Fördröjning i start av vissa program.

Problem med att spela musik, film osv.
akooha
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Fördröjning i start av vissa program.

Inlägg av akooha »

Hej,

När jag startar t.ex. amarok eller mplayer är det alltid en fördröjning på 5 sekunder(amarok) eller 20 sekunder(mplayer) innan programmet startar. Jag har ingen aning om vad detta kan bero på och kan därför inte komma på någon relevant information att dela med mig av.

Dessutom har firefox börjat bli väldigt sölig på sidor som innehåller mycket javascript - t.ex. http://www.slashdot.org/. Vad kan detta bero på?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Fördröjning i start av vissa program.

Inlägg av Sid »

starta programmet i en terminal och posta felmeddelandet här
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Ja, och du kan även starta programmet och klistra in resultatet av

Kod: Markera allt

tail -n30 .xsession-errors
en fördröjning på 5 sekunder(amarok) eller 20 sekunder(mplayer)
5 sek är väl inte så blodigt, men 20 sek låter lite udda kanske, ja.
Dessutom har firefox börjat bli väldigt sölig på sidor som innehåller mycket javascript
Firefox har en förmåga att sega ner iom att databasen (historik, cache m.m.) växer också. Du kan ju testa att tömma "privata data" (Tools>clear private data) om det var längesedan du gjorde det.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Jag har också märkt det på senare tid. Inget händer alls först, inte ens en såndär snurrgrej på cursorn. Sen plötsligt startar programmet.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
akooha

Inlägg av akooha »

Om en fördröjning på 5 sekunder innan programmet börjar startas inte är någonting ovanligt, så måste väl Ubuntu vara den segaste disten som finns?

Någonting udda hände när jag startade programmen via terminalen. De startas omedelbart. Vad kan felet vara då? Mplayer brukar jag starta genom att klicka på en videofil i Nautilus och amarok via en genväg på panelen.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Om en fördröjning på 5 sekunder innan programmet börjar startas inte är någonting ovanligt, så måste väl Ubuntu vara den segaste disten som finns?

/usr/bin/time -f "\nStartup time: %U Seconds" totem
Startup time: 2.11 Seconds
Totem startar på två sekunder, så med en seg dator verkar det ju inte helt omöjligt att fem sekunder skulle kunna vara riktigt för vissa applikationer. Men, jag håller med dig, det är troligen något som är fel, och jag skulle gissa på att det kanske är strul med /etc/hosts, så du får gärna klistra in den här. Klistra även in vad som finns i /etc/hostname.
Du glömde också att klistra in det jag bad dig om från $HOME/.xsession-errors.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

I Xfce4, om man har ikoner i Places > Recent Documents så tar det längre tid att öppna dokument, speciellt om man öppnar många samtidigt. Kanske det är nåt liknande i Gnome?

totem i_wouldnt_steal-ad_off_of_the_pirate_bay.divx går ganska fort

totem *.divx kan ta lång tid att starta

Bara en tanke.
akooha

Inlägg av akooha »

Saken är att det är en fördröjning _innan_ programmet startar. Det är inte själva tiden det tar att starta programmet, för den är mikroskopisk med min C2D.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jo, det är uppfattat. Men, du har fortfarande inte gett oss något att gå på. Bifoga gärna det jag bad om i mitt tidigare inlägg, så ska vi se om vi kan hjälpa dig.
akooha

Inlägg av akooha »

Här är från .xsession-errors:

/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
Setting IM through im-switch for locale=en_US.
Start IM through /etc/X11/xinit/xinput.d/all_ALL linked to /etc/X11/xinit/xinput.d/default.
Window manager warning: Failed to read saved session file /home/mattias/.config/metacity/sessions/104cf09a072e449a38123192445914055400000059090001.ms: Failed to open file '/home/mattias/.config/metacity/sessions/104cf09a072e449a38123192445914055400000059090001.ms': No such file or directory
seahorse nautilus module initialized
Initializing nautilus-share extension

(gnome-panel:6006): GConf-WARNING **: Directory `/apps/panel/toplevels/bottom_panel_screen1/screen' was not being monitored by GConfClient 0x8207d58

(gnome-panel:6006): GConf-WARNING **: Directory `/apps/panel/toplevels/top_panel_screen1/screen' was not being monitored by GConfClient 0x8207d58

** (nautilus:6007): WARNING **: Unable to add monitor: Not supported
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.

x-session-manager[5909]: WARNING: Application 'libcanberra-login-sound.desktop' failed to register before timeout
Failure: Module initalization failed

** (nm-applet:6064): WARNING **: No connections defined

Tracker version 0.6.6 Copyright (c) 2005-2007 by Jamie McCracken (jamiemcc@gnome.org)

This program is free software and comes without any warranty.
It is licensed under version 2 or later of the General Public License which can be viewed at http://www.gnu.org/licenses/gpl.txt

Initialising tracker...
starting HAL detection for ac adaptors...none found
evolution-alarm-notify-Message: Setting timeout for 53129 1231977600 1231924471
evolution-alarm-notify-Message:  Thu Jan 15 01:00:00 2009

evolution-alarm-notify-Message:  Wed Jan 14 10:14:31 2009

Throttle level is 0
DCOPClient::attachInternal. Attach failed Could not open network socket
kbuildsycoca running...
QLayout "unnamed" added to QVBox "unnamed", which already has a layout
QLayout: Adding KToolBar/mainToolBar (child of QVBox/unnamed) to layout for PlaylistWindow/PlaylistWindow
QObject::connect: Incompatible sender/receiver arguments
	StarManager::ratingsColorsChanged() --> ContextBrowser::ratingOrScoreOrLabelsChanged(const QString&)
Amarok: [Loader] Starting amarokapp..
Amarok: [Loader] Don't run gdb, valgrind, etc. against this binary! Use amarokapp.
TagLib: MPEG::Header::parse() -- Invalid sample rate.
TagLib: ID3v2.4 no longer supports the frame type TSIZ.  It will be discarded from the tag.
TagLib: ID3v2.4 no longer supports the frame type TSIZ.  It will be discarded from the tag.
QObject::disconnect: Unexpected null parameter
QObject::connect: Cannot connect (null)::activePartChanged( KParts::Part * ) to KHTMLPart::slotActiveFrameChanged( KParts::Part * )
dpy: 0x99d9b18
evt/error/major/minor: 117/173/1/0
rect: 160, 128 (960x768)
hosts och hostname är det ingen viktig information i. Inget som ser galet ut där.

edit: Nu har flash-applikationer blivit riktigt sega också. Ljudet har en fördröjning på ca. en halv sekund och webbläsaren slutar svara under tiden den laddar nya flash-apps(t.ex. reklambanners).
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"