F-spot med minnesförlust (avslutat: bytt till digiKam)[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
DanLars
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

F-spot med minnesförlust (avslutat: bytt till digiKam)[LÖST]

Inlägg av DanLars »

Vet inte om detta är of topic i detta forum men undrar om det är andra som använder F-spot och hur ni upplever funktionaliteten i detta program? Jag är lite frågande till stabiliteten och prestandan i F-spot.

Jag har en ganska stor samling av bilder (över 100 000) från flera fotografer. Bilderna är tagna från ca 1890 fram till i dag. Under flera år har jag skannat in lite bilder när jag har haft tid över och sparat dessa både i tiff och jpeg format.

Nu har jag låtit F-spot indexera en USB-hårddisk med ca 80 000 bilder. När jag öppnar f-spot finns det "luckor" på 2500 - 3000 bilder där det inte finns några miniatyrbilder. Så länge disken är ansluten uppdateras detta automatiskt men det tar ju en liten stund. Inte så lätt att söka efter bilder när man inte ser dom! Att man ser taggikonerna hjälper ju bara lite. Är detta en bugg eller bara en egenhet på min dator?

Finns det något forum som är mera specifikt för F-spot eller fotorelaterat, helst med anknytning just till ubuntu om det är fel/egenheter just på den disten?

Nu skall man inte gnälla för mycket, de kommersiella program jag började med antingen kraschade när databasen blev för stor, databasfilen blev över 2 GB vilket verkar vara gräns för vad WinXP hanterar i 32bitars version eller så var filerna för stora för att programmet skulle kunna hantera dom.
Vad är era erfarenheter av F-spot? Rekomenderar ni något alternativ? digiKam till KDE verkar kunna mera, har inte testat detta alternativ än, skall kolla lite på det. Jag är alltså ute efter ett program för att katalogisera, söka och skriva ut, bilderna, inte bara för att titta på dom.
Senast redigerad av 1 DanLars, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
axel112

Re: F-spot med minnesförlust

Inlägg av axel112 »

F-spot gillar jag inte. Jag använder gthumb. Men för att katalogisera och tagga så måste det vara något i stil med f-spot.

Jag sökte på photo management i pakethanteraren och fick fram:
digikam
flphoto
lphoto

Där finns också några som är webbaserade. Det kan man ju göra på egna datorn också.
DanLars

Inlägg av DanLars »

Jo, hittade också digiKam som följde med när jag installerad KDE. Den har dock den stora nackdelen att inte kunna starta om man inte tar bort indexerade bilder från externa hård-diskar. Annars verkar den vara väldigt lik ADOBEs Lightroom, som ju anses vara väldigt bra och enkelt.

Skall testa gThumb.

Tack för svaret!
/D.L.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Med så många foton som du har, kanske det skulle vara idé och testa en webbaserade med mysql-databas kanske. Kräver ju att man kör en webbserver, men det kan man ju göra på den lokala datorn.

Gallery
http://gallery.menalto.com/gallery/scre ... a.jpg.html

Zoph
http://www.nother.net/zoph/#screenshots
DanLars

Inlägg av DanLars »

Tackar för tippsen!
Tänkte kolla på Zoph eftersom den verkar delvis översatt till svenska.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Glöm inte att berätta hur det går. Lycka till. ;D
DanLars

Inlägg av DanLars »

Ännu inget lyckat med att få liv i Zoph, installerat från förråden men har ännu inte fått den att funka. Får läsa på ordentligt i manualerna, tror att det blir fel i någon "path". Zoph kan inte ansluta till Mysql. Men det går säkert att lösa, återkommer!
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

ok.
DanLars

Inlägg av DanLars »

F-spot verkar vara lika dant under 9.04 som under 8.10, dvs lite småbuggigt. Däremot har digiKam 0.10.0 blivit såpass mycket bättre att det täcker mina behov.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"