När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande

Användarvisningsbild
mystiker

När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande

Inlägg av mystiker »

Tja-Ba !!
Bränningen av skivan går bra....MEN....när jag bootar upp från skivan får jag efter att ha valt språk osv. ett felmedd. som lyder: MP Bios Bug 8254 timer not connected to IO-APIC Kernel Panic not syncing IO-APIC + timer doesen´t work send report
Boot with apic=debug Then boot with noa pic

Jag fattar ingenting av detta

Jag kan installera som ett vanligt prg. men det vill jag inte.
Det gäller ubuntu 8.10

Några råd ?

Staffan
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande

Inlägg av Cadryc »

Välkommen till forumet

Testa den här guiden, men iställer för acpi=off som används som exempel så skriv noapic
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-a ... alternativ
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Ett steg närmare en lösning är jag
Jag tryckte på F6 två ggr och markerade noapic.
Då vart det en annan uppstart.
En orange liggande stapel gick fram och tillbaka under ubuntu.loggan. Sen vart den lång och försvann och lite musik hördes Rutan blev svart och förblev svart. Har väl ingenting med att jag har hdmi-kabel att göra.
Har provat både den nordiska remixversionen och den andra.....men rutan förblir svart
Provade också att skriva in noapic som du föreslog med samma resultat....den körde igång bra men sen blev rutan svart
s
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har du möjlighet att ansluta skärm eller TV med VGA-kabel så testa det.

Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Jo det fungerar när jag använder en skärm som är vga-ansluten. Konstigt.
Men.....inga program verkar fungera....kan inte spela upp mp3-filer....kan inte komma ut på nätet. Kan inte göra någonting med ubuntu.
Gissar att det är så innan man laddat ner plugins etc.
Hur kommer jag vidare
Var det känt sen tidigare att hdmi-kabel inte är kompatibelt med ubuntu?

Staffan
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Bild brukar funka med hdmi, men man kan behöva drivrutinerna för grafikkortet och då funkar det inte i Live-läge, eller under installationen. Att överföra ljud över hdmi krånglar dock, man kan lösa det genom att manuellt uppgradera Alsa men det är lite avancerat, eller så väntar man på Ubuntu 9.04.

Kommer du inte ut på nätet med nätverkskabel?

Vad är det för märke och modell på datorn?

Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Det är en Acer Aspire M1641 PK 4.1
När kommer 9.04
Nää kommer inte ut på nätet med lan-kabeln...modemet är uppkopplat men ubuntu vill ha uppgifter jag inte har på rak arm...serveruppgifter ...ftp...var det nu var
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope kommer i slutet på april. Det alltså ljudet över HDMI som krånglar nu, men man kan få över ljudet med andra sladdar, ,ånga TV och hemmabiosystem har RCA-ingångar-

När det funkar som det ska så behöver man bara koppla in nätverkskabeln i datorn, inte behöva skriva in serveruppgiter. Har du nån annan dator som varit ansluten till modemet strax innan? Med en del internetoperatörer finkar det som så att de låser på datorn hårdvaruadress, och vill man ansluta en annan dator så får man vänta ett tag, 20min har jag hört en del pratat på. Om man däremot har en egen router kopplad till modemet, och sen datorerna till routern, så är inte detta något problem.

Jag hittade ingen med samma problem som dig när jag sökte runt, men jag hittade en person som säger att Ubuntu 8.04 funkar bra, fast denne fick lägga till acpi=off där du lade till noapic
http://mcuee.blogspot.com/2008/09/acer- ... u-804.html

Ubuntu 8.04 är en LTS, Long Time Support. Den kommer stödas med uppdateringar i tre år om jag minns rätt, till skillnad om vanliga utgåvor som 8.10 som stöds i 1,5 år om jag minns rätt. Det är alltså inte fel att köra 8.04, speciellt om den funkar bättre ;)

Du skulle kunna testa att starta LiveCDn och stoppa i nätverkakabeln och se om det funkar bättre. Nu i dagarna släpptes Ubuntu 8.04.2 vilken är 8.04 med inklusive alla uppdateringar som släppts fram tills nu, så du kanske inte behöver acpi=off

Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Nää jag har ingen annan dator ansluten. Ska jag ta ur nätverkskabeln och stoppa i den igen när ubuntu är aktiverad?
8.04.2....hmm intressant
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Man borde verkligen inte behöva ta ur och stoppa i nätverkskabeln bara för att man startat Ubuntu. Men jag kom på ett ställe att kolla på. System → Inställningar → Nätverksproxyserver → fliken Konfiguration av proxyserver så kolla så Direkt internetanslutning är valt.

Testar du 8.04.2 så starta först bara med LiveCDn och se om du kommer ut på nätet. Du kan även starta upp med 8.10 LiveCD och se om internet funkar då.

Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

I system har jag inte Inställningar.
Jag har enhetshanteraren, fjärrinställningar, systemskydd och Avancerade systeminställningar med flikarna datornamn, maskinvara ,avancerat,systemskydd och fjärrsessioner
Hittar alltså inte nätverksproxyserver
Har kollat nätverk och delningscenter också....utan resultat

Hmmm...undrar vad det är jag inte har fattat
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

eller menade du i ubuntus system
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Det är nog ubuntus system du menar.....
Jag kan inte hitta 8.04.2 att ladda ner....har du en länk?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det var System i Ubuntu jag prata på. Uppe tillvänster, men om du kör Kubuntu så ser menyerna annorlunda ut, tyvörr inget jag har koll på

8.04.2 finns på http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/

Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Woow...jag surfar med ubuntu nu !!!! Jag använder 8.04.2 och den fungerar skitbra !!! Jag kör live från skivan.
Om jag vill installera i hdd och samtidigt behålla vista....kan jag göra det? Jag började en installation men avbröt den då jag känner mig osäker på att inte sabba vista. Jag använder hdmi kabel och det är inga problem med ljud eller bild. Va kul !!!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Gött :D

Du har väl sett installationsguiden http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804

Visst går det att installera Ubuntu bredvid Vista, har man mer än en hårddisk så är det enklast att lägga Ubuntu på den andra hårddisken. Har man bara en hårddisk så kan man krympa windowspartitionen.

