du förändringar sparas din tidigare inställningar som /etc/X11/xorg.conf.20090201... i terminalen kan du sålunda kopiera tillbaka dina inställningar med "sudo cp /etc/X11/xorg.conf.20090201 /etc/X11/xorg.conf" och sen starta om datorn.
Är du obekväm med Terminalen så: Program->Tillbehör->Terminal: "gksu nautilus" navigera till Filsystem-> /etc/X11
ta bort xorg.conf och döp om xorg.conf.20090201 till xorg.conf

Du kan också välja "Recovery mode" vid uppstart (grub) Välj "Try to fix X-Server" och därefter "Resume Normal boot".
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"