Köp av bärbar dator.
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Köp av bärbar dator.
Funderar på att köpa en ACER ONE ASPIRE 3G BLÅ på onoff ( http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... D=20-20-30 ).
Fungerar Ubuntu Out off the box på denna datorn? Tänker inte skaffa TELIA Mobilt bredband då detta kostar för mycket
Fungerar Ubuntu Out off the box på denna datorn? Tänker inte skaffa TELIA Mobilt bredband då detta kostar för mycket
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Köp av bärbar dator.
Både ja och nej. Ubuntu fungerar, men man får mockla lite för att få igång WLAN. Kortläsarna fungerar inte heller helt hundra, om man har ett minneskort isatt och datorn går i vänteläge så försvinner allt på kortet. Jag följde den här guiden med min https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L , och är nöjd med Ubuntu på den, tex visuella effekter funkar fint, lika så att koppla den till TV med VGA-kabel och se på film
Sen följde jag Bossiemans guide http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html för att installera en anpassad kärna för Aspire One, då funkar det med vänteläge och minneskort. Men tror inte det är helt hundra än, får göra manuell filkontroll på minneskortet för när systemet kör sin (vilket den gör med alla monterade partitioner med jämna mellanrum) så klagar den och man får köra den manuellt.
Sen följde jag Bossiemans guide http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html för att installera en anpassad kärna för Aspire One, då funkar det med vänteläge och minneskort. Men tror inte det är helt hundra än, får göra manuell filkontroll på minneskortet för när systemet kör sin (vilket den gör med alla monterade partitioner med jämna mellanrum) så klagar den och man får köra den manuellt.
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag har en AOA 110 och det mesta fungerar bra för mig. Följ den officiella guiden så går det nog vägen.
Det enda som skiljer modellerna åt är 3g-modemet (och hd:n men det har jag satt in en själv). Det som inte fungerar för tillfället är LEDlampan på WIFIknappen som inte tänds. Annars fungerar det mesta. Däremot måste man ställa in en del grejer själv efter vad som står i guiden. Saker att greja med är:
Wifi - madwifi måste installeras enligt guiden vilket är mycket enkelt. Obs måste göras om om kärnan uppdateras.
Kortläsaren måste konfigureras. Enkelt och beskrivet i guiden.
I övrigt fungerar allt även om man kan finjustera enligt guiden (t.ex. fläkten, funktioner på musplattan osv). Kan också rekommendera Arrays optimerade kärna.
Det enda som skiljer modellerna åt är 3g-modemet (och hd:n men det har jag satt in en själv). Det som inte fungerar för tillfället är LEDlampan på WIFIknappen som inte tänds. Annars fungerar det mesta. Däremot måste man ställa in en del grejer själv efter vad som står i guiden. Saker att greja med är:
Wifi - madwifi måste installeras enligt guiden vilket är mycket enkelt. Obs måste göras om om kärnan uppdateras.
Kortläsaren måste konfigureras. Enkelt och beskrivet i guiden.
I övrigt fungerar allt även om man kan finjustera enligt guiden (t.ex. fläkten, funktioner på musplattan osv). Kan också rekommendera Arrays optimerade kärna.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
- Cadryc
ebbot, vad jag förstod på guiden så rekommenderade författaren ath5k genom linux-backports-modules-intrepid framför madwifi (och activera backports-förrådet så ska det funka även efter uppdatering av kärnan). Själv har jag ingen koll på vad som är bäst, så undrar om du har nån speciell anledning till att använda just madwifi.
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Har inte lyckats få igång trådlöst nätverk med ath5k men har väl inte försökt tillräckligt. Det kan vara så att ath_hal ställt till det för mig för allt blev bra när jag la till den till blacklist.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har en Acer Aspire One A150 och allt funkar prima efter lite lätt meck. Allt som man behöver veta står i min guide som jag länkat till i min signatur 

JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
Tack för svaren. Sitter nu med datorn i knäet nu, dock används windows xp home men det tänker jag snart slänga ut till förmån för ubuntu
( tänker dock ställa lite dumma fråger i Windows-delen av detta forum först
)
By the way. Har Acern en 32-bitars processor eller 64 bitars processor? Sitter nog enbart med 64-bitars versionen av ubuntu 8.10. Men jag har 32-bitars ubuntu 8.04 LTS så man kan ju slänga in det och sedan köra en dist uppgradering.
( tänker dock ställa lite dumma fråger i Windows-delen av detta forum först

By the way. Har Acern en 32-bitars processor eller 64 bitars processor? Sitter nog enbart med 64-bitars versionen av ubuntu 8.10. Men jag har 32-bitars ubuntu 8.04 LTS så man kan ju slänga in det och sedan köra en dist uppgradering.
- Cadryc
Intel Atom är en 32bitars enkärnig processor, i systemövervakaren så ser det ut som två kärnor men det beror på Intels hyperthreading.
Du kommer ju få göra ett LiveUSB, bara att ladda ner 32bitars-ison och använda med System → Administration → Create USB startup disk i nån av dina andra Intrepidburkar
Du kommer ju få göra ett LiveUSB, bara att ladda ner 32bitars-ison och använda med System → Administration → Create USB startup disk i nån av dina andra Intrepidburkar

-
Cadryc skrev:Intel Atom är en 32bitars enkärnig processor, i systemövervakaren så ser det ut som två kärnor men det beror på Intels hyperthreading.
Har en extern DVD-brännare till datorn

- Cadryc
Tänk på miljön, spara på skivor och använd USBminne iställetChristian Holmberg skrev:Cadryc skrev:Intel Atom är en 32bitars enkärnig processor, i systemövervakaren så ser det ut som två kärnor men det beror på Intels hyperthreading.
Har en extern DVD-brännare till datorn

-
The planet was this way when I found it!Cadryc skrev:Tänk på miljön, spara på skivor och använd USBminne istället

Har inget USBminne som är tillräckligt stort.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Fast många äldre maskiner bootar ju inte från USB...Cadryc skrev:Tänk på miljön, spara på skivor och använd USBminne istället

Den var troligtvis i värre skick än nu på många sätt, men det är ändå ett rätt osympatiskt citat.Christian Holmberg skrev:The planet was this way when I found it!

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
CD-RW-skivor tycker jag är bra!Christian Holmberg skrev:The planet was this way when I found it!Cadryc skrev:Tänk på miljön, spara på skivor och använd USBminne istället
Har inget USBminne som är tillräckligt stort.

Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html