Hjälpa till med bugghantering

Behöver du hjälp med buggrapportering? Är du osäker på om det du just upplevt är en bugg eller en "feature"? Här kan vi hjälpa dig att undersöka saken, eller ge dig tips och råd hur du ska buggrapportera.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Hjälpa till med bugghantering

Inlägg av andol »

De senaste veckorna har jag lagt en del tid på att hjälpa till med Ubuntus bugghantering. Blev minst sagt överaskad över hur mycket nytta man kunde göra utan att själv vara programmerare och utan att vara just den som faktiskt "löser" buggarna.

Till Ubuntu rapporteras det, via Launchpad, mängder och mängder utav buggar. För att "riktiga" utvecklare ska hinna titta på de riktiga/viktiga buggarna skadar det inte om vi vanliga dödliga hjälper till vid första och andra gallringen.

Enklare saker man kan göra är att själv försök reproducera en bugg, och på så vis kunna bekräfta att det verkligen är en bugg och inte bara något individuellt fel hos den som rapporterat. Likaså är mycket buggrapporter inte så informativa som de kunde vara, varpå det då är en viktig insats att ställa följdfrågor för att få fram all relevant fakta.

Ett bra ställe att börja läsa på är https://wiki.ubuntu.com/BugSquad/GettingInvolved
Sen så finns det massor utav behändiga fakta samlade i https://wiki.ubuntu.com/BugSquad/KnowledgeBase

Är man osäker på något så är kanalen #ubuntu-bugs ett bra ställe att fråga. Åtminstone så har jag upplevt folket där inne som väldigt hjälpsamma och trevliga. I den mån jag kan svara på frågor, här eller annorstädes, gör jag förstås gärna det.

Notera även den nystartade kanalen #ubuntu-nordic-dev (se forumtråden #ubuntu-nordic-dev).

När vi väl är inne på ämnet så kan jag ju passa på att nämna att det är en Global Bug Jam den 20:e till 22:a februari. Vill man inte tjuvstarta på egen hand så skulle vi ju då kunna passa på att ha någon form utav halvgemensam introduktion med LoCot.

Frågor? :)
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Re: Hjälpa till med bugghantering

Inlägg av ebbot »

Nästan 50 000 öppna buggar... Visst tusan behöver dom hjälp! Man känner sig ju som en kontorsslav på teknisk support när man läser sida upp och sida ner med halvtaskigt ifyllda "buggar". Å andra sidan kanske forum som detta kan få folk att inte starta onödiga buggar eller kanske göra bättre rapporterade buggar...
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
andol

Inlägg av andol »

ebbot skrev:Nästan 50 000 öppna buggar... Visst tusan behöver dom hjälp! Man känner sig ju som en kontorsslav på teknisk support när man läser sida upp och sida ner med halvtaskigt ifyllda "buggar". Å andra sidan kanske forum som detta kan få folk att inte starta onödiga buggar eller kanske göra bättre rapporterade buggar...
Jotack, själv gallrar jag rätt friskt med vilka buggar jag tittar på.

Jag säger motsvarande vad jag annan tråd om att det bara är att fokusera på de välskrivna och lätthanterliga rapporterna. De må vara procentuellt i minoritet, likväl finns det mer än tillräckligt utav dem.

Fast jo, tänk nu alla väldigt gärna på att göra era buggrapporter så innehållsrika och tydliga som möjligt.
andol

Inlägg av andol »

Tja, för att göra det hela lite mer konkret tänkte jag posta några utav de buggar jag nyligen har tittat på.

Vi kan börja med ett par tämligen utförligt beskrivna buggar, vilka det således var rätt lätt att återupprepa, och sålunda bekräfta. - Bugg #320958: xterm renders some unicode characters incorrectly when using colors (or bold?) och Bugg #322214: php incorrectly opens stdin

Är en buggrapport ofullständig så är det bara att ställa följdfrågor, sen får man ser ifall det kommer kompleterande information eller ej. Exempelvis Bugg #294148: move_uploaded_file does not set right permissions (ignores umask)

Förövrigt så finns det en rätt gedigen uppsättning färdiga svar att till, om man tycker att det underlättar.

Vill man sen ha sig en lite klurigare utmaning går det ju även att försöka komma till botten med en lösning på problemet, såsom i Bugg #296952: mysqlhotcopy failed on table with hyphen in name och Bugg #311277: amavisd-new broken user (again) Intrepid.

Dessa exempel är inte på något vis mallar över hur bugghantering ska skötas. Se dem istället som någon form utav inspiration, eller i alla fall illustration.

Huvuddelen utav dessa godbitar hittade jag förövrigt genom serverteamets bugghantering. Skulle mycket väl kunna tänka mig att även andra team har motsvarande sammanställningar. Om inte annat så tycker jag att det är lättare att bugghantera paket jag faktiskt har lite koll på :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vill bara understryka att det här är en klart GodGärning[tm] att ge sig på! De flesta har
nog någon "favoritbugg". Själv fortsätter jag nog med #1 ;D
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Lars

Inlägg av Lars »

Jo, att hjälpa till med buggar är ett enkelt sätt att ge ett bidrag till Ubuntu.

Det är lättast att hjälpa till med helt nyrapporterade buggar. Om de är välskrivna från början kan man testa om man har samma problem på sin dator och i så fall bekräfta buggen. Annars kan man som sagt ställa följdfrågor.

Många buggar hamnar i kategorin "Ubuntu", det är nästan alltid fel. Oftast är det enkelt att se vilket paket som buggen tillhör och då kan man flytta över den dit.

