Allmänt snack om gamla datorer vi haft

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Allmänt snack om gamla datorer vi haft

Inlägg av Lao Tzu »

Jag kanske inte har minst hårddisk men däremot tror jag att jag har en gammal klassiker ståendes på vinden (om inte fadern har kastat ut den igen). Kanske är det någon som känner igen en sådan här gammal burk?
Bild
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Minst hårddisk på Ubuntu-se?

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:Jag kanske inte har minst hårddisk men däremot tror jag att jag har en gammal klassiker ståendes på vinden (om inte fadern har kastat ut den igen). Kanske är det någon som känner igen en sådan här gammal burk?
Bild
Dubbla diskettstationer betyder troligtvis att maskinen inte har hårddisk alls - den maskinen är som den 'Seagull' jag nämnde, kommer tyvärr inte ihåg när jag hade den, får kolla med min farsa...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Tacka vet jag denna datorn. Inga knappar utan "touchpanel", alltså bara ritade symboler på en plastbit. ;D

Bild

Min bror skaffade en sådan runt 1982, alltså begagnad. Dessutom uppgraderade han den efter ett tag. Minnet var på 1 kB i original men han satte in hela 16 kB. ZX81 tog över efter ZX80 som inte klarade att räkna med decimaler. Denna "nya" feature kunde dock ZX81 ståta med. ;D
Att tanka in ett spel på runt 16 kB tog runt 7-8 minuter med en bandspelare.

Det som var mest imponerande var att han hade ett schackspel som klarade 1 Kb-kraven där man spelade mot datorn. Visserligen tog det runt 2 timmar innan datorn hade tänkt ut ett drag men den som väntar på något gott ...
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag hade inte modulen själv men vi lånade (av Gbg Universitet antar jag) 'röstmodulen' till min Ti99 - hittade ett exempel på youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=KUHVfb7LJpM

Nåt för Hans Linde kanske? ;D
tweeek

Inlägg av tweeek »

Ni verkar ligga några generationer före mig. :P
Vår första dator som pappa köpte hade över en gb's kapacitet. nästa dator, som var en Dell, hade 12gb.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

räknas min tunna klient som sitter på knappa 200 mb?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

farmfield skrev:Jag hade inte modulen själv men vi lånade (av Gbg Universitet antar jag) 'röstmodulen' till min Ti99 - hittade ett exempel på youtube...

Hade något liknande till min ZX Spectrum:
http://www.youtube.com/watch?v=WA4qTHmoXOw ;D
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Några som varit med lite ser jag. Själv gick jag och köpte mer minne till min nyss inköpta Commodore Vic-20 för 800 spänn. Hela 16 Kb att leka med. Jo, KB inte MB eller GB. ;D
Jante99

Inlägg av Jante99 »

ZX Spectrum skrev:
farmfield skrev:Jag hade inte modulen själv men vi lånade (av Gbg Universitet antar jag) 'röstmodulen' till min Ti99 - hittade ett exempel på youtube...

Hade något liknande till min ZX Spectrum:
http://www.youtube.com/watch?v=WA4qTHmoXOw ;D
Så du har haft en Spectrum?

Det fanns hur många som helst datorer på den tiden. Laser, Lambda 1000, Microprofessor, Microbee, Luxor ABC 80 och 800, Spectravideo, Commodore, Atari, Jupiter Ace, TI99, Oric, Sord M5, Colour Genie, för att nämna några. Vilken datordjungel det var. ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Re: Allmänt snack om gamla datorer vi haft

Inlägg av ZX Spectrum »

* Knoppade av offtopics från den gamla tråden och gjorde en förnämlig nostalgitråd av det hela. *
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jo, en Sinclair ZX Spectrum 48 kB var min första dator. Köpte den begagnad för 1900 kronor år 1984. Då följde det med ett Kempston interface och en joystick, en ZX Printer, en speech voice och en penna som man kunde skriva på skärmen (hittar dock ingen information om denna).

Dessutom följde det med dessa spelen:

Flight Simulator
Jet Pac
Jet Man
Atic Atac

Mannen jag köpte datorn av var pilot så det enda spelet han spelade var just Flight Simulator. ;D
Bild
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Jag köpte min första Apple Classic II 1991 för 13.000:-. Den hade 4 MB RAM och HD kommer jga inte ihåg, 20 MB? 9" tums sv/v skärm. På den körde jag Cubase 1.0 och spelade på en Yamaha SY22 samt en Roland MT32 - 14 timmar om dagen i flera veckor.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

ZX Spectrum skrev:Jo, en Sinclair ZX Spectrum 48 kB var min första dator. Köpte den begagnad för 1900 kronor år 1984. Då följde det med ett Kempston interface och en joystick, en ZX Printer, en speech voice och en penna som man kunde skriva på skärmen (hittar dock ingen information om denna).

