Sparbanken Finn skriver explicit att de stödjer Ubuntu
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Sparbanken Finn skriver explicit att de stödjer Ubuntu
Jag såg på Sparbanken Finns sida över systemkrav ( http://www.sparbankenfinn.se/om_interne ... /index.htx ) att de nu explicit skriver att de stödjer Ubuntu 7.x - 8.x. Tidigare har det bara stått vilka versioner av Linux-kärnan som stödjs, inget om distributioner.
Tyvärr stödjer de inte nya BankID för Linux ännu men jag tror att Sparbanken Finn fortfarande kör med gamla Java-baserade BankID som inte kräver installerat program och kommer att byta till nya BankID först under februari så ännu någon dag går det nog att beställa gamla BankID även om giltighetstiden blir begränsad. Det står dock att de skulle gå över till nya BankID redan i höstas på nyss nämnda sida men den informationen är lite gammal. De har skjutit upp övergången ett par gånger.
Tyvärr stödjer de inte nya BankID för Linux ännu men jag tror att Sparbanken Finn fortfarande kör med gamla Java-baserade BankID som inte kräver installerat program och kommer att byta till nya BankID först under februari så ännu någon dag går det nog att beställa gamla BankID även om giltighetstiden blir begränsad. Det står dock att de skulle gå över till nya BankID redan i höstas på nyss nämnda sida men den informationen är lite gammal. De har skjutit upp övergången ett par gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Sparbanken Finn skriver explicit att de stödjer Ubuntu
Sådant är kul att se 

Fick besked från min bank att dom kommer stödja linux i mars.
Har precis hjälpt en kompis att installera nexus personal, och att hämta sitt bankid. Han har sparbanken finn. Det fungerade finemang.
http://install.bankid.com
Titta så fint! Windows, Mac och Ubuntu 8.04 support. Det ni!

http://install.bankid.com
Titta så fint! Windows, Mac och Ubuntu 8.04 support. Det ni!

Nexus Personal för Linux
BankID säkerhetsprogram, Nexus Personal, laddas ner till din dator på den här sidan.
Vänta
BankID-programmen har fullt stöd för Linuxdistributionen Ubuntu 8.04 (32 bit) med webbläsaren Firefox 3.0. Det kan vara möjligt för avancerade användare att få programmen att fungera även i andra Linuxdistributioner och webbläsare, men tyvärr erbjuds i nuläget inte hjälp och support i dessa fall.
När du klickar på länken Hämta säkerhetsprogrammet för Linux startar nedladdningen av Nexus Personal.
Välj Spara fil, så sparas filen LinuxPersonal.tgz på din dator.
-
Jag kommer inte till inloggningssidan för Sparbanken Finns Internet-bank ikväll. Jag får bara en sida där det står "TESTA BANKID FUNKTIONALITET" både under Ubuntu och under Windows XP. Fungerar det för någon annan här? Jag använder fortfarande det gamla bank-id:t, alltså inte det nya som kräver att man installerar ett program. Jag hoppas att de inte har gjort något som kräver att man måste ha den nya typen av bank-id redan.
Jag har inte bankid. Men jag vet att de ska över till "fastlåsta" bankid. Och då måste man använda ett säkerhetsprogram, typ nexus. Kanske detta är på gång?
-
Jag kommer till inloggningssidan här på jobbet i alla fall. Jag får hoppas att det fungerar hemma ikväll också.axel112 skrev:Jag har inte bankid. Men jag vet att de ska över till "fastlåsta" bankid. Och då måste man använda ett säkerhetsprogram, typ nexus. Kanske detta är på gång?
Angående bank-id för Sparbanken Finn så är alla nya bank-id som beställs av typen "fastlåsta" id. Det ska dock fungera att logga in för oss som har gamla bank-id också som inte har gått ut ännu.
Ja, så har jag också förstått det hela. Tilläggas kan att de var mycket trevliga och intresserade när jag pratade med supporten. Whoopie för dom!Angående bank-id för Sparbanken Finn så är alla nya bank-id som beställs av typen "fastlåsta" id. Det ska dock fungera att logga in för oss som har gamla bank-id också som inte har gått ut ännu.

-
Ikväll hade jag inga problem med att logga in men jag fick ett meddelande om att mitt bank-id var på väg att gå ut så nu har jag också installerat Nexus och beställt ett fastlåst bank-id. Det fungerade bra
.