Installera program
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Installera program
Jag har kommit in på den här frågan i mina hittills två andra trådar, men jag tänkte att det var bättre att starta en egen tråd om detta ämne. Hur gör man för att installera program som man hittar ute på nätet, och hur hittar man dom sen i datorn och hur kör man igång dom?
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 13 gånger.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installera program
Nu finns det en wiki man kan titta på. Men jag skulle vilja fördjupa i lite i vad för sorts program du hittar på nätet som inte finns programvaruförråden?
Det är lite grann att gå över ån för att hämta vatten. Sen finns det en del deb-filer som kan hitta utanför förråden..
Det är lite grann att gå över ån för att hämta vatten. Sen finns det en del deb-filer som kan hitta utanför förråden..
- Svento
Sunbird. Jag har installerat den enkla vägen först, men jag kan inte hitta det.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kod: Markera allt
sudo aptitude install sunbird
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
En av grejerna med GNU/Linux är just att slippa (och/eller undvika) just den typen av installationer eftersom det per automatik blir osäkra källor. En installation ur Ubuntus (eller t.o.m. ett utvecklarförråd) minskar ju riskerna makalöst... Och tänk att 95% av allt du kan tänka dig finns i förråden redan nu, ta en titt i 'Lägg till ta bort program' i menyn...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Japp. Det är också så att man skitar ner systemet, och därmed förstör hela tanken med en pakethanterare som ständigt håller koll. Om du installerar saker t.ex. från source eller en "installer" bör du ha *full* koll på vad som händer, för när det finns grejer på datorn som pakethanteraren inte känner igen så kan helvetet braka lös.
Källor du kan kolla innan bu börjar "klippa och klistra in" hejvilt från trådar på t.ex. ubuntuforums för att installera från "source" är bl.a. getdeb.com och kanske göra en sökning på PPA (personal packaging archive) i samband med programnamnet.
Jag har själv börjat paketera program, så att jag kan dra mitt lilla strå till stacken (inte officiellt givetvis), och du behöver inte vara en programutvecklare för att göra det, men det krävs iof en hel del erfarenhet och tålamod. Ju fler som paketerar, desto bättre. Finns efterfrågan, och jag har kunskapen, så brukar jag försöka knåpa ihop ett paket så folk ska slippa jävlas med källkod (om dom nu prompt måsta ha den nya versionen innan nästa ubuntu släpps).
Källor du kan kolla innan bu börjar "klippa och klistra in" hejvilt från trådar på t.ex. ubuntuforums för att installera från "source" är bl.a. getdeb.com och kanske göra en sökning på PPA (personal packaging archive) i samband med programnamnet.
Jag har själv börjat paketera program, så att jag kan dra mitt lilla strå till stacken (inte officiellt givetvis), och du behöver inte vara en programutvecklare för att göra det, men det krävs iof en hel del erfarenhet och tålamod. Ju fler som paketerar, desto bättre. Finns efterfrågan, och jag har kunskapen, så brukar jag försöka knåpa ihop ett paket så folk ska slippa jävlas med källkod (om dom nu prompt måsta ha den nya versionen innan nästa ubuntu släpps).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Jag installerar hellre från source än från någon random .deb från nätet, den kan ju innehålla precis vad som helst...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Helt rätt, ur säkerhetssynpunkt. Men då krävs det också att du vet vad du håller på med. Men det lilla jag läst här på forumet säger mig att du verkar veta vad du sysslar med iafJag installerar hellre från source än från någon random .deb från nätet, den kan ju innehålla precis vad som helst...

Man ska dessutom inte installera en .deb fil i tron om att det är säkrare på något sätt. Dessutom är inte tanken, ens i ubuntu att man *ska* installera främmande paket i onödan, och speciellt inte, som du säger "random deb's" från "nätet".
Man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft.
- Ulsak
ja, det gör jag med. Det kanske var dumt av mig att föreslå det utan informera om risken. Men .deb-filer är lätta installera.dmz skrev:Jag installerar hellre från source än från någon random .deb från nätet, den kan ju innehålla precis vad som helst...
Då du förr eller senare ändå kommer att vara tvungen att kompilera någonting från källkod kan det ju om inte annat vara bra att veta hur man gör.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- micke_nordin
- Kontakt:
För att svara på din fråga, om ett program inte dyker upp i menyn kan du alltid starta det via terminalen. I det här fallet behöver du bara skriva sunbird i terminalen och trycka enter. Om du gör det stängs programmet ned om du stänger terminalfönstret, du kan därför också testa att trycka alt+f2 och skriva sunbird där.
I mitt fall gömmer sig sunbird av någon anledning i menyn under "Program" → "Kontor" → "Webbläsaren firefox"
Detta är nog en bugg i översättningen som borde rapporteras till översättarteamet.
/Micke
I mitt fall gömmer sig sunbird av någon anledning i menyn under "Program" → "Kontor" → "Webbläsaren firefox"

Detta är nog en bugg i översättningen som borde rapporteras till översättarteamet.
/Micke

