Jaga folk till vissa sysslor. Förslag på sysslor

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Jaga folk till vissa sysslor. Förslag på sysslor

Inlägg av Broder Tuck »

Ett uppdrag för blivande huvudjägare?

Ett bidrag till lämpliga sysslor som skulle tjäna på att få några intresserade som ägnar lite extra och dedikerad tid till just detta.

Kan det vara något för huvudjägarna att försöka få fram folk till?

Vi har en hel del obesvarade inlägg här på forumet. Fler än jag tittar in ibland (jag, inte så ofta, medgives) i denna mängd. Möjligen att man
skall ta sig en funderare på, om det inte skulle behövas några som tar till sig att försöka bena igenom detta. Då och då. Frågan har varit uppe
tidigare, det vet jag. Men det skulle förmodligen inte skada om vi kunde få till ett gäng som gärna och frivilligt, hjälps åt att söka igenom listan.
Med någon form av systematisering i genomsöket.

Somligt kan kanske besvaras, annat behöver kanske en *bump* för att lyftas upp och några behöver . . . . inte vet jag. :o

Min tekniska kunskap är bristfällig, så där gör jag ingen nytta. Men bumpa, det kan jag. ;)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Jaga folk till vissa sysslor. Förslag på sysslor

Inlägg av Osprey »

Den typen av felsökning på obesvarade frågor tror jag är svår, eftersom det ibland kräver att man kan reproducera felet, gärna på plats. De flesta fel här besvaras nog utifrån vad som är möjligt och jag liksom många andra här lägger säkert ner en del tid på att testa på våra egna burkar. Dessutom lägger jag och många andra ned mycket tid på att söka på nätet efter lösningar.

Men när inget av detta hjälper så är det sk*tsvårt att lyckas reproducera felet och finna en lösning, risken är att det tar låt säga 40 timmar för att lösa en enda användares problem och så mycket tid är inte realistitiskt, inte på ideell basis och knappast ens annars heller om felet inte är ytterst viktigt att få tillrättat ur någon aspekt. Sjäv tycker jag att supporten här uppfyller alla de krav man kan ställa på en fri support som är ideellt driven av entusiaster.

Det som jag tycker saknas mest är en sammanhållen marknadsmässig planering. Det förekommer lokala träffar och CryingFreeman har gjort ett mycket lovvärt initiativ nu med att försöka samla och samordna det hela. Det jag tycker att vi skulle kunna lägga till detta är en "marknadsgrupp" som håller koll på t.ex vad Microsoft har för sig och utifrån bland annat detta tänker igenom hur vi kan göra för att vinna markndsandelar. I detta kan också ingå aktiviteter som t.ex kontakt med butiker och affärskedjor för att belysa vilket intresse som finns för fri och öppen källkod. Även aktiviteter som föreläsningar ute på företag skulle med fördel kunna ingå i den här gruppens ansvar...

O0
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag skulle vilja ha (enbart till drift och utveckling av själva webbplatsen):

Projektledare som håller koll på önskemål från allmänheten och koordinerar arbetet mellan administratörer, redaktörer/skribenter och designers samt ser till att satta deadlines följs.

Webbdesigner som svarar för ett inbjudande intryck rent estetiskt hos vår webbplats, bör kunna koda CSS enligt gällande standarder (men också klara ful-hack för åtminstone IE7) för att underlätta för så många som möjligt att se webbplatsen korrekt.

Webbredaktör som svarar för att nödvändig information finns tillgänglig, bör vara språkkunnig för att kunna leda översättningen av officiella dokument och meddelanden från ubuntu.com från engelska till svenska (och därmed avlasta Daniel Nylander lite).

Skribenter (gärna 5-10 stycken beroende på visat intresse) som svarar för att producera innehåll baserat på text, bild och ljud efter önskemål från allmänheten. Dessa jobbar alltså aktivt med främst redaktören för att hålla webbplatsens innehåll uppdaterat och översatt.

Sen har vi ju givetvis områden som administration, moderering, fadder-support och annat som ni själva vet om och hur mycket förstärkning som behövs.

Btw, vad ska vi med ett "Bollplank" till, sådana här diskussioner går väl alldeles utmärkt att hålla ute i det fria? :P
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Osprey skrev:Den typen av felsökning på obesvarade frågor tror jag är svår, eftersom det ibland kräver att man kan reproducera felet, gärna på plats. De flesta fel här besvaras nog utifrån vad som är möjligt och jag liksom många andra här lägger säkert ner en del tid på att testa på våra egna burkar. Dessutom lägger jag och många andra ned mycket tid på att söka på nätet efter lösningar.

Men när inget av detta hjälper så är det sk*tsvårt att lyckas reproducera felet och finna en lösning, risken är att det tar låt säga 40 timmar för att lösa en enda användares problem och så mycket tid är inte realistitiskt, inte på ideell basis och knappast ens annars heller om felet inte är ytterst viktigt att få tillrättat ur någon aspekt. Sjäv tycker jag att supporten här uppfyller alla de krav man kan ställa på en fri support som är ideellt driven av entusiaster.
Jag tror du har en poäng i vad du säger. Ändå tycker jag att alla som ställer en fråga ska få någon form av svar. I alla fall ett erkännande av att vi har tittat på frågeställningen, testat på egen maskin, googlat eller vad vi nu gjort. Ett svar måste inte vara en lösning. Det här handlar om medmänsklighet.

Vissa problem har kanske också en workaround. Du kan inte få programmet A att fungera, men programmet B gör ungefär samma sak och det funkar. Fine! En workaround är inte en lösning, men ändå ett tecken på att vi bryr oss.

Just det är viktigt. Att vi bryr oss och att det syns att vi gör det.

