Visa väder i Conky (regexp)

Här diskuteras programmering och utveckling
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Visa väder i Conky (regexp)

Inlägg av KiviE »

Jag försöker få Conky att visa vilket väder det är från http://rss.wunderground.com/auto/rss_fu ... /02186.xml

Tänkte mig (efter att kolla hur andra har gjort) använda curl och sen perl med regexp men då jag inte kan någon regexp alls nästan så körde jag fast.

Någon som vill ge det ett försök?

Raden där allt står ser ut så här

Kod: Markera allt

<description>Temperature: 32°F / 0°C | Humidity: 93% | Pressure: 29.62in / 1003hPa | Conditions: Light Snow | Wind Direction: SSE | Wind Speed: 16mph / 26km/h | Updated: 12:20 PM CET
och det jag vill ha är temperature i grader C, i ovan exempel alltså 0, humidity, conditions och wind speed.

Vet inte riktigt hur conky fungerar men de flesta verkar lösa det så att man anropar ett skript med vad man vill veta tex temperatur och får sen svaret på det. Jag tycker dock det verkar dumt att anropa skriptet flera gånger så funderar på om man kan skicka tillbaka till conky flera värden? typ temp|humidity|conditions|wspeed och sen i conky dela upp strängen. Någon annan kanske vet en bättre lösning?

Tacksam för en lösning eller förslag på hur man kan lösa det som.

Edit: Alternativt att man modifierar http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=869328 men är en hel del rader kod att sätta sig in i isf.

Edit 2: Hittade nu att jag kunde välja Luleå som stad på weather.com... hade missat det tidigare så behöver inte skriptet längre.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: Visa väder i Conky (regexp)

Inlägg av Barre »

Tjena.

Jag vet att du löst detta på annat sätt, men jag brukar använda weather-util när för scriptning av väder info (till conky, cacti och andra prylar)

installera weather-util:

sudo apt-get install weather-util 
Sen sufrar du in på http://weather.noaa.gov/index.html och letar upp ID för den väderstation du behöver.
Stations ID hittar men inom paranteserna (XXXX) på sidan, i ditt fall ESPA

sen är det bara att börja scripta :)

~$ weather --id=ESPA
Current conditions at Sweden (ESPA) 65-33N 022-08E 34M (ESPA)
Last updated Feb 07, 2009 - 07:50 AM EST / 2009.02.07 1250 UTC
   Temperature: 1 F (-17 C)
   Relative Humidity: 84%
   Wind: from the NNW (340 degrees) at 8 MPH (7 KT)
   Weather: snow
   Sky conditions: obscured
Ett exempel för att få temepraturen i celcius:

$ weather --id=ESPA | grep Temperature | awk '{printf substr($4,2,length($4)-1)}'
-17
Och för att få luftfuktigheten:

$ weather --id=ESPA | grep Humidity | awk '{printf substr($3,1,length($3)-1)}'
84
tegga
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Visa väder i Conky (regexp)

Inlägg av tegga »

Barre skrev:
Ett exempel för att få temepraturen i celcius:

$ weather --id=ESPA | grep Temperature | awk '{printf substr($4,2,length($4)-1)}'
-17
Och för att få luftfuktigheten:

$ weather --id=ESPA | grep Humidity | awk '{printf substr($3,1,length($3)-1)}'
84

Hej!

Testade använda weather-util och det funkade fint för både temperaturen och luftfuktigheten ^^

"Temp: ${execi 1 weather --id=ESPA | grep Temperature | awk '{printf substr($4,2,length($4)-1)}'
-17}C

Humidity: ${execi 1 weather --id=ESPA | grep Humidity | awk '{printf substr($3,1,length($3)-1)}'
84}%"

Men hur kan jag få den att säga vad det är för väder?
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"