OBS Innan man förminskar en windowspartition är det rekommenderat att man defragmenterar i windows först. Ta även backup på alla viktiga filer, för säkerhets skull. Själv har jag förminskat en XP-partition, det gick utmärkt. Nästa gång XP startades upp så gjorde den en kontroll av filsystemet, vilket är normalt. Men när man förminskar en partition med Vista på så är det annorlunda. Man behöver Vista-skivan och "reparera" filsystemet http://www.howtogeek.com/howto/windows- ... partition/
Alternativt kan man i Vista förminska partitionen, det är kanske det enklaste sättet http://vista.blorge.com/2008/02/22/how- ... th-ubuntu/ Då borde man inte behöva Vista-skivan.

Jag har personligen aldrig förlorat några filer när jag partionerat, det brukar funka smärtfritt, men om nåt går fel så går det ordentligt fel. Ta backup på viktiga grejer.

Om du vill ändra partitionsstorlekar med Ubuntu, så beskriver jag det nedan:

När du kommer till Partionering så välj "Guidad - ändra storlek...". Då kommer Vista-partitionen att krympas så att ledigt utrymme frigörs på hårddisken, där skapar sen Ubuntu en ny partition där det installeras. Jag har aldrig använt den här funktionen själv så vet inte om man kan ställa in storlekten, eller om storleken väljs automatiskt. I partitione-stycket i guiden ser man hur det ser ut http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Instal ... itionering

Annars kan man minska windows-partitionen manuellt. Starta LiveCD, innan man påbörjar installationen så gå till System → Administration → Partition Editor, uppe till höger väljer man hårddisk, har man flera så känner man enklast igen rätt hdd på storleken. Man ser partitionerna grafiskt presenterade som rektanglar. Högerklicka på windowspartitionen → Avmontera. Högerklicka sen igen och välj Resize, sen kan man ta tag i rektangeln med musen och ändra storlek. När man är nöjd så klicka på Verkställ, inga ändringar görs innan man klickar på verkställ, så det är lätt att ångra sig. Högerklicka sen i det tomma utrymmet och välj ny och sätt filsystem till swap. Om det är en bärbar så vill man kanske använda Vänteläge, isåfall måste man sätta swap till lite större än vad man har i RAM. Annars räcker det för de flesta med 500-1000MB. Klicka på Verkställ. Välj sen ny igen och skapa en partitionen med filsystem ext3, låt den få resterande utrymme. Verkställ.

Testa sen om Vista går att starta, annars får man starta med Vista-skivan, finns beskrivet på http://www.howtogeek.com/howto/windows- ... partition/ (för övrigt samma länk som finns längre upp i den här posten)

Börja sen Ubuntu-installationen, välj Manuell partionering och dubbelklicka på den stora ext3-partitionen vi skapade nyss, redigera partition, vid filsystem välj ext3 och vid monteringspunkt välj / (alltså ett snedstreck). Det borde va allt, klicka på Fortsätt.

Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Jag har redan 2 partitioner i min dator + en extern hdd.
Jag tömmer nu D...flyttar filerna till den externa så D blir alldeles tom
Det borde väl göra installationen rätt lätt eller........?
D är på 144 gb
Vista ligger på C
Har tittat på installationsguiden.....är dock inte 100 % hur jag ska göra.....skönt att inte behöva krympa vista i alla fall
Nu när du vet...hur går jag till väga?
Hur väljer jag vilket OS som ska aktiveras vid start.
Det känns lite som att kunna äta kakan och ändå ha den kvar

Staffan
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Lägg Ubuntu på den andra partitionen, det borde funka utmärkt.

När du startar upp kommer du få en en meny där du väljer om du vill starta vista elelr ubuntu. Som standard startas ubuntu om du inte trycker på någon tangent inom 10 sekunder, det går att ändra.

Är det nåt du funderar på, i guiden eller allmänt, så är det bara att fråga.

Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Har försökt att lägga ubuntu i D men ges aldrig möjligheten att välja D...eller kanske det är jag som inte förstår vad jag ska klicka på för att D ska bli valt
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vid partionering så välj Manuell partionering, du kommer se en lista på partitioner, de heter antagligen sda1 och sda2 där den senare antagligen är den windows kallar D:, men kolla på storleken så du väljer rätt.

Ta bort den patitionen, sen ska vi göra två nya. En för växlingsutrymme (SWAP och en för systemet. Om det är en bärbar vill man kanske använda Vänteläge, då måste swap vara lite större än RAM. Annars räcker det med 500-1000MB swap (antar att du har 512 eller mer i RAM). När du klickat på New partition får du upp ett fönster, välj Filsystemet "växlingsutrymme (swap)" eller nåt liknande står det. Sen skapar du den andra partitionen, låt den få resten av utrymmet, filsystem ext3 och monteringspunkt / (dvs ett snedstreck)

Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"