-
När vi ändå är på ämnet källkod och paket, så kans jag väl ändå nämna ett par saker som kan underlätta för den som vill utöka sina kunskaper.
Checkinstall är en bra kompromiss mellan "riktiga" paket och källkod, där du gör den vanliga processen "./configure", "make" och avslutar med "checkinstall", då filerna "spåras" och paketeras, vilket resulterar i ett paket som kanske inte är av riktig hög standard, men som ändå ger pakethanteraren en chans att dels få veta vad som är installerat, samt att du kan även avinstallera paketet via pakethanteraren. Det ger pakethanteraren en högre chans att klara av konflikter mellan "riktiga" paket och saker du installerat från källkod.
Sen kan du ju också spara paketet om du skulle installera om! Paket byggda på detta sättet löser dock inte beroenden åt dig, som ett "riktigt" paket gör.
Själv använder jag gärna pbuilder, som bygger paket av källkod som är modifierad för att göra ett paket, i en chroot. pbuilder isolerar systemet från kompilations/installationsprocessen samt löser och installerar bygg-beroenden helt själv i chrooten, och städar upp helt och hållet efter en lyckad/misslyckad "build". En fördel med pbuilder är också att du kan snabbt hämta ett källkodspaket från t.ex. debian "sid" eller nästa version av ubuntu med verktyget "dget", och i många fall bara "bygga om" det för t.ex. intrepid.
Det får räcka så tror jag
Den som vill veta mera kan nog söka vidare på det själv!
Checkinstall är en bra kompromiss mellan "riktiga" paket och källkod, där du gör den vanliga processen "./configure", "make" och avslutar med "checkinstall", då filerna "spåras" och paketeras, vilket resulterar i ett paket som kanske inte är av riktig hög standard, men som ändå ger pakethanteraren en chans att dels få veta vad som är installerat, samt att du kan även avinstallera paketet via pakethanteraren. Det ger pakethanteraren en högre chans att klara av konflikter mellan "riktiga" paket och saker du installerat från källkod.
Sen kan du ju också spara paketet om du skulle installera om! Paket byggda på detta sättet löser dock inte beroenden åt dig, som ett "riktigt" paket gör.
Själv använder jag gärna pbuilder, som bygger paket av källkod som är modifierad för att göra ett paket, i en chroot. pbuilder isolerar systemet från kompilations/installationsprocessen samt löser och installerar bygg-beroenden helt själv i chrooten, och städar upp helt och hållet efter en lyckad/misslyckad "build". En fördel med pbuilder är också att du kan snabbt hämta ett källkodspaket från t.ex. debian "sid" eller nästa version av ubuntu med verktyget "dget", och i många fall bara "bygga om" det för t.ex. intrepid.
Det får räcka så tror jag

- micke_nordin
- Kontakt:
ang. felplaceringen av sunbird i menyn har jag PM:at Daniel Nylander som meddelar att det är felanmält redan och felet beror på att den som är paketansvarig gjort ett fel.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/210534
/Micke
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/210534
/Micke

- Svento
Jag har just ominstallerat operativsystemet och nu är det vissa saker som inte fungerar när jag försöker återställa allt i det skick det hade förut. Framför allt det där med att packa upp filer. Förra installationen hade jag tagit hem Mac4Lin och packat upp dom utan problem. Jag sparde det i min hemmamapp och valde Packa upp här och så gjorde den det. Nu undrar jag om det kan ha varit nåt program jag hade då men inte nu, för det fungerar inte med Arkivhanteraren.
Kollade lite på Mac4Lin, väldigt tjusiga wallpapers!
En närgången fråga, varför krångla med Mac4Lin?
Visst finns det fina teman i Ubuntu, varför inte använda något av dom och göra det lite enkelt för dej istället!
En närgången fråga, varför krångla med Mac4Lin?
Visst finns det fina teman i Ubuntu, varför inte använda något av dom och göra det lite enkelt för dej istället!
- Svento
Det är en väldigt specifik grej jag är ute efter med Mac4Lin: Trafikljusknapparna i titelraden. Jag har nu rätt som det är fått uppackningen att fungera men nåt är inte sig likt. Jag kan inte få fram dom knapparna och jag vet inte om det är Emerald eller upplagan av Mac4Lin som skiljer sig. Förra gången satt jag och plockade dom manuellt, en efter en, och då la jag in tre av varje: Ofokuserad, fokuserad respektive nertryckt. Det går inte nu, för även om alla finns med där i Mac4Lin så kan jag bara ta in en av varje i Emerald.
Ny blir jag väldigt nyfiken, vad använder du dom till?Svento skrev:Det är en väldigt specifik grej jag är ute efter med Mac4Lin: Trafikljusknapparna i titelraden.
- Svento
Alltså, i st f Streck, Fyrkant, Kryss är det tre kulor med lagom tredimensionellt utseende: grön, gul och röd med samma funktioner. Nu har jag fått in tre kulor men dom är gråa alla tre. Bättre än det vanliga, men jag vill ha dom i färg...
- Ulsak
har du installerad emerald ?
- Svento
Ja. Det var genom Emerald jag fixade förra gången. Öppnade det programmet och letade knappar därifrån.