Hur tömmer man RAM minnet?
- HP_ÄGAREN
Tja! Jag undrar hur man tömmer RAM minnet, går det?? Finns det nått program som kan kolla hur mycke minne som man har kvar? Eller något annat?
Väldigt tacksam om det går och om jag får veta hur man gör:P
Väldigt tacksam om det går och om jag får veta hur man gör:P
Varför vill du "tömma" ramminnet? Aktivitetshanteraren visar väl hur mycket ram som används? (om jag inte missminner mig)
- HP_ÄGAREN
NÄ det gör den inte 

Det töms när du stänger av datorn! 
Det vore en STOR säkerhetsrisk om du under tiden datorn är påslagen kunde gå in i minnet och fippla bort saker. Enda möjligheten att frigöra minne är nog att stänga av program och processer som körs i minnet.
System->Administration->Systemövervakare borde ge dig lite tips om hur mycket minne som används.
I terminalen kan du köra top och få liknande information.

Det vore en STOR säkerhetsrisk om du under tiden datorn är påslagen kunde gå in i minnet och fippla bort saker. Enda möjligheten att frigöra minne är nog att stänga av program och processer som körs i minnet.
System->Administration->Systemövervakare borde ge dig lite tips om hur mycket minne som används.
I terminalen kan du köra top och få liknande information.
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
En liten varning också..
Nya Linuxanvändare/gamla windowsanvändare brukar sätta kaffet i halsen när dom upptäcker att allt RAM är upptaget.
Det är helt normalt!
Riktiga operativsystem klarar av att handera återlämning av minne när det behövs till något annat...
Varför ha dyrt minne i en dator om det inte används?
Nya Linuxanvändare/gamla windowsanvändare brukar sätta kaffet i halsen när dom upptäcker att allt RAM är upptaget.
Det är helt normalt!
Riktiga operativsystem klarar av att handera återlämning av minne när det behövs till något annat...

The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
[quote="HenrikAn"]En liten varning också..
Det är helt normalt!
[/quote]
Se där! Man lär sig något nytt varje dag!
Det är helt normalt!

Se där! Man lär sig något nytt varje dag!

- gothenburg
- Kontakt:
[quote="HP_ÄGAREN"]Finns det nått program som kan kolla hur mycke minne som man har kvar?[/quote]
Öppna en terminal
Öppna en terminal
Kod: Markera allt
$ free
Få det lite snyggare:
$ free -m
Jag är bannad i #ubuntu-se !
En riktigt "noob" fråga. Men, när jag skriver free -m får jag upp att jag använder 447 mb av mitt RAM minne.
Men när jag kollar på "Systemövervakaren" står det att jag bara använder 185,6 mb av RAM minnet.
Hur kan detta komma sig?
Men när jag kollar på "Systemövervakaren" står det att jag bara använder 185,6 mb av RAM minnet.
Hur kan detta komma sig?

- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
därför att det du ser i Systemövervakaren är cachat minne, redan klart för användning, eller används redan.
Det du ser i free -m är det som är mappat och klart för användning.
Bland annat det som kerneln skulle kunna använda för att dumpa minne om det skulle behövas.
Det du ser i free -m är det som är mappat och klart för användning.
Bland annat det som kerneln skulle kunna använda för att dumpa minne om det skulle behövas.
En liten snabb fråga när vi endå pratar om RAM minne, behövs verkligen swappen om man har hyfsat med RAM? Jag har 640 i RAM och jag använder i princip inte swappen(7 mb används).
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
man kan ha liten swap med, jag har på min laptop 80 mb, vilket jag har haft sen dess att jag använde slackware.
En stor swap har sina fördelar, men nackdelar med,
Ju mindre swap, detso långsammare, har du mer än 1Gb RAM skulle du klara dig utan swap, men tänk på att att swap använd för att punpa info från kerneln, och den infon måste finnas nånstans.
En stor swap har sina fördelar, men nackdelar med,
Ju mindre swap, detso långsammare, har du mer än 1Gb RAM skulle du klara dig utan swap, men tänk på att att swap använd för att punpa info från kerneln, och den infon måste finnas nånstans.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
RAM-minnet tömms så fort strömmen till kretsen bryts.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev