Hjälp att felsöka dator
Hjälp att felsöka dator
Hej!
Fick med en gammal dator från skolan häromdagen. Har kopplat in allt och knäpper på, fläktar går igång, lampor lyser och hd:n jobbar. Men skärmen förblir svart, kommer inte ens in i BIOS. Har testat att sätta i ett gammalt PCI-grafikkort (använde interna bildskärmskortet innan) som jag vet fungerar, men gjorde ingen skillnad. Har även bytt minnen, hårddisk och floppy, utan resultat.
Någon som har tips på vad man kan kolla härnäst?
Tack på förhand
Fick med en gammal dator från skolan häromdagen. Har kopplat in allt och knäpper på, fläktar går igång, lampor lyser och hd:n jobbar. Men skärmen förblir svart, kommer inte ens in i BIOS. Har testat att sätta i ett gammalt PCI-grafikkort (använde interna bildskärmskortet innan) som jag vet fungerar, men gjorde ingen skillnad. Har även bytt minnen, hårddisk och floppy, utan resultat.
Någon som har tips på vad man kan kolla härnäst?
Tack på förhand
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hjälp att felsöka dator
Kolla med en annan skärm. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Hjälp att felsöka dator
[quote="vulfgar"]Kolla med en annan skärm.
[/quote]
Hehe glömde nämna att även detta är gjort

Hehe glömde nämna att även detta är gjort

Hjälp att felsöka dator
Och du hör ett pip, inte fler eller ingen alls? Ett pip betyder att grafikkortet bör vara ok.
Hjälp att felsöka dator
Nope inga felkoder. Innebär det att mb är kasst?
Hjälp att felsöka dator
Ja, något är fel i hårdvaran. 

Hjälp att felsöka dator
Suck, jag som släpade aset 2,5 mil ^^; Har en reservprocessor, ska testa den... Funkar det inte då blir det julpynt av den...
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Hjälp att felsöka dator
Testa minnena med.
Om du kan, testa med att ta bort batteriet från BIOS, det kan hjälpa. Testa ochså med att ta bort all övrig hårdvara, diskar, cdroms etc...
Om du kan, testa med att ta bort batteriet från BIOS, det kan hjälpa. Testa ochså med att ta bort all övrig hårdvara, diskar, cdroms etc...
Hjälp att felsöka dator
Minnena vet jag fungerar (har testat flera). Okej testar att flasha, hur mycket hårdvara kan man rycka ur? Något man bör spara?
Hjälp att felsöka dator
Det är ju konstigt att varken den inbyggda grafikkortet eller PCI inte fungerar. Men man måste ju avaktivera den inbyggda innan man kan använda en "extern" dvs PCI-kort. Och det kan du ju inte göra nu eftersom du ser inte BIOSet heller. Knepigt.
Moderkort, processor och minne behövs, resten kan du koppla ur. BIOS ska man se med dessa tre.
Moderkort, processor och minne behövs, resten kan du koppla ur. BIOS ska man se med dessa tre.
Hjälp att felsöka dator
Gjorde ingen skillnad =/
Hjälp att felsöka dator
Eftersom det inte kommer några pip överhuvudtaget så tyder det på att den inte ens laddar bios, mao så skulle jag tro att det är mb som är kass. Men det är bara min gissning.
Hjälp att felsöka dator
[quote="Bobcat"]Eftersom det inte kommer några pip överhuvudtaget så tyder det på att den inte ens laddar bios, mao så skulle jag tro att det är mb som är kass. Men det är bara min gissning.[/quote]
Gissar jag också på, isf blir det väl (?) ett nytt moderkort. Kostar bara 500 kr eller nåt1
Gissar jag också på, isf blir det väl (?) ett nytt moderkort. Kostar bara 500 kr eller nåt1