Många frågor innehåller också ofullständiga uppgifter. Kanske saknas felmeddelande? Kanske saknas uppgift om vilken hårdvara det är som strular. Då bör man givetvis svara med en motfråga och kanske med en instruktion om hur man kan få fram felmeddelanden eller uppgifter i loggar.

Vi kommer nog aldrig att kunna lösa alla problem -- inte ens om vi blev heltidsanställda med obegränsad rese- och hårdvarubudget hela bunten, men alla supportfrågor bör vi kunna besvara på något sätt.

Upnorth:

Där har vi jobb för huvudjägarna! Utmärkt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

De lokala aktiviteterna tror jag vi behöver elda under lite ytterligare. Funderar på om vi inte
skulle ha lokala kontaktpersoner. Helst en per kommun, men låt oss börja lite försiktigt
i kanske de tio största kommunerna. Först och främst skulle dessa hålla i de lokala samman-
komsterna (eller om dessa bedrivs i nå't mer generellt sammanhang, representera Ubuntu där).
Andra tänkbara uppgifter kan vara exempelvis...
  • Att snacka om Linux och Ubuntu på skolor och andra ställen -- eller fixa nå'n annan som kan och vill
  • Att skicka in pressreleaser till lokala media (utöver dem som skickas från centralt håll)
  • Att organisera lokala marknadsföringsaktiviteter
Ja, det är förstås fler saker som kan göras lokalt, men exakt vad beror på person och lokala förutsättningar. Här behöver vi en lista på

Kommun; Riktigt namn; Telefonnummer ; e-postadress

Vilken kommun blir först?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag vistas mycket i kommunerna Göteborg, Mölndal och Falkenberg och skulle kunna tänka mig att hjälpa till med Gbg/Mdl och norra Halland.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban, ska det vara "huvudjägarna" som hittar folk lokalt som för att arrangera träffar, känns lite långsökt tycker jag. Vore det inte lättare att bara vifta med fosskalendern.se på synliga ställen, är ju lite svårt för huvudjägarna (kan vi inte kalla de för rekryterare eller nåt istället?) att veta var folk bor?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Urban, ska det vara "huvudjägarna" som hittar folk lokalt som för att arrangera träffar, känns lite långsökt tycker jag. Vore det inte lättare att bara vifta med fosskalendern.se på synliga ställen, är ju lite svårt för huvudjägarna (kan vi inte kalla de för rekryterare eller nåt istället?) att veta var folk bor?
Vi ska gärna vifta med foss-kalendern, men Tröstlösahults Allehanda kommer inte
att kontakta fosskalendern för en intervju. Däremot får folk gärna anmäla sig själva,
annars tror jag vi har ort i vår databas - annars borde vi ha det. Jag har förhoppningen
att det där kan expanderas både geografiskt och innehållsmässigt, så att det blir
till aktiva grupper överallt - men någonstans ska man börja.

'Rekryterare' låter rätt OK i min mun. Tycker bara 'valberedning' låter så reaktivt,
jag menar, -vi gör så lite som möjligt men om nå'n bärs ut med fötterna före, så
får vi väl jaga upp en ny...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Osprey skrev:Jag vistas mycket i kommunerna Göteborg, Mölndal och Falkenberg och skulle kunna tänka mig att hjälpa till med Gbg/Mdl och norra Halland.
Utmärkt! :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Har lämnat ett första utkast av annonssidan till Hund för design nu, det är typ en kopia av listan ovan fast HTML-kodad.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag tror inte man ska vara för målinriktad i sitt sökande. Hittar vi en clown, trombonist,
offsettryckare eller jurist, kan vi förmodligen göra nå't skoj med dem, trots att vi inte
vet till vad och hur just nu.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:Jag tror inte man ska vara för målinriktad i sitt sökande. Hittar vi en clown, trombonist,
offsettryckare eller jurist, kan vi förmodligen göra nå't skoj med dem, trots att vi inte
Va? Vi annonserar så klart efter det vi faktiskt behöver, sedan får faktiskt folk ta tummen ur röven och erbjuda hjälp på områden vi kanske inte kommer att tänka på själva om de så känner för det.

Tänk enkelt, annars blir som bekant ingenting gjort.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:Jag tror inte man ska vara för målinriktad i sitt sökande. Hittar vi en clown, trombonist,
Va? Vi annonserar så klart efter det vi faktiskt behöver, sedan får faktiskt folk ta tummen ur röven och erbjuda hjälp på områden vi kanske inte kommer att tänka på själva om de så känner för det.
Visst, självklart, men om vi frågar nå'n om att vara webbdesigner och h*n säger nej,
kan man ju fråga om personen kan tänka sig att hjälpa till med något annat. Men visst, de
akuta behoven ska vi försöka fylla först. När det är klart vill jag att rekryterarna/huvud-
jägarna tänker lite kreativt och framåtsyftande.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

När det är klart vill jag att rekryterarna/huvud-jägarna tänker lite kreativt och framåtsyftande.
Ehh, det är väl klart, eller är det att betrakta som en order?

Alltså, den här prylen kommer att sköta sig själv i princip, bara vi får in lite folk (btw, nomineringar är den idiotiska metod som gjort att bara veteraner nominerat och valt varandra hur länge som helst nu. Vi kan gott nominera ihop en tillfällig rekryteringsgrupp, men sedan ska alla få lika stora chanser till uppdrag genom vanliga ansökningar).

Varför tar inte du upp tråden med våra nordiska och skandinaviska Ubuntuvänner och styr upp planeten eller nåt, du gillar ju att blogga? Annars skulle jag gärna se att du skrev om mer internationella händelser i din blogg också.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"