acer aspire one module Joydev

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
gump
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

acer aspire one module Joydev

Inlägg av gump »

hej jag har en acer Aspire One linpus 8Gb SSD

som jag...

har installerat Xubuntu 8.10 på

hittade fina guider för min nya dator, efter installationen så la jag in den otimerade kärnan. saken hör till den att den var så optimerad att dom tagit bort joydev modulen ur kärnan. hur gör jag nu ?

båda kärnorna "orginal" och custom kärnan finns kvar i datorn
kör jag orginal så tappar jag annan hårdvara som wlan m.m eftersom jag inte helt installerat efter den kärnan. men då funkar min joypad.

joydev verkar funka till logitech rumblepad 2 ska ha den till enklare emulator spel.

hur göra ? kan man få tag i modulen löst och köra typ
modprobe joydev

har sett den som source annars. men har jag då plats att lägga in programmen för att kompilera joydev själv.

iofs har jag en slackware maskin som jag kan kompilera med de kanske funkar eller ? för båda maskinerna är väl X86.(acer = intel atom) (slackware datan = intel P4)

jag kan inte kompilera om den redan optimerade kärnan va ? för det behövs väl sourcen ?

de här är första gången jag kör xubuntu och gillar de skarpt
slackware har jag kört lite från och till så kan inte så mycket om linux mer än lite grunder som att editera script m.m. så de lättaste alternativet önskas. eller om apt-get kan erbjuda något. för då är de bara bra att jag lär mig något.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: acer aspire one module Joydev

Inlägg av Urban Anjar »

modprobe joydev

Skulle jag prova först i alla fall.

Du borde nog kunna kompilera modulen eller en hel kärna på en annan maskin med samma arkitektur, men då tror jag du måste ha samma version av alla libbar och så, annars är jag rädd det blir knas.

Skulle tro att du kan knö in källkod och hela verktygslådan i acern också även om det lär bli rätt tvärfullt, men du kan ju avinstallera det se'n.

Nå'n som vet bättre?
gump

Inlägg av gump »

hej! och tack för ditt svar. har testat en hel del saker nu. körde sudo make menuconfig sen trycka i att göra modul av joydev. har kommit så långt att när jag skriver sudo make modules kommer följande fram

ingen regel för att skapa målet "missing syscalls". stannar
make *** [prepare0] fel2

har även kopierat joydev.ko som legat i /lib/modules/linux-header-2.6.27... till headers-2.26.28-rc8-custom-... som jag kör nu. de fukar inte då får jag om jag skriver
modprobe joydev
FATAL: Error inserting joydev (lib/modules/2.6.28-rc8-custom-aa1/kernel/drivers/input/joydev.ko): Invalid module format
gump

Inlägg av gump »

hej tänkte besvara mig själv lite. jag håller fortfarande på med detta. men börjar närma mig lösningen. mina problem har från första början varit att jag inte har haft hela sourcen hemma. utan tankat hem custom kärnor hit och dit bara och försökt compilera dessa utan att ha tagit hem komplett source från http://www.kernel.org/ jag har kommit i kontakt med "kuki" teamet. "kuki" är en custom dist baserad på ubuntu. och dom har hyggligt nog hjälpt mig vidare. de jag ska försöka göra nu är att skapa min egen kärna utifrån deras kernel config. genom att köra make menuconfig, sen ladda deras .config
lägga till joydev och sen compilera.

jag byggde 2 kärnor inatt. den första fick jag kernelpanic på så blev en tvärnit(valde nog fel .config fil). nästa kärna har om jag gjort rätt joydev inbyggd den bootar upp och funkar kalasbra. dock var de så sent att fumla fram min joypad så har inte testat den än.

ballaste med kukis senast kernel är att den bootar en AA0:a på 8 sekunder i deras senaste dist ! =) och hårdvarumässigt funkar den disten riktgt bra. förutom att dom optimerar så hårt att man tappar drivrutiner som annars är en standard i många distar (exempelvis joydev)
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

gump skrev:hej tänkte besvara mig själv lite. jag håller fortfarande på med detta. men börjar närma mig lösningen. mina problem har från första början varit att jag inte har haft hela sourcen hemma. utan tankat hem custom kärnor hit och dit bara och försökt compilera dessa utan att ha tagit hem komplett source från http://www.kernel.org/ jag har kommit i kontakt med "kuki" teamet. "kuki" är en custom dist baserad på ubuntu. och dom har hyggligt nog hjälpt mig vidare. de jag ska försöka göra nu är att skapa min egen kärna utifrån deras kernel config. genom att köra make menuconfig, sen ladda deras .config
lägga till joydev och sen compilera.

jag byggde 2 kärnor inatt. den första fick jag kernelpanic på så blev en tvärnit(valde nog fel .config fil). nästa kärna har om jag gjort rätt joydev inbyggd den bootar upp och funkar kalasbra. dock var de så sent att fumla fram min joypad så har inte testat den än.

ballaste med kukis senast kernel är att den bootar en AA0:a på 8 sekunder i deras senaste dist ! =) och hårdvarumässigt funkar den disten riktgt bra. förutom att dom optimerar så hårt att man tappar drivrutiner som annars är en standard i många distar (exempelvis joydev)
Utanför ämnet: Vilket roligt namn på disten ;D "kuki"
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Utanför ämnet: hehe, min sambo lät lite skeptisk när jag installerade den kärnan på hennes nyinköpta AAO A150. :D Men prestandaökningen är enorm...
vanum est vobis ante lucem surgere
gump

Inlägg av gump »

jodå! de fixxade sig med min kompilering.

körde en how to compile kernel in ubuntu guide. nånstans på nätet via google..

kuki! jag tror de syfftar på kakor loggan är en avbiten riskaka av något slag =P.. men visst har det förklarats för dom vad de "betyder" på svenska =)

men helt klart har dom gjort ett kanonjobb. förutom att jag personligen inte har något emot att det mesta ska ligga på en laptop. som openoffice m.m.. så att man ska slippa sitta å tanka ner allt innan man kan kalla den portabel dator.. kuki kapar verkligen allt. inte ens firefox existerar ingen calculator. massor med sånna små progs man saknar. detta vänds ändå till en fördel. AA0 110 (SSD disk 8 gb) disten tar lite plats och man väljer helt själv vad man vill ha installerat.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"