Gå över från 8.04 till 8.10

Montana
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Gå över från 8.04 till 8.10

Inlägg av Montana »

Hej alla!

Jag har fruktansvärt mycket problem med Kubuntu 8.04 så hade tänkt testa att uppgradera till 8.10 och se om det blir bättre innan jag överväger att testa något annat linux som funkar bättre för min dator. Så frågan är egentligen:

Hur går jag lättast tillväga för att uppgradera till 8.10? Måste jag ominstallera alla program eller finns det någon snabbväg att gå om man redan har den tidigare versionen instllerad?

Tacksam för svar :)
David Andersson

Re: Gå över från 8.04 till 8.10

Inlägg av David Andersson »

I uppdateringshanteraren i Ubuntu och Xubuntu finns en knapp Upgrade (förutom Update) när det finns en ny version. Om det är annorlunda i Kubuntu får nån annan svara.

Om du vill använda kommandoraden, se Hur uppgraderar jag till nya Kubuntu?

I båda fallen bevaras systeminställningar och program du installerat.

(Om du har långsamt internet, typ 0,25 megabit/s, så går det nog fortare att installera om från en CD. Du får installera om program som inte är med by default. Se till att bevara /home så blir personliga inställningar kvar.)
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Montana skrev:Hej alla!

Jag har fruktansvärt mycket problem med Kubuntu 8.04 så hade tänkt testa att uppgradera till 8.10 och se om det blir bättre innan jag överväger att testa något annat linux som funkar bättre för min dator. Så frågan är egentligen:

Hur går jag lättast tillväga för att uppgradera till 8.10? Måste jag ominstallera alla program eller finns det någon snabbväg att gå om man redan har den tidigare versionen instllerad?

Tacksam för svar :)
Montana: Vart är det dina problem ligger? Testa att installera Ubuntu 8.10 med en CD-skiva, då problemen mycket väl kan bestå om du gör en snabbuppgradering.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

En bra idé kan ju vara att testa live-cdn utan att installera först, då ser du ju om det funkar eller ej, utan att förstöra något på datorn.

/Micke
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

micke_nordin skrev:En bra idé kan ju vara att testa live-cdn utan att installera först, då ser du ju om det funkar eller ej, utan att förstöra något på datorn.

/Micke
Beror på vart problemen ligger...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"