Xfi drivrutinsproblem.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
inifus
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Xfi drivrutinsproblem.

Inlägg av inifus »

Hej! jag kan ej installera de drivrutiner som creative har på sin hemsida för nerladdning, ni har säkerligen hört deta från en massa adra jag har dock inte sett samma problem på deras trådar.

jag har laddat ner XFiDrv_Linux_Public_US_1.00 drivrutinen i källkod.
när jag kör "sudo make" får jag en väldans massa warnings
exempel
WARNING: "snd_pcm_period_elapsed" [/home/peter/Skrivbord/XFiDrv_Linux_Public_US_1.00/ctxfi.ko] undefined!

jag hade gett er alla warnings jag fick men copy/paste verkar inte funka i terminalen

när jag kör "sudo make install" får jag
make: *** [install] Segmenteringsfel

jag kör ubuntu 64 bits variant, jag updaterade så sent som för 5 minuter sen till den senaste kärnan och alla andra updateringar som släppts.

jag e lite noob på källkods drivisar så jag behöver en nerdummad förklaring om nån har en vettig lösning på detta :)
inifus

Re: Xfi drivrutinsproblem.

Inlägg av inifus »

som tillägg kan jag säga att jag nu måste köra från windows partitionen för nåt paja uppstarten på ubuntu, troligtvis tricket med drivrutinsförsöket. den försöker launcha nån drivrutin manuellt i uppstarten. där säger den fail och slutar ladda.

har redan installerat om linuxet 2 gånger för samma sak och jag är säker på att det är förknippat med mitt försök att installera xfi.
inifus

Inlägg av inifus »

ingen som kan hjälpa mig med detta? det problem jag har är det enda som står i vägen för att dumpa windows helt, vilket jag jättemycket ser fram emot.
inifus

Inlägg av inifus »

Alright, ingen som kan hjälpa med just detta problemet, så jag gör så att jag laddar ner en annan ubuntu utgåva, kan ni rekommendera en variant som ni vet funkar ihop med mitt ljudkort. det är ett X-fi Xtremegamer fatal1ty pro.
samt en länk till drivrutinen om den inte finns på creatives hemsida? :)
forsb
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av forsb »

hmm, kan inte säga så mkt vad som kan vara felet, men det fungerar klockrent för mig, provat på andra distar funkar där också, men ubuntu 8.10 x64 verkar ha det bästa ljudet av dom alla, dock har jag ett xtrememusic
det är creatives egna drivare jag kör med, lätt att installera också

bara var su
make, efter det make install, sen ska det fungera...

hoppas det löser sig

edit: ser att du sitter på 8.04, jag har aldrig suttit med mitt xfi på den versionen, kan vara det som spökar om det inte är rätt kernel
inifus

Inlägg av inifus »

jag är ärligt inte säker på vilken dist jag har ;) skrev ubuntu 8 på skivan när jag brände ut den ;)
ska ladda ner 8.10 då och testa i veckan. målet va att kunna köra WoW oc diverse rts på den, när det väl funkar, så dumpar jag windows.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"