Aj då. Tappat rättigheter till home?[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Goncho
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Aj då. Tappat rättigheter till home?[LÖST]

Inlägg av Goncho »

Aj aj aj. Nu har jag gjort något som jag inte borde :'(

Någonstans mellan att jag installerat TimeVault, avinstallerat TimeVault och update och upgrade av OpenOffice har jag gjort bort mig. Kan inte stänga av eller starta om datorn. När jag tryckte på powerknappen kom en meny upp där det längst ner stod "... datorn kommer stängas av om 60 sek.". Jag väntade och datorn stängdes nu av. När jag sedan startade igen och loggat in kom en ruta upp där det stod
Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standardsessionen och standardspråket sparas. Filen ska ägas av användaren och ha 644-rättigheter. Användarens $HOME-katalog måste ägas av användaren och får inte vara skrivbar för andra användare.
Ok, kändes sådär. Sen kom nästa:
Could not update ICEauthority file /home/anders/.ICEauthority
Nu kändes det ännu lite sämre.

Dessvärre kommer jag inte ihåg exakt vilka kommandon jag har kört, vet att jag försökte gå in och pilla i /etc/apt/sources.list men att det inte gick att spara, då tror jag att jag körde "sudo gksudo /etc...sources.list". Försökte även lägga till en notifier för TimeVault. Först med "sudo /usr/bin/timevault-notifier" men det verkade inte fungera inte så körde Sessioner under System-menyn istället.
OpenOffice går för övrigt inte att starta. Fatal error.

Mitt minne sviktar, skulle inte tagit dom där ölen tydligen...
Eftersom jag är total nybörjare på linux och inte har någon aning om vad saker och ting betyder så... några tips? :)
Senast redigerad av 1 Goncho, redigerad totalt 25 gånger.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Aj då. Tappat rättigheter till home?

Inlägg av djkmmo »

Goncho skrev:Aj aj aj. Nu har jag gjort något som jag inte borde :'(

Någonstans mellan att jag installerat TimeVault, avinstallerat TimeVault och update och upgrade av OpenOffice har jag gjort bort mig. Kan inte stänga av eller starta om datorn. När jag tryckte på powerknappen kom en meny upp där det längst ner stod "... datorn kommer stängas av om 60 sek.". Jag väntade och datorn stängdes nu av. När jag sedan startade igen och loggat in kom en ruta upp där det stod
Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standardsessionen och standardspråket sparas. Filen ska ägas av användaren och ha 644-rättigheter. Användarens $HOME-katalog måste ägas av användaren och får inte vara skrivbar för andra användare.
Ok, kändes sådär. Sen kom nästa:
Could not update ICEauthority file /home/anders/.ICEauthority
Nu kändes det ännu lite sämre.

Dessvärre kommer jag inte ihåg exakt vilka kommandon jag har kört, vet att jag försökte gå in och pilla i /etc/apt/sources.list men att det inte gick att spara, då tror jag att jag körde "sudo gksudo /etc...sources.list". Försökte även lägga till en notifier för TimeVault. Först med "sudo /usr/bin/timevault-notifier" men det verkade inte fungera inte så körde Sessioner under System-menyn istället.
OpenOffice går för övrigt inte att starta. Fatal error.

Mitt minne sviktar, skulle inte tagit dom där ölen tydligen...
Eftersom jag är total nybörjare på linux och inte har någon aning om vad saker och ting betyder så... några tips? :)
Enligt den här tråden så kanske du kört Nautilus med "sudo Nautilus" istället för "gksudo Nautilus". Testa med att gör som det står i tråden, först:

Kod: Markera allt

chmod 0644 ~/.dmrc
Sedan:

chmod 0755 ~
Goncho

Inlägg av Goncho »

Tack. Blev lite panik. Måste stavat fel när jag sökte på forumet. Gav mig ut på en egen äventyrsresa och det såg väldigt mörkt ut ett tag. Hittade en tråd i den engelska varianten av detta forum varpå jag lyckades tappa bort tillgången till typ .gnome2(?) och ingenting fungerade! Lyckades dock fixa det efter lite strul. Kan dock inte rekommendera den vägen. Admin får gärna ta bort den här tråden om det redan finns en med samma problem som redan är löst.

