Capture DV-film från videokamera

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
holygr4le
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Capture DV-film från videokamera

Inlägg av holygr4le »

Hej.

Har tidigare importerat DV- film via firewire i windows moviemaker och valt WMV format med bitrate och anpassat storleken på importerade filmer till ca 700meg för 50 minuters importerad film. Detta har varit helt ok kvalitet. Bra bild och inget lagg. Har en vanlig sony handycam.

Nu testade jag KINO och bilden laggar totalt. Storleken är nu 2,5 gig för 50 minuters importerad film. Större än vad jag vill ha och bilden är så dålig att det inte går att titta på.
Har även provat installera Cinelerra men hittar inte programet någonstans efter installation. Trots att jag provat installera både via deras hemsida och terminalen. Installationen har gått bra men hittar det bara inte efteråt.

Jag sitter på en skraltig burk med bara 1.6 ghz processor och 750 meg ram med detta var inget promlem i windows movie maker tidigare.

1. Vilket program skall jag använda?
2. Hur gör jag för att få bra kvalitet på små filer? (500-1000 meg per timme captured video)
3. Skall jag använda olika program för import respektive redigering?

Vill gärna få detta att funka...
Tack på förhand!
"Det är lättare att tro på en lögn du hört 1000 gånger än en sanning du hör för första gången..."
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Capture DV-film från videokamera

Inlägg av Cadryc »

Testa att skriva cinelerra i en terminal, funkar det så kan vi skapa en startare. Dock så har cinelerra en ganska hög inlärningströskel.

Vilket format valde du att exportera till i Kino?

Du kan ta en titt på programmet kdenlive som verkar bra. Men det versionen som finns i förråden är tyvärr buggig, man kan lägga till deras förråd så får man den nyaste som ska funka bra vad http://www.kdenlive.org/user-manual/dow ... u-packages
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Capture DV-film från videokamera

Inlägg av farmfield »

Cinelerra är väl iof det som är mest 'proffsigt' men det beror troligtvis en hel del på att dom som använder det kör med egna scripts, plugga o.s.v. vilket vi dödliga sällan kan lösa (därav alla proffsredigeringsprogram som finns trots att många stora bolag kör inhouse-grejer)...

Så, för just oss dödliga (GNU/Linux-användare) är väl Kdenlive det som är mest i framkant (iaf sett till användarvänlighet), dock så får jag det inte stabilt på min maskin - vilket med stor sannolikhet beror på dom dåliga drivarna för mitt Intel X4500-grafikkort - annars verkar det finnas många som uppfattar programmet som tillräckligt stabilt - skall prova på nån annan maskin och se om det är som jag tror.

Men oavsett, just eftersom jag aldrig fått det stabilt alls har jag inte heller satt mig in i det nåt att tala om, så hur bra det är (och fungerar) med import o.s.v. har jag ingen aning om... Du får väl helt enkelt testa. På kdenlives hemsida har du adresserna till förråden du behöver för att få den senaste versionen. Om jag inte minns fel bör man dock avaktivera debian-multimedia- och medibuntu-förråden om man har dom igång, annars får man 'felaktiga' senare versioner av vissa filer, filer som kdenlive-utvecklarna har modifierat för att få programmet stabilt.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"