En annan typ av buggar är inte alls buggar utan snarare användarfel eller rent av frågor. Då kan man omvandla buggen till en fråga och försöka hjälpa till att lösa problemet, ungefär som vi gör här på forumet. Se t.ex. bugg #313677.

Ibland flödar det in hur många buggrapporter som helst för samma problem, det gäller kanske framför allt paket i utvecklingsversionen. Då är det bra om man kan markera dem som dubbletter.

De senast rapporterade buggarna hittar man på https://bugs.launchpad.net/ubuntu eller så kan man prenumerera på flödet http://feeds.launchpad.net/ubuntu/latest-bugs.atom

Jag är väl ingen direkt expert på det här, ibland är jag osäker och då struntar jag bara i den rapporten och lämnar det till någon mer erfaren.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Fasen också. Ubuntu har börjat med de där irriterande Windowsfelrapporterna. Svarade på en buggrapport och det visade sig att personen i fråga bara klickat på: "skicka iväg ett rop på hjälp till någon!!" Varpå jag dumt nog svarar...
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
andol

Inlägg av andol »

ebbot skrev:Fasen också. Ubuntu har börjat med de där irriterande Windowsfelrapporterna. Svarade på en buggrapport och det visade sig att personen i fråga bara klickat på: "skicka iväg ett rop på hjälp till någon!!" Varpå jag dumt nog svarar...
Nej, sådana där automatiska buggrapporter är inge roliga. Även om jag förstås kan tänka mig att de fyller en nytta i att man kan få koll på att det problem är vitt spritt. Själv tenderar jag att fokusera på rapporter där någon faktiskt har försökt beskriva problemet med egna ord.

En metod att hitta meningsfulla buggrapporter är att titta på buggar knutna till specifika paket/program man känner sig hemma vid. Skulle det sen visa sig att rapporten är en månad eller två gammal tycker jag inte att är hela världen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ja, det är intressant och mycket lärorikt!

Man kan börja med att läsa igenom lite buggar på launchpad och kanske även "subscriba" på någon/några av de mer aktiva och intressanta buggarna. Nästa steg blir antagligen att skriva egna buggar och bekräfta andras. Sen är man igång ;)
Lars

Inlägg av Lars »

Apport är ett program som används för att automatiskt generera buggrapporter när ett program krashar. Tidigare var det aktiverat hos alla, men tydligen inte längre. För att aktivera Apport redigerar man /etc/default/apport och ändrar till enabled=1.

Med Apport så fylls de flesta Launchpad-fälten i automatiskt, men försök att lägga till ytterligare information om vad du gjorde när felet uppstod o.s.v.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Lars skrev:Apport är ett program som används för att automatiskt generera buggrapporter när ett program krashar. Tidigare var det aktiverat hos alla, men tydligen inte längre. För att aktivera Apport redigerar man /etc/default/apport och ändrar till enabled=1.

Med Apport så fylls de flesta Launchpad-fälten i automatiskt, men försök att lägga till ytterligare information om vad du gjorde när felet uppstod o.s.v.
Är det inte så att det är aktiverat när man kör alfa- eller betaversioner men att det som default är
avstängt i de skarpa versionerna. Kanske en bra kompromiss med tanke på att många är skeptiska
till program som "ringer hem" stup i kvarten. Men det är nog egentligen en god gärning att köra det
jämt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Är det inte så att det är aktiverat när man kör alfa- eller betaversioner men att det som default är
avstängt i de skarpa versionerna.
Japp, och ganska naturligt också.
Men givetvis, vill man vara med och rapportera även för Intrepid mfl så aktivera Apport.
andol

Inlägg av andol »

Colin Watson har nu i dagarna skrivit en del tänkvärt angående bugghantering. Helt klart rekommenderad läsning.

http://www.chiark.greenend.org.uk/ucgi/ ... rants.html
http://www.chiark.greenend.org.uk/ucgi/ ... redux.html

Nej, jag vill inte skrämma någon :) Det gäller bara att tänka efter så att man hjälper och inte stjälper.
andol

Inlägg av andol »

Kom just på en alldeles utmärkt ursäkt att bumpa den här tråden lite grann :) För er som inte har läst den här tråden från början, gör gärna det.

Jo, det är nämligen så att jag nyligen blivit antagen till Ubuntu Bug Control. I korthet innebär det att jag har lite extra behörighet att peta på buggrapporter, vad gäller att sätta importance, och lite annat. Är det en buggrapport ni tycker det behövs petas lite extra på så är det sålunda bara att peta lite på mig.

Att hjälpa till med bugghanteringen är förövrigt något varmt kan rekommendera. Bortsett från detaljen att man gör en God Gärning så är det även väldigt lärorikt. En bra början är att glutta på wiki-sidorna BugSquad/GettingInvolved och Bugs/HowToTriage.

Kan eventuellt vara lättare och trevligare att ägna sig åt bugghantering genom ett befintligt team. Några team som (bland annat) ägnar sig åt bugghantering är DesktopTeam, MozillaTeam och ServerTeam.
andol

Inlägg av andol »

Passar på att länka ihop den här tråden med Kollektiv bugghantering?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jo, att hjälpa till med buggar är inte så vårt. Vart nyligen inpetad på området själv av en viss trådskapare. ;)

Förutom att bekräfta rapporter så är det väldigt bra att leta bland buggarna och rapportera kopior som "duplicates", så blir det mycket lättare att hitta bland buggarna i ett visst projekt.
Håller mest till bland KDE-buggarna, och då kan man även leta efter buggarna på KDEs buggtracker:
https://bugs.kde.org/

Sen kan man rapportera dem som "upstream" i Launchpad.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Felrapportering"