Mupphanden som flyttar paneler
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Mupphanden som flyttar paneler
Det här är måste vara nybörjarproblemens nybörjarproblem, men!
På min(a) bärbara dator(er) med pekplatta förvandlar sig muspekaren ibland till en hand med förmågan att dra omkring allting. Det hade varit rätt användbart om det gått att påverka, men nej: plötsligt är mupphanden där och innan man hunnit blinka har man topp-panelen på sidan och det är lögn i helvete att få tillbaka den. (Jag har alla paneler inställda som "ej flyttbar" men inte hjälper det). Kan någon STOPPA MUPPHANDEN?
Ett besläktat problem (tror jag) är när pekplattan ibland får för sig att jag klickar på den hela tiden Då blir det omöjligt att skriva in text, för markören flyttar sig hela tiden till muspekarens position. Också detta dyker upp bara ibland, för det mesta funkar det perfekt.
På min(a) bärbara dator(er) med pekplatta förvandlar sig muspekaren ibland till en hand med förmågan att dra omkring allting. Det hade varit rätt användbart om det gått att påverka, men nej: plötsligt är mupphanden där och innan man hunnit blinka har man topp-panelen på sidan och det är lögn i helvete att få tillbaka den. (Jag har alla paneler inställda som "ej flyttbar" men inte hjälper det). Kan någon STOPPA MUPPHANDEN?
Ett besläktat problem (tror jag) är när pekplattan ibland får för sig att jag klickar på den hela tiden Då blir det omöjligt att skriva in text, för markören flyttar sig hela tiden till muspekarens position. Också detta dyker upp bara ibland, för det mesta funkar det perfekt.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Mupphanden som flyttar paneler
Jag har lite likartade problem på min bärbara. Jag ska klicka på länkar och får upp Evolution eller lägga dialogen att lägga till ett bokmärke. Det problem med att pekaren flyttar sig känner jag också igen. Jag tror jag skriver på ett ställe, men det visar sig vara på ett annat. Mycket irriterande. Har tyvärr ingen lösning.
Inställningarna för pekplattan hittar du under System - Inställningar - Mus och där fliken Pekplatta.
Inställningarna för pekplattan hittar du under System - Inställningar - Mus och där fliken Pekplatta.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
På min moders bärbara flyttar sig markören hela tiden. Vilket beror på att den verkar vara väldigt känslig samtidigt som jag(alla) lyckas nudda den med handen hela tiden när man skriver. Brukar bli tvungen att stänga av plattan helt och hållet. Tror problemet är att den datorn är så stor så man vilar med händerna "under" tangentbordet när man skriver. Upplever det väldigt sällan på min lilla Eee. Kan det vara detta som händer vid ditt andra problem?
Njae, det händer på två olika bärbara av olika storlek. Klart att det kan vara som jag kommer åt musplattan, men jag har fått för mig att överkänsligheten kommer och går. Jag ska försöka vara uppmärksam på när det egentligen händer.
- maths57
Pröva att stänga av så att det inte går att klicka med plattan.
Hur du får stopp på "mupphanden" vet jag inte, men för att slippa problemet med att markören hoppar ifrån textfältet så kan du installera ett script som gör att touchpad-funktionen inte fungerar just när du skriver. Alternativt gör du som någon skrev här ovanför, stänger av funktionen så att musen inte går att klicka på genom att "toucha" plattan.IXPNU skrev:Det här är måste vara nybörjarproblemens nybörjarproblem, men!
Touchfunktionen stänger du av via System -> Inställningar -> Mus i Ubuntus meny och scriptet jag pratar om hittar du mer info om här: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... river.html
Ett tredje alternativ är att du när du ska skriva något kopplar ur touchpaden manuellt med knapparna Fn+F7 innan du börjar skriva (tror jag).
- farmfield
- Kontakt:
Jag tror 'mupphanden' är 'klicka och dra'-funktionen som går i gång på en variant av dubbeltappning där första tappningen är på ett ställe och snabbt följs av en dragande tappning - fattar ni vad jag menar, hehe?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- maths57
Nej, den dragningen är jag inte med på.
Kan man komma runt det på något sätt?

Med Pessulus kan du låsa det mesta. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- maths57
Pessulus verkar inte ta upp styrplattor.
Jag syftade på panelen t.ex.maths57 skrev:Pessulus verkar inte ta upp styrplattor.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- maths57
Då missförstod jag dig. Ska titta närmare på programmet imorgon.