Dessutom följde det med dessa spelen:

Flight Simulator
Jet Pac
Jet Man
Atic Atac

Mannen jag köpte datorn av var pilot så det enda spelet han spelade var just Flight Simulator. ;D
Hittade förövrigt just en gpl:ad Atic Atac-klon som funkar prima i wine ;D
http://curlysworldoffreeware.com/game_i ... ?gameid=19
/Micke
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Någon som kommer ihåg Mazogs till ZX81?
Var mitt favoritspel som jag kunde ägna timmar åt:

http://www.youtube.com/watch?v=uNWcN-yGrP4

Notera den snygga grafiken och färgerna och det grymma ljudet. ;D
Bild
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Lao Tzu skrev:Jag kanske inte har minst hårddisk men däremot tror jag att jag har en gammal klassiker ståendes på vinden (om inte fadern har kastat ut den igen). Kanske är det någon som känner igen en sådan här gammal burk?
Bild
Åhhh... en Compis.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

webaake skrev:Jag köpte min första Apple Classic II 1991 för 13.000:-. Den hade 4 MB RAM och HD kommer jga inte ihåg, 20 MB? 9" tums sv/v skärm. På den körde jag Cubase 1.0 och spelade på en Yamaha SY22 samt en Roland MT32 - 14 timmar om dagen i flera veckor.
Såna moderniteter. Själv startade jag med Steinberg Pro 24 (ver 3). Sen när Cubase kom så skaffade jag ver 1.0, hade även Cubase Lite för Atari ST som var musikdatorn på den tiden. En Roland MT-32 hade jag också men byggde ut den med fler och bättre ljud med en kit som man fick löda in. Sen lät den nästan som en D-50, med andra ord riktigt bra.

Men före det så satt jag med trackers.

Cubase hette inte Cubase från början utan hade arbetsnamnet var Cubeat.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Jag känner mig helt ung nu när ni pratar massa maskiner som var typ avancerade miniräknare :(
Min första dator (eller ja, det var familjens) var en Intel Celeron på 100MHz med 32MB RAM och en HDD på hela 2GB, CD-ROM24X. Värstingmaskin jämfört med era ju :P
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Dagon^ skrev:Jag känner mig helt ung nu när ni pratar massa maskiner som var typ avancerade miniräknare :(
Min första dator (eller ja, det var familjens) var en Intel Celeron på 100MHz med 32MB RAM och en HDD på hela 2GB, CD-ROM24X. Värstingmaskin jämfört med era ju :P
Nu skojar du med oss... Celeron 100 MHz har aldrig tillverkats några. De första Celeron var budget-P2:or. Det kanske var en Pentium ni hade?

Tacka vet jag Commodore 128 med SuperBAS. Vem behöver MySQL med så kraftfulla verktyg? ;D

Jag har faktiskt byggt ihop ett hårddiskinterface till min 128DCR. Bra mycket snabbare än 1541:or ;).
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

farmfield skrev:Dubbla diskettstationer betyder troligtvis att maskinen inte har hårddisk alls - den maskinen är som den 'Seagull' jag nämnde, kommer tyvärr inte ihåg när jag hade den, får kolla med min farsa...
Nä, precis. Det var därför jag inte skrev något om det. :) Men likväl är det en gammal dator med lite "hårddisk"-utrymme (hur mycket rymde de gamla "mjuka" disketterna som kom innan 2.5"-arna?).
Faktum är att vi nog ett tag hade två såna gamla Compis-datorer. Fast det enda programmet vi hade till (vad jag vet) var ett frågespel där man kunde välja att spela med några förvalda frågor eller skriva egna.

Nu ska jag dock villigt erkänna att de inte kom hit när de var nya (då var jag inte ens född) nej till mitt kom de först nån gång i mitten av nittiotalet och då var de gamla redan då.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

djkmmo skrev:
Dagon^ skrev:Jag känner mig helt ung nu när ni pratar massa maskiner som var typ avancerade miniräknare :(
Nu skojar du med oss... Celeron 100 MHz har aldrig tillverkats några. De första Celeron var budget-P2:or. Det kanske var en Pentium ni hade?
Mycket riktigt käre vän. En Pentium I eller II var det om mitt minne inte är inställt på autofail ikväll :)
Jag skyller som vanligt mina typo:s på trötthet ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"