Annars: följ länken djkmmo postade.

Edit:
När jag ändå är igång.
Lösningen som till slut fixade det för mig var:

sudo chmod 644 /home/anders/.dmrc
sudo chawn anders /home/anders/.dmrc
sudo chmod -R 700 /home/anders
sudo chawn -R anders /home/anders
Detta gjorde jag inloggad med felsäker terminal. Samma sak gjorde jag i en vanlig inloggning tidigare, men då gick det åt #&¤%£$€.

Vad jag förstått så ändrar "-R" tillbaka rättigheterna till "anders" rekursivt genom alla mappar i home. Men vad gör 700? Inte så stor koll på det här med beroenden. Är systemet "likadant" som det var innan jag lyckades sumpa home-rättigheterna eller har jag ändrat något? Bör det i så fall ändras tillbaka?

Ursäkta röran, eftersom jag inte vet vad jag håller på med vet jag inte vad jag ska fråga. :)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Goncho skrev:Tack. Blev lite panik. Måste stavat fel när jag sökte på forumet. Gav mig ut på en egen äventyrsresa och det såg väldigt mörkt ut ett tag. Hittade en tråd i den engelska varianten av detta forum varpå jag lyckades tappa bort tillgången till typ .gnome2(?) och ingenting fungerade! Lyckades dock fixa det efter lite strul. Kan dock inte rekommendera den vägen. Admin får gärna ta bort den här tråden om det redan finns en med samma problem som redan är löst.

Annars: följ länken djkmmo postade.

Edit:
När jag ändå är igång.
Lösningen som till slut fixade det för mig var:

sudo chmod 644 /home/anders/.dmrc
sudo chawn anders /home/anders/.dmrc
sudo chmod -R 700 /home/anders
sudo chawn -R anders /home/anders
Detta gjorde jag inloggad med felsäker terminal. Samma sak gjorde jag i en vanlig inloggning tidigare, men då gick det åt #&¤%£$€.

Vad jag förstått så ändrar "-R" tillbaka rättigheterna till "anders" rekursivt genom alla mappar i home. Men vad gör 700? Inte så stor koll på det här med beroenden. Är systemet "likadant" som det var innan jag lyckades sumpa home-rättigheterna eller har jag ändrat något? Bör det i så fall ändras tillbaka?

Ursäkta röran, eftersom jag inte vet vad jag håller på med vet jag inte vad jag ska fråga. :)
"700" tilldelar rättigheter enligt ett visst schema:
Första siffran (7) => rättigheter för ägaren
Andra siffran (0) => rättigheter för ägarens huvudgrupp
Tredje siffran (0) => rättigheter för alla andra

Rättigheter kan vara:
1 = läsrättigheter
2 = skrivrättigheter
4 = Körrättighet

Dessa adderar man separat per användarklass för att tilldela de rättighet man vill. Vill man t.ex. att man själv skall ha fulla rättigheter att läsa, skriva och köra ett skript, att de andra som tillhör ens grupp skall ha rätt att läsa och skriva i skriptet och alla andra bara skall få öppna skriptet för att läsa igenom det så sätter man följande rättigheter:

Första siffran (rättigheter för ägaren) => läs (1) + skriv (2) + kör (4) = 7
Andra siffran (rättigheter för ägarens huvudgrupp) => läs (1) + skriv (2) = 3
Tredje siffran (rättigheter för alla andra) => läs (1) = 1
Summa summarium = 731, alltså:

chmod 731 {filnamn}
I ditt fall har du alltså satt fulla rättigheter på /home/anders och ingen annan användare (förutom root) har någon som helst tillgång till något under /home/anders (p.g.a. -R).

Jag vet inte om "chawn" var ett lokalt skrivfel här, men kommandot är "chown" (CHange OWNer).
Goncho

Inlägg av Goncho »

Oj, tack för lektionen. Det uppskattas!

Ja, jag skrev fel på Change Owner :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"