disken bootar, har testat i safe grafic och de vanliga. men det hänger sig på samma ställa sen när det laddar.
har testat på en annan dator här hemma och där funkar det utmärkt.
Vad kan det vara för problem har testat koppla ut mus och allt men ingen förbättring?
tack på förhand
Disken bootar men hänger sig efter ett tag!
Disken bootar men hänger sig efter ett tag!
ATI radeon x850xt
SATA disk 250gb 3 partitioner!
SATA disk 250gb 3 partitioner!
SV: Disken bootar men hänger sig efter ett tag!
Låter precis som samma problem som jag just nu upplever! Instalerade Feisty Fawn igår och när jag rebootade så kommer bootscreen upp men står helt stilla. Om man väntar någon minut så blir det en bios lookalike sak(kommer inte på vad det heter) med svart bakgrund och vit text osv osv. Där det står:
Startar datorn, Ubuntus bootscreen kommer upp men står 100% stilla. Efter någon minut byts skärmbilden till en svart bios liknande sak där det står följande:
"BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in shel (ash)
Enter "help" for a list of built-in commands.
/bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) "BLINKANDE UNDERSTRECK DÄR MAN KAN SKRIVA KOMANDON""
Har vi samma problem?
Har en AMD athlon xp 2000+
Nvidia GeForce MX 440
SAMSUNG SP0411N ATA hårddisk
Hur löser man problemet?
Grymt tacksam för svar!
Startar datorn, Ubuntus bootscreen kommer upp men står 100% stilla. Efter någon minut byts skärmbilden till en svart bios liknande sak där det står följande:
"BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in shel (ash)
Enter "help" for a list of built-in commands.
/bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) "BLINKANDE UNDERSTRECK DÄR MAN KAN SKRIVA KOMANDON""
Har vi samma problem?
Har en AMD athlon xp 2000+
Nvidia GeForce MX 440
SAMSUNG SP0411N ATA hårddisk
Hur löser man problemet?
Grymt tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Cesium, redigerad totalt 30 gånger.
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Det första jag kommer att tänka på, är att kolla om du har RAID påslaget i ditt bios, kolla det!
m jag är verkligen ingen gud på bios men min kompis säger att det är avstängt för att eftersom jag bara har en hårddisk ikopplad just nu. Stämmer detta? Om inte, hur kollar man?
Ursäkta okunskapen hos en noob...
EDIT: formaterade disken mha windows cd tidigare idag efter att ha instalerat linux men enligt den var allt utrymme ledigt...
EDIT: Löste sig nu, gjorde 2st lika stora partitioner mha windows CD och instalerade windows på ena och sedan Ubuntu på den andra. Men det ser inte likadant ut som det jag har på laptopen(samma CD)... Det står applications, Places osv där uppe istället för Program platser osv :S
Ursäkta okunskapen hos en noob...
EDIT: formaterade disken mha windows cd tidigare idag efter att ha instalerat linux men enligt den var allt utrymme ledigt...
EDIT: Löste sig nu, gjorde 2st lika stora partitioner mha windows CD och instalerade windows på ena och sedan Ubuntu på den andra. Men det ser inte likadant ut som det jag har på laptopen(samma CD)... Det står applications, Places osv där uppe istället för Program platser osv :S
Senast redigerad av 1 Cesium, redigerad totalt 30 gånger.
Du har engelska som språk nu. Men det är enkelt att ändra under inställningarna. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!