Video hackar i VLC
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Video hackar i VLC
Hej
När jag tittar på film med VLC så hackar det fruktansvärt.
Det kommer mellan en och två gånger i minuten då bilden fryser sig, efter fem till tio sekunder börjar det röra på sig igen och då är det stora blaffor till pixlar som försvinner åt gången innan man kan se hela bilden igen.
Jag har inga problem att se på film när jag är i Windows och jag tycker inte att jag har en dålig dator heller.
Detta är HP:s specifikatoner:
Microprocessor AMD Turion™ 64 Mobile Processor ML-40 with PowerNow!™ Technology
Microprocessor Cache Level 2 cache 1 MB
Memory 2048 MB DDR 333 MHz (2 x 1024 MB)
Video Graphics ATI RADEON® XPRESS 200M IGP graphics
Video Memory 128 MB dedicated
Jag vet inte om detta är av någon vikt, men det har hänt förrut att min hårdvara inte fungerar som den ska tillsammans med Linux.
Datorn är formaterad sedan två dagar tillbaka också.
Några idéer?
När jag tittar på film med VLC så hackar det fruktansvärt.
Det kommer mellan en och två gånger i minuten då bilden fryser sig, efter fem till tio sekunder börjar det röra på sig igen och då är det stora blaffor till pixlar som försvinner åt gången innan man kan se hela bilden igen.
Jag har inga problem att se på film när jag är i Windows och jag tycker inte att jag har en dålig dator heller.
Detta är HP:s specifikatoner:
Microprocessor AMD Turion™ 64 Mobile Processor ML-40 with PowerNow!™ Technology
Microprocessor Cache Level 2 cache 1 MB
Memory 2048 MB DDR 333 MHz (2 x 1024 MB)
Video Graphics ATI RADEON® XPRESS 200M IGP graphics
Video Memory 128 MB dedicated
Jag vet inte om detta är av någon vikt, men det har hänt förrut att min hårdvara inte fungerar som den ska tillsammans med Linux.
Datorn är formaterad sedan två dagar tillbaka också.
Några idéer?
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Video hackar i VLC
Händer det bara med VLC eller är det likandant med Totem Filmuppspelare?
-
- Kontakt:
Om Totem Filmuppspelare är standard programmet i Ubuntu för filmuppspelning (som heter Filmuppspelare, när man tar öppna med) så har jag inte lyckats spela några filmklipp med den än.
Har bara haft .avi hittills.
Där emot blir det samma sak i Flashplayer när man tittar på nätet.
-
testa att avaktivera skrivbordseffekterna, hade samma problem innan med vlc.ICE skrev:Om Totem Filmuppspelare är standard programmet i Ubuntu för filmuppspelning (som heter Filmuppspelare, när man tar öppna med) så har jag inte lyckats spela några filmklipp med den än.
-
- Kontakt:
Skrivbordseffekter?
Compiz-Fusion?
Compiz-Fusion?
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Han menar med all säkerhet Compiz-fusion. Installera fusion-icon, kör fusion-icon från Program=>Systemverktyg, högerklicka på den lilla blå ikonen som dök upp i den övre panelen på höger sida, gå till "Select window manager" och välj metacity.ICE skrev:Skrivbordseffekter?
Compiz-Fusion?
om du vill testa spela med någon annan spelare kan du gå till lägg till/ta bort program och skriva gstreamer och installera dom så kan du spela med vilken spelare som helst..
-
- Kontakt:
Jag fick aldrig Compiz att fungera på min förra Linux installation.
Tror att det var mitt grafikkort som programmet inte var kompatibelt med.
Men jag ska testa båda när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.
Tack
Tror att det var mitt grafikkort som programmet inte var kompatibelt med.
Men jag ska testa båda när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.
Tack
Senast redigerad av 1 ICE, redigerad totalt 28 gånger.
-
- Kontakt:
Hej
Gstreamer hade jag redan installerat, det var samma som Totem verkade det som. För att spela .avi där måste jag ladde ner någon codex som inte finns.
Metacity hjälpte inte heller. Det hackar lika mycket nu som det gjorde innan.
Några fler förslag?
Gstreamer hade jag redan installerat, det var samma som Totem verkade det som. För att spela .avi där måste jag ladde ner någon codex som inte finns.
Metacity hjälpte inte heller. Det hackar lika mycket nu som det gjorde innan.
Några fler förslag?
- screen
Jo jag har haft detta problemet också med precis ny dator + installation av Ubuntu med VLC.
Men jag fick hjälp av dataföretaget som levererade med Ubuntu installerat.
Följande: Öppna VLC -> Verktyg -> Inställningar -> Video -> Utmatning. Här måste du testa dig fram vilken utmatning som fungerar bäst eller om du känner till vad du har av de allternativen som finns där. Klicka i och spara nere i högerhörnet och testa. Gör om tills det funkar bäst.
Mvh Björn//
Men jag fick hjälp av dataföretaget som levererade med Ubuntu installerat.
Följande: Öppna VLC -> Verktyg -> Inställningar -> Video -> Utmatning. Här måste du testa dig fram vilken utmatning som fungerar bäst eller om du känner till vad du har av de allternativen som finns där. Klicka i och spara nere i högerhörnet och testa. Gör om tills det funkar bäst.
Mvh Björn//
-
- Kontakt:
Det fungerade inte heller.
Jag har exprementerat med detta ett tag nu och kommit fram till att det varken blir bättre eller sämre oavsett vilka alternativ jag väljer.
Har testat lite andra småsaker också utan framgång.
Jag är osäker på om det verkligen är VLC det är fel på eftersom Flashplayer också beter sig illa.
Jag har exprementerat med detta ett tag nu och kommit fram till att det varken blir bättre eller sämre oavsett vilka alternativ jag väljer.
Har testat lite andra småsaker också utan framgång.
Jag är osäker på om det verkligen är VLC det är fel på eftersom Flashplayer också beter sig illa.